[Kalender] Randonnée 200KM Barkarby - den \"nya\" vårrundan

Äh, det blir start ändå. Kan bara inte låta bli att förnedra mig. Motvind, omlaggd bana, obefintlig form, kanske sjuk... vad kan gå fel liksom.

Lycka till idag, fin blå himmel över barkarby nu. Men det dånar i rutorna från blåsten. Hoppas klungan inte är lika ryckig som sist

bigmollo sa:
För mig som precis har läst Jan Guillous serie Brobyggarna ska det bli extra spännande att se den färdiga bron. Den lär ha något särdeles högt och långt spann med tanke på att man har snickrat och gjutit på den i över tre år. Jag tänker mig något liknande Tranebergsbron eller Höga kusten-bron. Det här kan bli den bästa dagen i mitt liv!

?

Sitter och följer Bengt-res gps-spår. Han har precis passerat Märsta och Steninge. Ungefär som slow-TV: inget händer, men man kan inte sluta titta.

Kämpa på, knappt 17 mil kvar!

Skandal!!! Bevittnade strax efter 10.30 hur ett gäng grälla cyklister med bockstyrecyklar, någon med styrväska, släpptes över den ännu avstängda bron!
Som skattebetalare i Uppsala är jag mäkta upprörd :-)

SKANDAL! Kan inte dessa Tour de France-lekande vita medelålders män i spandexkläder hålla sig på cykelbanorna? Vägarna är ingen lekstuga.

Jag fick både hagel och snö på mig när jag passerade skålhamravägen på väg till jobbet idag, misär poängen ökar..

En vindpinad men nöjd ledarduo inträffade 11.36 i Järlåsa.
IMG_4609.jpg

Vi hittade getter, fast de andra sa att jag har fel.

Bilagor

• 14928654786271552120511.jpg
    14928654786271552120511.jpg
    636.2 KB · Besök: 38
Slutstämplat straxt efter 15. Jag och Voiten har legat och kört lagtempo sedan Märsta. Duktig motvind på vägen ut!! Nu är man lite mör och go!!

Bilagor

• IMG_5592.JPG
    IMG_5592.JPG
    160.1 KB · Besök: 33
Några minuter efter utbrytarduon anlände det här tjejiga gänget till Järlåsa och totalt kaoz utbröt.
IMG_4613.jpg

De hindrade genomfartstrafiken, cyklade på trottoaren, bar dräkter som bröt mot den lokala diskreta klädkodens alla regler, parkerade cyklar olagligt i brötor och förpassade ortens motorburna ungdom, som normalt har total makt över torget framför butiken, till en undanskymd bänk i ett hörn där de satt skrämda och undrande. Butiken länsades på choklad och översöt dryck, samtidigt som man krävde gratis vatten ute på torget. Cyklar vältes, papperskorgar svämmade över och den framdragande gräshoppssvärmen tryckte glupsk i sig skräpmat på ett sätt som skulle fått självaste Gargantua att häpna. Men snart drog de vidare.
Något liknande kaoz har inte utbrutit i Järlåsa sedan Johanssons Chevrolet baktände en kall augustidag 1973 och topplocket sprack.
(Nåja, jag kanske överdriver lite.)

Jag mötte svansen strax söder om Skogstibble 13.00. En sorgsen skara pinad av 5 timmars styv kuling rakt i nosen. Men ett par av dem presterade i a f ett ansträngt leende när jag uppmuntrande ropade:
– "Kämpa! Det vänder snart."

Cyklot B sa:
Några minuter efter utbrytarduon anlände det här tjejiga gänget till Järlåsa och totalt kaoz utbröt.

De hindrade genomfartstrafiken, cyklade på trottoaren, bar dräkter som bröt mot den lokala diskreta klädkodens alla regler, parkerade cyklar olagligt i brötor och förpassade ortens motorburna ungdom, som normalt har total makt över torget framför butiken, till en undanskymd bänk i ett hörn där de satt skrämda och undrande. Butiken länsades på choklad och översöt dryck, samtidigt som man krävde gratis vatten ute på torget. Cyklar vältes, papperskorgar svämmade över och den framdragande gräshoppssvärmen tryckte glupsk i sig skräpmat på ett sätt som skulle fått självaste Gargantua att häpna. Men snart drog de vidare.
Något liknande kaoz har inte utbrutit i Järlåsa sedan Johanssons Chevrolet baktände en kall augustidag 1973 och topplocket sprack.
(Nåja, jag kanske överdriver lite.)

