[Kalender] Randonnée 300KM Södertälje

Synd att den går samma dag som Stängnesrundan. Annars hade jag gärna kört =(
Körde den förra året och det var en jävligt fin tur. Rekommenderas!

Praktisk fråga: Hur gör ni erfarna med belysning på denna rundan? Tar ni mer er lampor eller räknar ni mer att ni är klara till kl20 när solen går ner?

Bra att ha med i alla fall någon slags lampor (plus reflexväst) om det skulle hända något - mekaniskt, med orken, lätta orkanbyar som motvind ... även om både kalkylbladscyklande och erfarenhet säger att man klarar det i dagsljus.

Som jag ser det finns det två varianter. Antingen har man med lyse+reflexväst eller så struntar man i det men är då beredd att ta konsekvens att bryta man inte hinner i mål innan det blir mörkt.

Den enda gången jag kört denna tur (2010) var det bara förstagänget som hann till mål medan det var tillräckligt ljust för att cykling utan lyse kunde anses vara helt OK. Förvisso var det från Tumba så en tur med Skanssundsfärjan ingick och dessutom blåste det halv västlig storm. Minns att biten från Jönåker bort mot stämplingen vid Oscarshälls café var en riktig anti-fartfest - vi slet som djur och hastighetsmätaren var trots det konstant parkerad under 20 km/h på platten.

Solen går ner 20:22 i Sthlm.
Start 07:00 - 14 timmars totaltid till 21:00 - i slutändan är det väntan på pizza som avgör..,

Jag satsar på att ta mig runt på 10-11 tim om jag orkar trampa med snabbklungan. Det blir en sadelväska denna gång så reflexväst eller regnjacka åker med. Lysen på någon nivå är alltid med. Man ska ju hem oxå.

Dricks det bira efter i Södertälje?

Våra arrangörer i Södertälje har kämpat in i det sista med vägnötter och rekognosering av bana. Den 23/4 kommer att bli en rykande färsk "real brevet"!! Se uppdaterad beskrivning av event!

nieves sa:
desmo sa:
Vilken karta rekommenderar arrangören att man införskaffar?
Vägnoter inmundigas helt utan karta, står det RF så är det rakt fram....osv

Trodde pluralformen var vägnötter, men jag är väl ett nöt. ;-)

Kalla mig feg, men jag skulle aldrig våga köra i blindo bara på nötter, d.v.s. inte ha någon aning om kartbilden. Om jag kör kommer jag i vanlig ordning att se till att memorera rutten tillräckligt väl s.a. jag har kartbilden klar för mig och vet var på den avtagen ligger. Hade jag en ordentlig väska fram som de riktiga randonneurerna har där man kan ha vägnötterna i en plastficka på locket (eller hur det nu är det är ordnat) så vore det en lite annan sak, men med nötterna i bakfickan och åkande med några andra skulle det kunna bli en del navigationsproblem om man blir tvungen att släppa och bara ska lita på nötter.

Vi kommer dela ut en karta vid start med inritad rutt. Vi mailar även ut inskannad variant av densamma på torsdag så man hinner plasta in om man så vill. Bil eller MC-kartor har lagom upplösning om man vill införskaffa en egen karta.

Grimpeur sa:
Vi kommer dela ut en karta vid start med inritad rutt. Vi mailar även ut inskannad variant av densamma på torsdag så man hinner plasta in om man så vill. Bil eller MC-kartor har lagom upplösning om man vill införskaffa en egen karta.

Vad bra att ni står med karta!

Om det blir aktuellt att deltaga för min del, finns det då någon som skulle kunna tänka sig att plasta in vägnötter samt karta åt mig då jag saknar både skrivare och lamineringsapparatur? Ersättning i form av öl på afterbike kanske? Eller en mumiebulle på vägen?

Dom kartorna som jag brukar använda är blå vägkartan, 1:100000, men den är kanske lite för detaljerad.

ny bana, hm nu när kan man den mer eller mindre i huvudet.

Inget svars mail denna gång heller eller gjorde jag fel som vanligt?

Olle

Förstår att det måste startas tidigt när folk ska irra runt i geografin.
Själv klarar jag mig från att starta med nattbuss med smal marginal.

Att inte använda de navigationshjälpmedel som finns känns lite avigt.
Kanske bara jag som tycker.

Fjärdebrunn sa:
Förstår att det måste startas tidigt när folk ska irra runt i geografin.
Själv klarar jag mig från att starta med nattbuss med smal marginal.

Att inte använda de navigationshjälpmedel som finns känns lite avigt.
Kanske bara jag som tycker.
Jag tycker det är ännu mer avigt att bara erbjuda gps-spår och orekad bana. Det verkar gå ett pendeltåg strax före 06 från södra station. Blir till att ställa klockan tidigt om man ska hinna äta frukost.

GoranS sa:
Hade jag en ordentlig väska fram som de riktiga randonneurerna har där man kan ha vägnötterna i en plastficka på locket (eller hur det nu är det är ordnat) så vore det en lite annan sak, men med nötterna i bakfickan och åkande med några andra skulle det kunna bli en del navigationsproblem om man blir tvungen att släppa och bara ska lita på nötter.

