[Kalender] SBR #18: Fullfjädrat (Nu med resultat & bilder!)

Henrik83

Aktiv medlem

Allmän info:
Vi tänkte bjuda på en hel del grusväg, uppförsbacke & transportcykling, men framförallt så har vi fem fina specialsträckor att visa upp! Dessa innehåller allt från brötiga stigar & stenkistor till klättringar, hopp till platt & #dödsdropp. Välkomna!

När: 19/9 2015.
Tid: 10 - 14 + afterbike
Samling: 10:00

Regler:
- Du har väjningsplikt mot alla gående, hästar, lodjur +ANNAT.
- Du ska ha hjälm & knäskydd.
- Det är grymt förbjudet att skräpa ner i vår fina skog!
- Kommer du först till en olycka ska du stanna. Gynnsam tidskorrigering kommer att ske.
- Snabbare cyklist ropar artigt att de vill passera framförvarande.

Träning:
Genomgång av dagen & komplett genomrullning av alla specialsträckor sker från kl.10. Därefter fri träning innan tidtagningen startar kl.13.

Tidtagning:
För detta event kör vi Sportident-stickor likt ESS i Flottsbro, Gesunda & SBR #17. Stickor delas ut vid samlingsplatsen strax innan start.

Anmälan:
Anmälan till detta event sker via PM till Henrik83. Kostnaden är 150kr/deltagare & betalas via Swish. Swish-nummer fås via PM i samband med anmälan.

Afterbike:
Efter eventet slår vi igång grillen & hittar på ev. ursäkter till varför man bangade på #dödsstupet eller #gap of death. Korv, öl, läsk osv. ingår självklart i anmälningsavgiften. Ta med familjen!
Vill någon kränga sina överblivna cykelprylar är yardsale också möjligt (posta isf om detta i tråden).

Parkering:
Försök att komma utan bilen. Parkering finns, men delas med många andra som gillar skogen. Blir det fullt så finns det gott om diverse olika parkeringar vid industri- & affärsområdet kring Kungens Kurva.

Anmälda
1. Henrik83
2. larsaw
3. Nobby
4. JakeTheSnake
5. Sponkan
6. durietz
7. Spirit32
8. Jimpakongo
9. Lundberg
10. Milnik
11. Xiongxiong
12. Jonsbert
13. Hetsjägar'n
14. Johnny Rubber
15. Young P
16. jofahjalm
17. Nibergs
18. Johan Landh
19. happymtb.fr
20. Jejje
21. Joppe81
22. Mecke
23. Gemon
24. härko
25. Magnus Harling
26. Karin_P
27. blajdan
28. Swoop
29. jlehtinen
30. mattias s
31. mtbtobbe
32. jameslosey
33. fonky
34. Elin W
35. WildGoat
36. easyflex
37. mnm
38. Vinyljohab
39. Basil
40. Jeppe Dav
41. BjörnA
42. tobbep
43. bali_kalle
44. olle/frost
45. grondahl
46. Perjonssonfreeski
47. empo
48. Jonne
49. Switcheu
50. Yetiman
51. hedegard
52. pontusolofsson
53. Stream
54. Gushem
55. GoranF
56. Plåtis

Sträckbeskrivningar:
Samtliga specialsträckor kommer att publiceras på Strava kvällen innan eventet. Även om sträckorna är tänkta att premiera tekniskt duktiga cyklister som har en del slaglängd till förfogande så funkar alla typer av kunskaper & MTBs för att ta sig runt banan. De flesta svårigheterna saknar en s.k. chicken line, men det går alldeles utmärkt att kliva av & leda cykeln om man vill det. Hela sträckan syns här, https://www.strava.com/segments/10490504

SS1: Dödsstupet
Längd = 385m. Fallhöjd = 26m. https://www.strava.com/segments/9831238
Detta förtrollade landskap är som hämtat direkt ur en adventsljusstake och är en perfekt start på vad som komma skall. Rallyt börjar på platten innan det övergår i utförsåkning med klassiskt Gömmar-bröt. Det finns inte så många linjer att välja på så släpp bromsen & se för guds skull till att missa punka-stenen!
När du bemästrat första delen av sträckan så kommer klättringen, & när pulsen sen är som absolut högst så är det dags för #dödsstupet.. Om du mot all förmodan överlever stupet så bjuder stigen sen på flertalet knixiga drop & en naggande god liten stenkista innan målgång. Ryck i styret!