Jag mötte svansen strax söder om Skogstibble 13.00. En sorgsen skara pinad av 5 timmars styv kuling rakt i nosen. Men ett par av dem presterade i a f ett ansträngt leende när jag uppmuntrande ropade:
– "Kämpa! Det vänder snart."

Underbart! LMAO (som ungdomarna säger!)

Det var ju inga problem att få i sig luft i alla fall. Mäktigt att vi invigde bron. Och vilken bro sen! Sigge cykel körde snyggt i täten och drog oss de första 10 milen. Nu är jag hemma igen och är hungrig som fan. Kom på att jag bara åt två bananer på hela dan. Tack alla för en strålande dag!

Så! Klart. Sjukt enerverande motvind de första 11 milen. Trodde jag skulle få ett psykbryt men då dök Järlåsas ljuvliga bebyggelse upp och jag log segervisst. Dessutom trevliga diskussioner med parhästen "konsulten" som blev av med sin Randonneur - oskuld. Bra jobbat.

Motvindsfestivalen var milt sagt fostrande och dagens riktiga vinnare (även om alla som tar sig igenom är det) måste tveklöst vara dom som idag körde med nybörjargruppen under ledning av Daniel. En tuff premiär men dom flesta får ändå nån blodad tand trots tuffa förhållanden och kommer tillbaka för nästa utmaning.
Starkt kört av alla!

Jo man tackar.
Rundan innehöll det mesta.
Motvind deluxe.
Broinvigning (med viss potential för raggarstryk).
Mer motvind.
Lyxfika med charkmacka och befläckat kaffe.
Klövdjur.
Tranor.
Trams med Pugilism.
Propagandacykling.
Förmåga att prata med hästar.
Pulvercocktail.
Allt man kan önska sig och lite till.

Alldeles alldeles underbart.
Tack till Audaxklungan.

Ja käre lille barn, vilken runda! Maken till motvind har jag nog inte upplevt på cykel. I runda slängar var det 80 anmälda, 56 lämnade startblocken?? Vart de andra tog vägen vette katten, kanske var det vindarna som avskräckte? Det börja riktigt trevlig, Sigge Cykel ångade på som ett lok de första milen (för min del), det blev lite stök och bök vid Rosersberg efter att någon tappade en flaska. Jag och Wolfgang trampade på och hamnade i någon form av utbrytning a la rando style.. Nu var vi helt ensamma mot vinden från helvetet. Det blev slitiga 10 mil upp till Järlåsa. Sen var det medvind och solsken fram till slingan vid Skokloster där vi fick motvinden rak i fejset igen. Jag och Wolfgang rullade in på Barkarby torg någon minut efter tre. Vi han svepa en öl innan nästa gäng dök upp. Tack alla för en trevlig runda! Hoppas vi ses framöver! (det finns lite bilder etc. i bloggen om någon skulle vara intresserad)

EDIT: Faktafel 61 startande, inte 56...

Senast ändrad:
neron sa:
Ja käre lille barn, vilken runda! Maken till motvind har jag nog inte upplevt på cykel. I runda slängar var det 80 anmälda, 56 lämnade startblocken?? Vart de andra tog vägen vette katten, kanske var det vindarna som avskräckte? Det börja riktigt trevlig, Sigge Cykel ångade på som ett lok de första milen (för min del), det blev lite stök och bök vid Rosersberg efter att någon tappade en flaska. Jag och Wolfgang trampade på och hamnade i någon form av utbrytning a la rando style.. Nu var vi helt ensamma mot vinden från helvetet. Det blev slitiga 10 mil upp till Järlåsa. Sen var det medvind och solsken fram till slingan vid Skokloster där vi fick motvinden rak i fejset igen. Jag och Wolfgang rullade in på Barkarby torg någon minut efter tre. Vi han svepa en öl innan nästa gäng dök upp. Tack alla för en trevlig runda! Hoppas vi ses framöver! (det finns lite bilder etc. i bloggen om någon skulle vara intresserad)

EDIT: Faktafel 61 startande, inte 56...

