[Kalender] Randonnée 400 km - Uppsala 2022-07-02

Dimas

Medlem
Hej! Finns det ett bra sätt att komma till Uppsala från Stockholm utan bil? Bara att boka hotell?

uandt

Aktiv medlem
Det lite träliga med den här är annars att sista pendeln hem till Sthlm. går 0:55 och att jag aldrig cyklat en 40 - milare snabbare än 17:37. Ska denna cyklas ska det mao gå ganska fort eller ganska långsamt

KjellF

Aktiv medlem
Det lite träliga med den här är annars att sista pendeln hem till Sthlm. går 0:55 och att jag aldrig cyklat en 40 - milare snabbare än 17:37. Ska denna cyklas ska det mao gå ganska fort eller ganska långsamt
Med pendel blir det även en riktigt tidig morgon om man inte väljer hotell natten före. Att komma svettig till ett hotell i Uppsala kl 02:00 eller att cykla till södra sidan av Stockholm efter en 400 känns inte heller superinspirerande.
Jag funderar på hur problemen bäst löses.

Håkan1

Aktiv medlem
Finns det någon tanke baktanke med att starta på lördagmorgon så att loppet avslutas natt/morgon söndag? Ett annat upplägg hade ju varit att starta fredagkväll typ vid 19-20. Så att natten klaras av första halvan och avslutas eftermiddag/kväll lördag. Hade onekligen löst en del med logistiken för icke Uppsalaboende.

Dimas

Medlem
Finns det någon tanke baktanke med att starta på lördagmorgon så att loppet avslutas natt/morgon söndag? Ett annat upplägg hade ju varit att starta fredagkväll typ vid 19-20. Så att natten klaras av första halvan och avslutas eftermiddag/kväll lördag. Hade onekligen löst en del med logistiken för icke Uppsalaboende.
Jag har redan bokat hotell för nätter 1-2 och 2-3... så skulle vilja veta i förväg om ni vill förändra starttid (så att jag kan avboka det)

GoranS

Aktiv medlem
Min högst personliga åsikt är att loppen om inget speciellt inträffar ska gå på de dagar och med de starttider som annonserats. Det kan finnas personer som planerat och valt lopp utifrån annonserade dagar och tider. Att då börja ändra i detta för att det finns röster som propagerar för något annat tycker jag är fel. Grundregeln är att lagt kort ligger.

Sen kan förutsättningarna ändras på ett sätt som gör att man får hitta alternativa lösningar. Loppen som har start i närhet till pendeltågsstationer (d.v.s. alla utom Täby) har om jag inte minns galet starttider som gör att man med första pendeln ska hinna till starten. Om SL sen får för sig att göra några arbeten som omöjliggör detta kan man fundera på att göra någon justering men det finns ju ofta för- och nackdelar med alla starttider så jag tycker inte att det nödvändigtvis behöver innebära en ändrad starttid.

Det vi däremot bör göra är att ta upp frågan kring Uppsalas 40-milare och starttid i planeringen för nästa säsong. I någon mån bör väl Södertäljes 40-milare ha likartad problematik även om starten går 45 minuter tidigare. Å andra sidan kan en del av den tiden tappas på färja.

Sen är det alltid så att arrangören som faktiskt ska stå där på morgonen har sista ordet. Om hen t.ex. vet att fredagskvällar är besvärliga att komma ifrån så tycker jag att man får respektera detta.

För egen del har jag inte så mkt erfarenhet av start på kvällen men jag har i alla fall vid en handfull tillfällen startat mellan 21 och 01 och har vid de flesta blivit väldigt sömnig runt soluppgång. I några fall så pass att jag känt mig tvungen att lägga mig och ta en powernap. Baserat på detta skulle jag nog föredra att ha start vid lördag kl 07 om jag skulle ge mig på att cykla Uppsalas 40-milare och då kunna ta pendeln upp på morgonen och förhoppningsvis hinna med pendeln till Sthlm efter loppet men ha ngn nödplan, antingen hotell i Uppsala efter loppet eller cykla hem. Jag inser dock att det finns andra som resonerar annorlunda.

