[Kalender] STHLM Cykelkarneval

Tack för kul evenemang med toppenväder och massa glada deltagare i olika intressanta ekipage. Var där med bekant + våra barn och det gick lugnt och fint genom stan. Lillgrabben erbjöds plats i lådcykel tillsammans med taxar & ballonger, vilket han tyckte var toppen (tack för den!).

Roy Mance skrev:
-------------------------------------------------------

> Verkar ha varit en regelrätt SUV-idiot om man
> kollar på diskussionen.

Tragikomiskt att det är en Cayenne. Sympatiskt att de trots allt inte hänger ut med reg-nummer.

En Porsche. Föga förvånande. Oavsett hur illa föraren betedde sig, så tycker jag "karnevalen" var oerhört dåligt arrangerat ur säkerhetssynpunkt och guidning. Var någon fredrikshofs-Tarzan som trodde han var Jesus som skulle leda tåget, medan arrangörerna inte visste ut eller in. jag tror tyvärr att karnevalen gav motsatt effekt på hur Stockholm ska hantera cyklister och cykelplanering från en bredare massa. Men visst gjorde sig cyklister synliga i valtider... Vad det nu har för betydelse.

Kan hålla med om att tåget kändes under(ligt)-organiserat. Det som tycktes ske om och om igen var att tåget glesades ut och sedan skars av vid rödljusen när ingen guide fanns på plats att blockera trafiken och/eller kunna instruera deltagarna att tåget hade rätt att passera (obrutet). Jag tror tydliga och upprepade instruktioner/uppmaningar INNAN start och under marsch att HÅLLA IHOP (tex minst tre i bredd, gärna fler, och inte mer än två meter till framförvarande cyklist; även genom rödljus!) kunde ha hjälpt. Nu drog tåget gissningsvis ut på sig så pass att guiderna inte räckte till. Ett tätare och därmed kortare tåg hade förenklat för guider, deltagare och omgivning.

Någon karnevalsstämning inföll väl aldrig - såvida man inte åkte bredvid den rullande ljudanläggningen. Men det var kul att det blev skapligt många ändå. Det såg ganska skralt ut fram till sista halvtimmen innan planerad start.

RIP Alexanders stiliga grå Motobecane Mirage Sport. Ännu en orsak till att fler cyklar gör en lyckligare - går en sönder har man alltid en annan att trösta sig hos.

Senast ändrad:
Tråkigt med honom som blev påkörd.. Cykeln såg inget vidare ut på plats. Vi som körde trialshow i slutet vid museet på skeppsholmen skulle gärna vilja se lite bilder, om det finns några :)

För övrigt kan jag bara hålla med, rätt underligt (o)organiserat.. Vi blev inte ens introducerade eller fick eget PA som utlovat.

chrkes skrev:
> En Porsche. Föga förvånande. Oavsett hur illa
> föraren betedde sig, så tycker jag "karnevalen"
> var oerhört dåligt arrangerat ur
> säkerhetssynpunkt och guidning. Var någon
> fredrikshofs-Tarzan som trodde han var Jesus som
> skulle leda tåget, medan arrangörerna inte
> visste ut eller in. jag tror tyvärr att
> karnevalen gav motsatt effekt på hur Stockholm
> ska hantera cyklister och cykelplanering från en
> bredare massa. Men visst gjorde sig cyklister
> synliga i valtider... Vad det nu har för
> betydelse.

+1.

10 extra vakter till korsningarna hade inte skadat.

jomper skrev:
> Tragikomiskt att det är en Cayenne. Sympatiskt
> att de trots allt inte hänger ut med reg-nummer.

Allra sorgligast är att polisen låter honom köra(!) därifrån och inte tar kortet på plats.

Skit samma om killen använder sitt fordon som vapen i trafiken lixom...

Jag var med och organiserade karnevalen och även om jag tycker det var lyckat är listan lång på vad som kan bli bättre till nästa gång. Men nu vet vi lite mer vad vi har att vänta och vi kommer helt klart vara fler volontärer nästa gång. Tydligare instruktion till då åkande är en bra idé. Lite utbildning av guider har också diskuteras.Eventuellt kan vi kanske till och med få poliseskort. Har ni övriga synpunkter eller idéer så fram med dem. Hur kan vi göra själva tåget mer karnevallikt? Mer musiker? Utklädda deltagare? Jag lobbar för öltält och musik vid ankomst.

/ Micke

Tillbaka
Topp