Pluspoäng på "...benen försökte förtvivlat få kontakt med någon ansvarig på hjärnkontoret, men de hade slutat för dagen packat ihop och gått hem.". :-)

Bengt-re sa:
Bron (med free bulle) var dagens behålling!

Men man undrar ju vad de tänkte, arrangörerna. Där utlyser de cykelparad vid invigningen av den nya bron, och visst dyker det till konferencierns glädje (?) upp ett gäng cyklister i det folkvimmel som bestämt sig för att inviga bron på egen hand.

Men när pajaskonferenciern i grodmansdräkt vill att alla ska gå över till andra sidan för en "riktig" parad kl.11.00, så bara tjyvar de bullar och drar vidare mot horisonten...

Granman sa:
Bengt-re sa:
Bron (med free bulle) var dagens behålling!

Men man undrar ju vad de tänkte, arrangörerna. Där utlyser de cykelparad vid invigningen av den nya bron, och visst dyker det till konferencierns glädje (?) upp ett gäng cyklister i det folkvimmel som bestämt sig för att inviga bron på egen hand.

Men när pajaskonferenciern i grodmansdräkt vill att alla ska gå över till andra sidan för en "riktig" parad kl.11.00, så bara tjyvar de bullar och drar vidare mot horisonten...

Det var ju kul! Bullarna var lite för kalla - till nästa gång kan de väl micra på dem lite? Men pajaskonferenciern tjötade nästan sönder trutförlängaren över alla dessa cyklister (var vi 7 st inklusive de som redan snikat över?) Vi syntes väl väl i våra reflexvästar och konstiga cyklar.... ?

Kul hursom helst!

Trist bara att benen glömt bort sin form sedan i höstas bara för att jag varit för lat för att träna ordentligt i vinter...

GoranS sa:
Hade ni inte med er klotgrillen? Eller åker den bara med på de lite längre turerna?

I Uppsala och i skåne finns det tappra människor som cyklar brevet på lastcykel - i Barkarby såg jag tyvärr ingen och klotgrill kräva nog lastcykel. Är man driftig nog går det nog ha den igång under färd dessutom. Fatta när lastcykeln har förning och grillen sprider förföriska dofter.... mmmmm....

Nu har jag också krafsat ihop lite ord och meningar om rundan: http://www.bicycling.se/blogs/johanmolleborn/ett-harligt-blasjobb-i-barkarby.htm

Bicyclings bloggverktyg överraskar ibland med att radera all text man skrivit. Så blev det idag. Jag hade just skrivit en rejält utsmetat beskrivning av rundan och vips så var allt borta. Det här är nån sort hopkok av minnena av den första texten.

Haha - härligt skrivit Mollo, ffa första stycket! Problemet med att ligga sist och hålla i handen och vara Julie Andrews uptäckte jag var att om man är sist är man ju inte i första gruppen. Och det gick inte ihopp :-)

Senast ändrad:
Jag skrev ihop några minnesanteckningar, men då jag sedan länge saknar en blogg att posta dem på gör jag det här istället. (Dessutom har jag hört ryktas om att det i trådar från sydligare breddgrader klagats på att det är dåligt med rapporter i den här.)

Uppladdningen var väl inte den bästa tänkbara. Totalt tolv mil vinterpendling, en envis förkylning och en AW på fredagkvällen med obskyra mängder kött. Men jag har en känsla av att även en inställd planerad cykeltur räknas som egentid när året summeras, så det var bara att bita ihop. Med så många anmälda borde det ju vara lätt att hitta någon att cykla med.

Om det var köttorgien, förkylningen eller något annat vet jag inte, men jag fick inte ner någon frukost över huvud taget. Och knappt något annat heller, bara lite sportdryck. Så jag släppte förstaklungan någonstans vid Rosersberg efter en enkel överslagsräkning med "energi in" och "energi ut" som parametrar. Det, och att det redan då började kännas tungt i benen.

