[Kalender] Randonée 400 km Södertälje 2025-04-26

Vad innebär 5% ”unpaved”? Är det 20 km grusväg eller tex oljegrus. Jag kan inte påminna mig att sträckan på Vikbolandet går på grus.

Vad innebär 5% ”unpaved”? Är det 20 km grusväg eller tex oljegrus. Jag kan inte påminna mig att sträckan på Vikbolandet går på grus.
Det är typ 200 meter grus på Vikbolandet. Det är efter kyrkan strax östra Husby. Inte kollat kartan men ride with GPS har inte bra koll på grus eller inte. Det finns dock längre grussträckor på andra ställen.

Enligt Trafikverkets NVDB är det lite grus norr om Malmköping (9km), efter Strångsjö (5 km), några ställen med ca 100 meter och några korta sträckor kring Östra Husby på Vikbolandet. Hur det är i verkligheten vet jag inte.

Har cyklat flera gånger på väldigt fina vägar tvärs Vikbolandet utan att behöva åka grus. Däremot på södra sidan Slätbaken klarar man sig svårligen utan fingrus.

IMG_8700.webp

Hur lång tid kan detta förväntas ta? Frågar åt frugan:-)
Jag och frugan brukar köra på ungefär 20 h. Vi brukar tillhöra de bakre leden, ofta laterne rouge. Maxtid är 27 h om jag inte missminner mig. Hur fort de snabba kör vet jag inte men vet att jag brukar förvånas hur fort det går. Turen innehåller 2 färjer och två grusavsnitt så det är nog inte den snabbaste 40 milaren. På randonneurs.se så kan man åtminstone för äldre lopp se hur fort folk har kört.

Det är avklarat. Tack Peter, i bocken här, för att du iddes släpa mig sista 100. Annars var det väl ok. Roligt att vi hann med andra färjan med flera sekunders marginal. Det kostade dock på för undertecknad, släpandet därav.
No worries!! Alltid bra för kondisen med långa förningar:-) Kan säga att jag bonkade ungefär 32 meter innan Östertälje. Hade inte klarat en kilometer till!!

Medvinden hjälpte oss, mycket. Vi gav upp på lilla grusvägen men så fick vi ny fart på platten och efter lite huvudräkning och killgissande på hur långt det var kvar så gick vi för det. Väl på färjan fick vi höra att nästa färja skulle gå först om en timme pga rast. Så det var ju roligt att vi kom på.

Tillbaka
Topp