SS2: OTB Heaven
Längd = 290m. Fallhöjd = 28m. https://www.strava.com/segments/9914133
Med start på stenhäll så snirklar sig starten på SS2 ner på en kort, smal men snabb singletrack. Trampa, sväng, trampa ännu mer, sväng ännu mer! Två mindre dropp passeras på vägen mot rallyts svåraste stenkista, där spårvalen är oändliga! Vem hittar snabbaste spåret? För er som inte kör vilse i stenbrötet så väntar en härlig teknisk utförslöpa där det gäller att ha med sig farten ner på platten. Sträckan avslutas med singletrack i tallskog & ett hopp, som nästan direkt efter landning följs utav #dödsdroppet.

SS3: Down We Go
Längd = 345m. Fallhöjd = 30m. https://www.strava.com/segments/9914085
Här bjuder vi på en fantastisk liten stig som innehåller det mesta & där det går att cykla riktigt fort om man håller tungan rätt i mun. Sträckan börjar med lite surfande på mossbeklädda hällar. Sen tar du dig snabbt ner för branten & bombar på in i stenkistan. Rätt spårval är nyckeln till en bra tid! Efter en kortare utförslöpa så avslutas det hela med en snabb passage genom snäv tallskog & två hopp med platt landning.

SS4: Fetto Svetto
Längd = 420m. Fallhöjd = 32m. https://www.strava.com/segments/10490645
Här handlar det om kondition & toppfart! För dig som siktar på pallplats så gäller det att trampa på ordentligt trots att sträckan mestadels går utför. Solskenscyklister upplever nog sträckan som förhållandevis enkel, men i 30km/h så är upplevelsen något helt annat. Stå på så mycket du orkar så belönas du med en riktigt fin stig. Sträckan avslutas med #gap of death.

SS5: Ingen minns en fegis
Längd = 480 m. Fallhöjd = 37m. https://www.strava.com/segments/10490544
Rallyts sista sträcka är lite av en grande finale! Denna sträcka bjuder på det mesta. 29m fallhöjd, fräsigt BMX-sladdande i vitmossa, knixiga stenkistor & diverse svårigheter som kommer att sätta dina mjukostfälgar på prov.
Sträckan avslutas med rallyts största #dödshopp. Det finns i vanlig ordning ingen chicken line & eftersom grillplatsen ligger precis i anslutning till hoppet så kommer publiken bara bli större & större ju fler som går i mål.. Inte vill du väl avsluta rallyt med att skamset leda cykeln ner för hoppet?

image.jpg

RESULTAT
Bilder finns från sidan 3, http://happymtb.org/forum/read.php/1/2766555/page=3

image.jpg

Senast ändrad:
Låter inte som något för mig som hellre kör uppför än nedför men kommer kanske och tittar och åker med på genomrullningen om det är ok.

PeterÄlvsjö skrev:
-------------------------------------------------------
> Låter inte som något för mig som hellre kör
> uppför än nedför men kommer kanske och tittar
> och åker med på genomrullningen om det är ok.

Rallyt är för alla, det är ingen endurotävling. Jag tycker inte man ska tveka att anmäla sig p.g.a. rädslan för allt #döds. Det är bara leda cykeln där det blir för läskigt!
Sen bör väl tilläggas att mycket av sträckbeskrivningarna är överdrifter. Vare sig gap of death eller dödsbranten kommer skörda några liv =)

Senast ändrad:
Luthman Photography skrev:
> Är allt det där trampandet också överdrivet i
> beskrivningarna?

Som Vallentuna SBR'et, give or take.

Ett tillägg ang sträckbeskrivningar är att förrutom släppas fria på STRAVA kvällen innan, även kommer att kunna beskådas på orienteringskarta. Och som Henke skrev här ovan, är man lite smutt funkar vilken cykel som helst. Jag har själv inte vågat mig på #dödsdropet på SS2 ännu, utan nöjer mig med att försiktigt rulla ner för det än så länge :/

H. skrev:
> Härligt! Hoppas att jag är gipsfri tills dess!

Update direkt från Danderyd: inget mtb på 10 veckor. :(

Så inget SBR för mig. Kanske kommer med kamera.

H. skrev:
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Härligt! Hoppas att jag är gipsfri tills
> dess!
>
>
> Update direkt från Danderyd: inget mtb på 10
> veckor. :(
>
> Så inget SBR för mig. Kanske kommer med kamera.

SURT! Dig är en av dom jag hade vilja se ta sig an våra svårigheter :/
Läk väl!

Ville skrev:
> Stämmer det att det är krav på benskydd?

Låter förnuftigt.

Larsa har hyrt in ett par dvärgar med värjor som ska stå längs banan och, på kommando, hugga efter de passerande cyklisterna. De är ivriga rackare men pga sin begränsande höjd över marken så når de inte längre än till knäna med sitt kalla dvärgstål. Därför räcker det med knäskydd.