Jag kände att jag hade någon på rulle, och även om h*n inte verkade det minsta dragvillig är det ju alltid trevligt med sällskap. Efter en halvtimme eller så visade sig att h*n tydligen var två, för den andra personen kom upp och drog lite. Tyvärr hittade han inte, så efter en kilometer eller två körde han fel varpå jag hamnade först igen. Detta upprepades tre gånger innan vi var framme i Sigtuna, där jag äntligen fick se den andra personen, som, visade det sig, inte heller hade någon aning om vägen.

De verkade i alla fall glada över att ha hittat någon med gps, så vi åkte iväg. Jag låg först, men efter ett par mil fick de plötsligt superkrafter och drog ifrån mig i en backe. Jag blev lite förvånad, men tänkte väl mest "lycka till" med tanke på deras till synes obefintliga kunskaper om bansträckningen.

Flottsundsbron visade sig inte vara några problem, jag frågade helt enkelt första bästa p-vakt om det gick att cykla över, sedan hänvisade jag bara till henne. De höll precis på att tömma bron av någon anledning, men jag kom i alla fall över. Sände en liten tanke till de som låg bakom ifall det var så att jag var den siste som fick cykla över innan den officiella öppningstiden.

Ett par kilometer före Järlåsa blev jag ifattåkt av en av de som åkt ifrån mig, och när jag var på väg därifrån kom den andre in. Jag undrade om de inte hade fått åka över bron, men - hör och häpna - de hade båda kört fel på olika ställen!

Efter Järlåsa var det så löjligt lätt att cykla att det knappt borde räknas som en 20-milare, det räckte ju att trampa lite då och då och segla med vinden. Tills jag kom till Skoklosterhalvön, där blev det istället löjligt åt andra hållet. Men det var ju bara någon dryg mil, även om milen blir rätt mycket längre i kraftig motvind.

Nypan, Bengt S och någon annan satt och fikade när jag kom fram, och jag slog följe med dem. Men det varade dessvärre inte så länge då min gps plötsligt flyttade på sig. Tydligen hade skruven till fästet vibrerat loss, och det gick inte att lösa i farten så jag var tvungen att stanna och tejpa fast den.

Sista biten var seg. Inte ens en uppfriskande hagelskur i Kungsängen kunde väcka benen till liv inför Darlkarlsbacken, jag tog den på absolut lättaste växeln. Insåg att allt jag fått i mig under dagen var två bullar, en dammsugare och ett par flaskor coca-cola, det gjorde nog sitt till. Höll på att bli lätt överkörd av någon övershoppad IKEA-besökare i Barkarby, men det löste sig med lite vinkningar och tutanden.

Avslutade med en öl tillsammans med Nypan vid målet och hoppades innerligt på ett sms från min fru om att resten av familjen hade blivit bjudna på middag någonstans då jag av någon outgrundlig anledning hade lovat att stå för densamma, men jag insåg till slut att väntandet var förgäves och cyklade hem för en snabb dusch och lasagnetillverkning.

ipv6 sa:
Jag skrev ihop några minnesanteckningar, men då jag sedan länge saknar en blogg att posta dem på gör jag det här istället. (Dessutom har jag hört ryktas om att det i trådar från sydligare breddgrader klagats på att det är dåligt med rapporter i den här.)

Uppladdningen var väl inte den bästa tänkbara. Totalt tolv mil vinterpendling, en envis förkylning och en AW på fredagkvällen med obskyra mängder kött. Men jag har en känsla av att även en inställd planerad cykeltur räknas som egentid när året summeras, så det var bara att bita ihop. Med så många anmälda borde det ju vara lätt att hitta någon att cykla med.

Om det var köttorgien, förkylningen eller något annat vet jag inte, men jag fick inte ner någon frukost över huvud taget. Och knappt något annat heller, bara lite sportdryck. Så jag släppte förstaklungan någonstans vid Rosersberg efter en enkel överslagsräkning med "energi in" och "energi ut" som parametrar. Det, och att det redan då började kännas tungt i benen.

