[Kalender] Spårfixardag - NICK

jesperC skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag dyker upp.
>
> //j

Härligt Jesper. Nu är vi två och en halv anmälda...

Några fler ser jag gärna att vi blir.

Det kanske blir bättre drag om vi kalla NICK för trendurospår istället?

Jörgen_A skrev:
> ...Nu är vi två och en halv
> anmälda...
>

Cyklade förbi området med höga gräs på väg hem från jobbet igår.
Tror jag hittade hur du tänkt att man skulle kunna dra om spåret där (var lite nedtrampat gräs till vänster strax innan man korsar sista vägen innan ängen).

Skulle helt klart vara skönt att slippa den biten. Jag cyklade bara runt i gräset där och letade spår under en kort tid men råkade ändå ut för ett fästingbett.

//j

Fyllde i de sista bitarna av stora surhålet med lite småsten.
20140622_151329.jpg

Men det är ingen fara, det finns fortfarande arbete kvar...

Vill bara säga att ni gör det skitbra. Vilket jobb med att fixa ett av de bästa spåren.
Var där häromdagen och njöt mest hela rundan.
Jag kan dessvärre inte komma på lördag pga för mycket barn att ta hand om.
Kul med mera spång. Bra för att bota vår spångest!

Hade hoppats på att jag skulle fått tag på en MTB till i helgen men leveransen verkar dröja till i nästa vecka.
Får ta och dreva ner singlespeed-crossen istället, brukar ju ändå bli mest grusvägstransport på spårfixardagarna.

//j

Här kommer lite bilder från omdragningen som gjordes idag (tack till alla som hjälpte till).

Den nya dragningen går ungefär utmed grön markering i kartbilden nedan (gamla dragningen i blått).
map.jpg

I kartan finns även den tänkta omdragning vid höga gräset inritat i gult. Denna dragning är skyltad men behöver krattas fram lite bättre. Som det är nu är det inte heller en helt naturlig vänstersväng på ett ställe där man kommer med fart. Hur som helst, det går i alla fall att svänga av om man vill slippa fästingarna.

Nydragningen börjar med att vi svänger av åt vänster från dagens spår och in på en lite mindre stig. Det sitter tre skyltar i tät följd just här i början för att markera omdragningen. Vi har även lagt en stock över spåret för att markera var man viker av men risken är stor att stocken försvinner i framtiden.
DSC_0069.JPG

Stigen fortsätter sedan upp mot ett parti med berghällar.
DSC_0070.JPG

Tyvärr får vi inte dra upp spåret på dessa hällar så vi viker tillbaka åt höger strax innan vi kommer vi fram till bergshällarna.
Här, där man viker av, ska man in på ett spår som idag är väldigt lite kört. Det kan därför vara svårt att hitta. Dock uppmärkt med en pil-skylt som visar riktning och med tiden kommer spåret förhoppningsvis bli tydligare.
DSC_0071.JPG

Spåret fortsätter sedan ned förbi några stenar/stubbar för att återansluta till den gamla spårdragning som nu kommer köras en bit i motstatt riktning mot tidigare.
DSC_0074.JPG

Till exempel kommer den lilla stenklack som man tidigare skulle uppför nu bli ett litet dropp nedför.
DSC_0076.JPG

Efter en bit på gammelspåret i motsatt riktning är det återigen dax att vika av åt vänster, in på en lite mindre stig. Även här ska man köra av från det stora tydliga spåret in på en mindre stig som inte är särskilt uppkörd.
DSC_0079.JPG

Ett exempel på hur stigen här ser ut i dag men så fort den börjat användas kommer den framträda bättre.
DSC_0080.JPG

Efter en kort bit blir stigen betydligt tydligare.
DSC_0082.JPG

Efter en liten bit på slingrande stig som på bilden ovan kommer man fram till ett parti med lite bergshällar.
DSC_0085.JPG

Fortsätt utmed kanten av hällarna.
DSC_0086.JPG

Direkt efter hällarna skall man nedför ett bit där det knappt finns någon tydlig stig alls idag. Försök köra i tidigare spår så att det bildas en smal stig ner mellan träden i bild.
DSC_0088.JPG

Nere efter träden så finns det återigen en stig (om än inte särskilt uppkörd ännu).
DSC_0089.JPG

Spåret fortsätter nedför ett litet dropp.
DSC_0092.JPG

Och ansluter slutligen till den större vägen nere vid fårhagen.
DSC_0093.JPG

Sedan blir det lite trist transportsträcka.
DSC_0095.JPG

Tills man kan göra en u-sväng tillbaka på andra sidan fårhagen.
DSC_0096.JPG

Och in på lite roligare spår igen.
DSC_0099.JPG

//j

Härligt och bra jobbat! Andra planer stoppade min medverkan idag..