Sen finns det ju de som bor i Uppsala eller omnejd eller som kommer med bil. För dem försvinner argumenten med tågtidsanpassning. Och det kanske inte är så att alla loppen behöver vara anpassa starttiderna för att göra det optimalt för stockholmare som åker tåg till och från starten.

Och, bara för att vara tydlig så är detta bara mina privata tankar och inget som klubben nödvändigtvis håller med om.

Håkan1

Aktiv medlem
Min högst personliga åsikt är att loppen om inget speciellt inträffar ska gå på de dagar och med de starttider som annonserats. Det kan finnas personer som planerat och valt lopp utifrån annonserade dagar och tider. Att då börja ändra i detta för att det finns röster som propagerar för något annat tycker jag är fel. Grundregeln är att lagt kort ligger.

….
Notera att det var mer en reflektion från min sida och jag var lite nyfiken på hur tankarna gått kring val av starttid. Det var inte min mening att på något sätt starta en diskussion om att ändra starttiden. Som du säger, lagt kort ligger. Intressant också att höra din åsikt om att starta på kvällen och jag förstår den sömnighet som kan uppstå i gryningstimmarna.

GoranS

Aktiv medlem
Jag vet inte men jag kan tänka mig att tradition är ett skäl. Sen finns det ju lopp med kvällsstart, t.ex. Barkarbys 40-milare och långloppen (100 och 120mil) från Södertälje. Hur de tänkt där kanske @bigmollo, @Grimpeur och @Grimpeuse kan berätta mer om. Personligen tycker jag sen att det är trevligt att det finns en variation så även om jag själv nog inte skulle välja ett lopp med kvällsstart om jag skulle cykla en 40- eller 60-milare tycker inte det är fel om det finns sådana alternativ för de som föredrar det. Sen kanske det är mindre motiverat på en 60-milare än på en 40-milare.

Håkan1

Aktiv medlem
Just det, jag hade i bakhuvudet att det var en 40-milare som hade kvällsstart. Att det är Barkarby är ju ganska givet med tanke på traditionen att avsluta loppet med en öl eller två efter målgång på Barkarbyrundorna. Passar ju bättre att komma i mål på eftermiddagen/kvällen då :LOL:

kontrapunkt

Aktiv medlem
Jag kan svara här som arrangör av Uppsala 40 mil. Vi kommer inte ändra starttiden för årets tur, särskilt inte så kort inpå. Det som möjligen kan tillkomma är något alternativt arrangemang för målstämpling eftersom macken inte har öppet dygnet runt längre, vilket särskilt påverkar just denna tur.

40-milare brukar traditionellt starta riktigt tidigt; jag tror 05:00 förekommer rätt ofta. 07:00 är en kompromiss så att man kan hinna till starten med pendel från Stockholm. Kvällstart kan vara ett alternativ, men klubben har ju redan en tur med kvällstart så kanske bra att kunna erbjuda flera olika starttider för 40 mil.

Peth

Aktiv medlem
Det är bara en uppförsbacke på hela turen, så det finns förutsättningar att cykla fort på riktigt. 😄

uandt

Aktiv medlem
Det är bara en uppförsbacke på hela turen, så det finns förutsättningar att cykla fort på riktigt. 😄
Med prognosen som den är nu, 28 grader och sol finns inte mycket förutsättningar till fortkörning för mig men det finns nåt Wij trädgårdscafe (verkar ha sevärd rosenträggård) i Ockelbo samt ett gäng badplatser och kyrkor på vägen så att köra med inriktning på hårt turistande och måltid 04:55 när första pendeln går är kanske en bättre plan

KjellF

Aktiv medlem
Med prognosen som den är nu, 28 grader och sol finns inte mycket förutsättningar till fortkörning för mig men det finns nåt Wij trädgårdscafe (verkar ha sevärd rosenträggård) i Ockelbo samt ett gäng badplatser och kyrkor på vägen så att köra med inriktning på hårt turistande och måltid 04:55 när första pendeln går är kanske en bättre plan
Lutar åt det för mig också när det är såhär varmt.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Från Sandviken vill jag minnas att det är långa sträckor genom skogarna. Rätt få upplysta Circle K om jag inte är fel ute.