Jag kände att jag hade någon på rulle, och även om h*n inte verkade det minsta dragvillig är det ju alltid trevligt med sällskap. Efter en halvtimme eller så visade sig att h*n tydligen var två, för den andra personen kom upp och drog lite. Tyvärr hittade han inte, så efter en kilometer eller två körde han fel varpå jag hamnade först igen. Detta upprepades tre gånger innan vi var framme i Sigtuna, där jag äntligen fick se den andra personen, som, visade det sig, inte heller hade någon aning om vägen.

De verkade i alla fall glada över att ha hittat någon med gps, så vi åkte iväg. Jag låg först, men efter ett par mil fick de plötsligt superkrafter och drog ifrån mig i en backe. Jag blev lite förvånad, men tänkte väl mest "lycka till" med tanke på deras till synes obefintliga kunskaper om bansträckningen.

Flottsundsbron visade sig inte vara några problem, jag frågade helt enkelt första bästa p-vakt om det gick att cykla över, sedan hänvisade jag bara till henne. De höll precis på att tömma bron av någon anledning, men jag kom i alla fall över. Sände en liten tanke till de som låg bakom ifall det var så att jag var den siste som fick cykla över innan den officiella öppningstiden.

Ett par kilometer före Järlåsa blev jag ifattåkt av en av de som åkt ifrån mig, och när jag var på väg därifrån kom den andre in. Jag undrade om de inte hade fått åka över bron, men - hör och häpna - de hade båda kört fel på olika ställen!

Efter Järlåsa var det så löjligt lätt att cykla att det knappt borde räknas som en 20-milare, det räckte ju att trampa lite då och då och segla med vinden. Tills jag kom till Skoklosterhalvön, där blev det istället löjligt åt andra hållet. Men det var ju bara någon dryg mil, även om milen blir rätt mycket längre i kraftig motvind.

Nypan, Bengt S och någon annan satt och fikade när jag kom fram, och jag slog följe med dem. Men det varade dessvärre inte så länge då min gps plötsligt flyttade på sig. Tydligen hade skruven till fästet vibrerat loss, och det gick inte att lösa i farten så jag var tvungen att stanna och tejpa fast den.

Sista biten var seg. Inte ens en uppfriskande hagelskur i Kungsängen kunde väcka benen till liv inför Darlkarlsbacken, jag tog den på absolut lättaste växeln. Insåg att allt jag fått i mig under dagen var två bullar, en dammsugare och ett par flaskor coca-cola, det gjorde nog sitt till. Höll på att bli lätt överkörd av någon övershoppad IKEA-besökare i Barkarby, men det löste sig med lite vinkningar och tutanden.

Avslutade med en öl tillsammans med Nypan vid målet och hoppades innerligt på ett sms från min fru om att resten av familjen hade blivit bjudna på middag någonstans då jag av någon outgrundlig anledning hade lovat att stå för densamma, men jag insåg till slut att väntandet var förgäves och cyklade hem för en snabb dusch och lasagnetillverkning.

haha, bästa RR, tack!

Då jag misstänker att det är jag som stod för nämnda klagomål skulle jag bara vilja klargöra att det var rapportering under loppet som jag tycker lämnade lite att önska. Rapporteringen i efterhand har jag absolut inga invändningar mot. Där har det varit både god kvalitet och kvantitet.

ipv6 sa:

Man kanske ska prova att cykla 20 mil på ren intuition, vore ett kul experiment. Undrar vart de befinner sig nu, är de framme än?

EDIT: ..och tack för bra RR! :-)

Senast ändrad:
Tänkte faktiskt skriva något i stil med "Hur kan man ge sig ut på ett brevet utan att ha koll på bansträckningen". Insåg dock att det hade varit att kasta sten i glashus då jag gjorde precis detta på mitt första brevet. Lyckligtvis hade jag den gången hela tiden sällskap av personer som hade järnkoll på banan så det löste sig. Var dock på väg att släppa med någon mil kvar till Uppsala då jag var kokt, rökt och stekt, men jag räddades av att en i gruppen punkterade, hela gruppen stannade och jag kunde återhämta mig lite och sedan gick det lite lugnare in till Uppsala och lunchen.

Tillbaka
Topp