Ville skrev:
> Stämmer det att det är krav på benskydd?

Inte benskydd, men knäskydd ska däremot användas.

H. skrev:
>
> Update direkt från Danderyd: inget mtb på 10
> veckor. :(
>
> Så inget SBR för mig. Kanske kommer med kamera.

Vad tråkigt! Som liten tröst kan jag dock meddela att det finns ett flertal riktig bra fotoplatser. Både stupet, droppet, gapet & avslutningshoppet bjuder på fina fototillfällen.

26 anmälda & över tre veckor till race, kul kul! Några till har anmält sig men ännu inte betalat, så det lutar väl förhoppningsvis åt ett fullt startfält.

Mr-Mountain skrev:
> Finns det någon övre åldersgräns eller kan man
> delta även om man blivit "Vuxen"? :-)

Ingen övre gräns, bara du inte börjat få problem med hjärtat el. dyligt.

Inte riktat till dig utan till alla deltagare, detta är ett svartrejs och vi kommer på sin höjd att ta med en "Första Hjälpen"-kudde, så ge fan i att kracha (allvarligt).

hahaha nej hjärtat funkar allt som det skall riktigt så "Vuxen" är jag inte, och krascha allvarligt hade jag nog inte tänkt, så. :-)

Jag har köpt en ny foliefilt så ni kan få maximal komfort efter praktvurpor.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    89.3 KB · Besök: 113
Grymma sträckbeskrivningar, underläppen börjar darra bara av att läsa dom, ska bli grymt skoj!! Henrik, din provkörning av droppet, första klippet, såg något smärtsam ut..

Så, 13 platser kvar, kul att det fyller på. Nu är det bara hoppas på att det bra vädret håller i sig!

Kul att det är så många som vill vara med, och klokt av er att köra förhandsbetalning på platserna!

Var är hela norrortsmaffian då?

Ryktet säger att Luthmans mod övergav honom i Gesunda och att han numera kör runt i norrort på en cykel utan växlar och letar efter det. Någon måste göra något.

H. skrev:
> Kul att det är så många som vill vara med, och
> klokt av er att köra förhandsbetalning på
> platserna!
>
> Var är hela norrortsmaffian då?

50% av den är väl gipsad/havererad på andra sätt.

Senast ändrad:
Det är upp till dig att hålla fortet Luthman. Om du inte visar upp dig på styva linan är det bara en tidsfråga innan vi söderortsbor huckar era hucks på er bakgård.

jofahjalm skrev:
> Det är upp till dig att hålla fortet Luthman. Om
> du inte visar upp dig på styva linan är det bara
> en tidsfråga innan vi söderortsbor huckar era
> hucks på er bakgård.

Gillar! Jag har övat för fullt idag genom att huck PÅ vår guide i Les Arcs, not so good, men man ska faaaan inte tvärnita direkt efter ett huck när man är förste man ut för hucket...
https://www.facebook.com/larsowe/posts/10153662676323274

H. skrev:
> Kul att det är så många som vill vara med, och
> klokt av er att köra förhandsbetalning på
> platserna!
>
> Var är hela norrortsmaffian då?

Förmodligen bortskrämda av Jimpakongo som helt utan förvarning gick & vann på er bakgård, hur ska det då gå på rätt sida stan?! Värt att notera tycker jag är att Karin_P kommer få konkurrens i kvinnoklassen, mycket kul!

Oj oj oj, oooo så spännande. Elin, vem är du?!
(Det kanske döljer sig ännu fler kvinns bland nicken, men Elin lät uppenbart).

ps. får jag konkurrens i HT-klassen också?

Senast ändrad:
Karin_P skrev:
> Oj oj oj, oooo så spännande. Elin, vem är du?!
> (Det kanske döljer sig ännu fler kvinns bland
> nicken, men Elin lät uppenbart).
>
> ps. får jag konkurrens i HT-klassen också?

Väldigt spännande :)
Bakom namnet Elin W döljer sig den forna Elin B, inte så happy-aktiv men med några gamla meriter.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/672330/672373

Lundberg skrev:
> Jag har uppgraderat till hardtail från helstel
> så nu kommer det att gå undan.

Den eller de som sätter avslutningshucket på SS2 med stel bak förtjänar medalj, helt klart!
Nedan är bild på den snällare av dödsprylarna, #gap_of_death. Ryktet på en annan Internetplats säger att Larsa kommer fylla gap'et med kanyler han hittat under Slussen!

image.jpg

Tillbaka
Topp