Någon som har tänkt rulla i 30-tempo?

Jag måste få tyst på mitt bakhjul.

Raemoe

Aktiv medlem
Det ser ut att bli minnesvärt!

Screenshot_20220628-153824_Chrome.png

Mors kära Brevetvänner,
Jag är Mikael från Avesta/Uppsala,
Efter en god Vättern Runt form så var jag sugen på denna fina BRM400... vädret såg bra ut förra veckan, nu dystrare.
Tror jag anmäler mig ändå, åskar det lördag morgon får jag ta ett beslut.

OBS, boende Jag "bor" i veckorna och nån helg på 'Selmas hytt och salong', en mysig pråm på Fyrisån. Jag har cykel x2 i hytten, en med trainer för regniga dagar.
Cykel i hytten ska inte vara något problem.
Om ni ringer Johan på Selmas, hälsa från mig, Mikael Arnesson.

Mvh Mikael

Nu iallafall anmäld och betald.
Kom igen nu vädret...inte för mycket sol eller för mycket regn.
Var kanonbra väder när jag körde sist, 2018...eller var det 2019... nästan för varmt.
Har inte bråttom runt, fart efter sällskap, ben och vind.

Mikael

Raemoe

Aktiv medlem
Jag siktar spontant på målgång runt midnatt, kan gå rent åt helvete, men skulle kännas bra att hålla 25 totalsnitt och cykla hem till söderort efter det.

Vi får köra smart, använda medvinden norrut klokt att inte gå för hårt, vind i seglen och trampa lätt. Likaså motvinden och kantvinden tillbaka hem när vi har +200km i benen. Vi upptäcker förhållandena på lördag.
Ska blir kul med brevet igen.
Tänker positivt angående vädret,

kontrapunkt

Aktiv medlem
Hej!
Vi som arrangörer uppskattar att ingen dyker upp helt oanmäld, då är det stor risk att inte det inte finns kort åt en. Stängningstiden är till för att hinna ordna vägnötter, brevetkort osv.

Men till i morgon kan jag dra ut ett kort till.
Skicka dina uppgifter till uppsala@randonneurstockholm.se om du vill vara med, så löser vi det!

Raemoe

Aktiv medlem
Det är fint väder just nu!

Fjorton till start, tror jag att vi var. En liten grupp bröt ut tidigt och vi blev elva som cyklade klunga. Tempot låg på 33 km/h första 5 milen, så jag lät dem gå vid Tierp för att cykla i min egen takt.

Pete Ross

Ny medlem
Hej!
Vi som arrangörer uppskattar att ingen dyker upp helt oanmäld, då är det stor risk att inte det inte finns kort åt en. Stängningstiden är till för att hinna ordna vägnötter, brevetkort osv.

Men till i morgon kan jag dra ut ett kort till.
Skicka dina uppgifter till uppsala@randonneurstockholm.se om du vill vara med, så löser vi det!
Sablar, missade detta :(

Pete Ross

Ny medlem
Det är fint väder just nu!

Fjorton till start, tror jag att vi var. En liten grupp bröt ut tidigt och vi blev elva som cyklade klunga. Tempot låg på 33 km/h första 5 milen, så jag lät dem gå vid Tierp för att cykla i min egen takt.
Men visst är det max 30 kmh till första kontrollen som gäller? Eller är det något som inte är så viktigt?

Köp & Sälj

Topp