Ja, det är mer eller mindre en nödvändighet att ha nötterna framme och synliga hela tiden för att kunna köra bara efter dem (och ev med en karta i ryggfickan som backup). Det kluriga brukar vara inne i bebyggelse där svängarna kommer tätt och/eller alternativen är flera.

På 100-milaren förraåtet tappade min garmin kontakten med sd-kortet. Utan vägnoter hade jag inte varit hemma än :)

För de som vid födseln har begåvats med en ärthjärna och inte har förmågan att tänka då? Hur gör de utan GPS-spår?

O.B.S. Det är inte "brevskrivaren" som ställer frågan...

//Wei

Jag har alltid ett spår, nästan, i telefonen som backup även om jag inte trackar och spårar med den, t ex i MotionX-appen. Får jag en karta och nötter i handen tar jag självklart med den också.
Visst kan jag plocka fram en karta om allt skiter sig. Hittills har det inte gjort det.

Styrväska går helst bort på en vårtur som denna. Det är 30, inte 300 mil vi ska köra.

Kan inte de som vill köra på nötter göra det och så får vi som gillar att navigera med GPS göra det?
Alla glada

kitzblitz sa:
nieves sa:
Jag tycker det är ännu mer avigt att bara erbjuda gps-spår och orekad bana.

Usch att det finns folk som gör sånt! Helt hopplös ju!
Ja..tänk om satelliterna trillat ner...;) Rekad bana innebär dessutom att man förmodligen slipper vägarbeten med punkafest, vajervägar som är nya för säsongen och ffa 100% trevligare vägar för dom som har tid/ork att slänga ett öga på naturen.

Senast ändrad:
Fjärdebrunn sa:
nieves sa:
kitzblitz sa:
nieves sa:

Ja..tänk om satelliterna trillat ner...;)

Barkarbys orekade 200k blev ju en pärla.
Underbart att det finns så stort utbud, vi får väl se vad som kommer i framtiden. Vad sägs om en permanent?

nieves sa:
Fjärdebrunn sa:
nieves sa:
kitzblitz sa:
nieves sa:

Ja..tänk om satelliterna trillat ner...;)

Barkarbys orekade 200k blev ju en pärla.
Underbart att det finns så stort utbud, vi får väl se vad som kommer i framtiden. Vad sägs om en permanent?

Med 10000+ höjdmeter?

Fjärdebrunn sa:
Kan inte de som vill köra på nötter göra det och så får vi som gillar att navigera med GPS göra det?

Ambitionen med detta real brevet lopp är att vi inför ett extra svårighetsmoment. Man skulle kunna se det som orientering light (vid sidan av en flirt med ursprunget). Vi tror att orienteringsutmaningen skulle funka dåligt om vi körde en gammal bana eller dela ut gps spår då man lätt skulle kunna lockas att ta rygg på någon som hittar. Därför är banan helt nyrekad och inget gps spår delas ut. Om man inte har provat detta så är det faktiskt rätt kul. Har man hyfsad balans och så kan man ha vägnötterna i en påse i bakfickan (stilpolisen rekommenderar dock framväska). Om man inte vill prova på vägnötter men ändå cykla brevetlopp så kan man chansa att det finns någon man kan ta rygg på eller prova något av RS andra brevet lopp.

Som det ser ut i år så arrangerar vi 24 lopp totalt. Vilka är fördelade på:
16 både GPS och vägnötter
7 bara GPS spår
1 bara vägnötter

VH Henrik

Grimpeur sa:
Som det ser ut i år så arrangerar vi 24 lopp totalt. Vilka är fördelade på:
16 både GPS och vägnötter
7 bara GPS spår
1 bara vägnötter

VH Henrik
Fantastiskt! Egentligen borde det finnas plats för ett lopp helt utan ALLT :)

GoranS sa:
Är det helt asfalterat eller ingår grusvägspartier?

Vi är rackans förtjusta i de där små trevliga vägarna som man så sällan hamnar på om man räds gruset alltför mycket så därför brukar vi ha kortare grusavsnitt på våra breveter ifrån Södertälje.

Det är inga längre grusavsnitt på detta brevet, sammanlagt några kilometer. Mycket bra grus när vi provcykla för några veckor sedan, förutom på en kortare sträcka med grovt grus där det är rekommenderat att leda och njuta av utsikten. Det finns även en cykelfälla som man bör leda förbi.

Om jag hade varit hemma så hade jag kört.
Det här är ju som breveter var "förr i tiden " och personligen tycker jag det finns en charm att Randonneur Stockholm erbjuder ett lopp som är helt baserat på vägnötter och karta. Vill man inte köra just det loppet finns det ju många andra lopp att köra i år men jag rekommenderar många att testa detta även om man inte gjort det förr. Första loppet jag körde öht var Sthlm-gbg och med endast vägnötter. På den tiden hade ju ingen GPS. Jag överlevde.

Tillbaka
Topp