[Kalender] Randonnée 400 KM Södertälje

40-milare kan vara utmanande - för kort tid för att hinna en ordentlig sovpaus, för lång för att vara pigg hela turen om man inte kör hyfsat snabbt och startar tidigt. Jag tog första morgontåget från Uppsala, vilket innebar start först 7:45.

Biten söderut får närmast betraktas som ren propagandacykling - växlande sol, lagom varmt och medvind. Träffade Olle innan Hälleforsnäs och gjorde sällskap en stund. Medhavd matlåda intogs utanför det något f.d bruket i sagda ort. Rutten fortsatte på grusväg i flera stycken. Inget större fel på det, och inget större fel på grusvägen, men skänkte ändå en glad tanke till trafikverket i Östergötland: vad som jag trodde var två mil på grus blev asfalt efter länsgränsen. I Östergötland ligger också med nöd och näppe Rejmyre, där på pizzerian mitt emot ortens berömda och vad jag förstår ännu aktiva glasbruk påträffades Barbro, Tage och ett par cyklister till. De var på väg ut, men mötte dem igen vid pappersbruket i Skärblacka.

Efter inköp av risgrynsgröt och nyponsoppa vid Göra kanal lyckades jag ankomma Stegeholm så det faktiskt fanns tid precis för både fika och vattenpåfyllning innan färjan gick. Lugnt över Vikbolandet, och ganska lagom i tid till också. Om vägarna vid Jönåker är lite enahanda doldes det effektivt av kvällsmörkret. Satte på lite Bartok i högtalaren ombord på cykeln och cyklade genom månljuset. Hade varit perfekt förutom begynnande rando-trötthet. Sillekrog är inte är särskilt estetiskt påkostad anläggning, men en stor kaffe och varma yllekläder gjort livet lite behagligare igen, för den sista sträckan in till Södertälje. Man vet att man är randonnör när 4 mil närmast är att betrakta som en spurt ...

IMG_20170506_085628.jpg

Vackert böljande landskap i Södermanland

IMG_20170506_113449.jpg

Ett något före detta bruk?

IMG_20170506_131538.jpg

Nyfikna roliga får? (alpackor, vad jag förstår)

IMG_20170506_133429.jpg

Den här sprang ut över vägen från ingenstans bara någon meter framför cykeln ...

IMG_20170506_160829.jpg

Litet tåg med kraftigt lok.

IMG_20170506_162547.jpg

Större tåg. One less car? 40 less timmerbilar att möta på vägarna? Ja tack!

IMG_20170506_191244.jpg

Linfärja (det står ju på den för säkerhets skull också) över Slätbaken.

Tack. Tror det var ett bra val att vända på banan, så att de roligare vägarna blir i dagsljus och de lite tråkigare över Jönåker blir i mörker när man ändå inte ser något. Och att det är skönt med en bred, potthålsfri och ändå relativt bilfri väg vid mörker och trötthet ...

Hej! En nybörjarfråga - hur gör man om man startar senare som kontrapunkt gjorde? 6.15 var för tidigt för mig. Lägger ni startkorten i kassan på macken?

Vagueism sa:
Hej! En nybörjarfråga - hur gör man om man startar senare som kontrapunkt gjorde? 6.15 var för tidigt för mig. Lägger ni startkorten i kassan på macken?

Kan bara svara för Uppsala-breveterna där jag är arrangör, men då kan vi lämna kort i starten på macken / caféet vi startar vid. Betalning helst i förväg med Swish eller till Randonneur Stockholms PG-nummer. Om du vill ha tider som räknas från när du startar är det bra med startstämpel, selfie med klockslag eller ett GPS-spår som visar när du startade.

Kul läsning, både SUMO-rapporten och det andra skrivit. Suger alltid till lite i cykellilltån när man får läsa en trevlig rando-RR.

Tillbaka
Topp