Är det byggena som är orsaken till omdragningen?

mattel skrev:
>
> Är det byggena som är orsaken till omdragningen?

Nej, vi blev ombedda att dra om spåret så att det inte längre gick på banvallen där det är en ridstig.

Jörgen_A skrev:
> Nej, vi blev ombedda att dra om spåret så att
> det inte längre gick på banvallen där det är
> en ridstig.

åhfan.. då är det väl bara en tidsfråga innan det kommer ett önskemål om att dra om vid den upphöjda banvallen också?

hoppas på att kunna provköra nya biten hyfsat snart. :)

Där försvann ditt och mitt "hopp" va Mattel?

Typ alla delar som jag varit med och gjort på Nick är nu borta..=D

Ingen tycker om mig......

Hur är det i det tokhöga gräset ute på ängen? Går det inte dra för bi det?

Ville skrev:
> Där försvann ditt och mitt "hopp" va Mattel?
>
>
> Typ alla delar som jag varit med och gjort på
> Nick är nu borta..=D
>
Villes häll gjorde vi kaos med för två år sen. Och nu ditt hopp.

>
>
> Ingen tycker om mig......
>
>
>
>
> Hur är det i det tokhöga gräset ute på ängen?
> Går det inte dra för bi det?

Det är också fixat. Gäller bara att ha snabba reaktioner i utförslöpan mot ängen.

NICK nu med 90% mindre borelia.

Typ den där omdragningen låg faktiskt på förslag i samband med att den förra större omdragningen gjordes, men då inbegrep det lite mer hällar som inte fick godkänt.

Ville skrev:
> Där försvann ditt och mitt "hopp" va Mattel?
>
> Typ alla delar som jag varit med och gjort på
> Nick är nu borta..=D

japp, både 'hoppet' och 'trappan' är borta numera. men det tog ett par år att sudda bort oss. :)

jag ska faktiskt byta om och sticka ut och prova det nya spåret strax. hoppas jag hittar runt..

Mats,Och min klippa strax efter "trappan" Där jag tog bort ett helt träd med rot och allt för att göra det bättre. Borta, för evigt snyft...

Jörgen_A: Skall jag reagera höger eller vänster? Pilat?

Kul att du kör spåret ikväll Mats. Imorgon skall vi ju åka snabbt där:-)

nya delen är lätt att hitta och fint uppmärkt, det kommer nog snart att vara väldigt tydligt hur det går. :) fint draget också! känns som det är mindre grus/häststig nu än tidigare, dvs mer stig!

ville: du ska svänga hårt vänster ut på nedtrampat gräs precis efter att du gått över vägen.. det var lite halt och så står det en tall där som du ska hålla dig ovanför.

ja, jag såg det så jag passar på att köra idag och åka till landet imorgon.. ;)

Jörgen_A skrev:
NICK nu med 90% mindre borelia.

Tog ni med er myggen också så kanske vi minimerar risken för TBE med ;)

hakan_l_borg skrev:
> Imponerande att ni ritade en grön linje hela
> vägen genom skogen! :o

Bara på nydragningen.
Och såg, nu när jag körde spåret på väg hem från jobbet, att färgen varit vattenlöslig så det mesta har redan regnat bort.

//j

Senast ändrad:
macaai sa:
Undrar lite ang segmenten som ligger på strava, tänker då främst på dessa två.

https://www.strava.com/segments/8059680

https://www.strava.com/segments/7545560

Är det exakt samma dragning i skogen bara att start och mål är nere vid parkeringen?

Sen polarn som cyklar där får detta segment på sin runda men inte jag, vad skiljer, cyklar jag fel nånstans?

https://www.strava.com/segments/9430433

Ser ut som att det är vid banvallen det skiljer. Man ska ta höger när man kommer till staketet vid handikappspåret.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp