[Kalender] Uppsala – Trondheim – Uppsala 1500 km

Reservdäck känns omöjligt.. Får hoppas att även om olyckan biter lite hårdare det ändå inte är en värre punka än att det går att tejpa ihop tills når närmaste LBS

På tal om det.. hörde ett rykte om att det ev kan finnas en del reservdelar på kontrollerna. Om så innefattar det ev även däck?
Hopplösa punkor kan vara stålradialer som gömmer sig i gummit. Man kan känna dessa när man klämmer och få bort med tång. Är man allt annat än pigg och det regnar är mörkt ... brukar det gå så där att hitta. Det är i sådanna lägen jag brukar ta fram mitt extra däck. Det funkar dock att lägga in en liten avklippt däckbit ifrån gammalt däck (slitytan) eller några lager vävtejp (men man måste då klura ut var). Om man inte hittar vatten att doppa vatten i eller har toppenhörsel så brukar känslig hud såsom läppen vara ett sätt att hitta läckan. Jag har även införskaffat en liten läckkollare (burk med små figolitkulor) tror jag fick det gratis när jag handlade. Den är ruggigt bra när hjärnan är trött.

Hopplösa punkor kan vara stålradialer som gömmer sig i gummit. Man kan känna dessa när man klämmer och få bort med tång. Är man allt annat än pigg och det regnar är mörkt ... brukar det gå så där att hitta. Det är i sådanna lägen jag brukar ta fram mitt extra däck. Det funkar dock att lägga in en liten avklippt däckbit ifrån gammalt däck (slitytan) eller några lager vävtejp (men man måste då klura ut var). Om man inte hittar vatten att doppa vatten i eller har toppenhörsel så brukar känslig hud såsom läppen vara ett sätt att hitta läckan. Jag har även införskaffat en liten läckkollare (burk med små figolitkulor) tror jag fick det gratis när jag handlade. Den är ruggigt bra när hjärnan är trött.
Jo. Jag fick en rejäl punka i höstas när var ute på Hallandsåsen. I regn och mörker.. rejält förstört blev däcket så gick knappt cykla på. Luften gick ur reservslangen efter ett tag, så fick väl en pyspunka på den av däcket. Blev tvungen försöka ta mig hem till vandrarhemmet på det trasiga däcket. Fick stanna ett flertal gånger och försöka få till det bättre och pumpa upp slangen igen. Det gick, men var inte så kul för vare sig mig eller fälgen. Så nej inte kul om råkar ut för något liknande ute i ödemarken här. Tar dock mycket plats med reservdäck.. Får se om får ner ett ändå. Men då måste jag nog välja bort något annat

Provpackat och vägt, runt 16 kg för cykel, packning och bränsle för 40 mil. Fattas dock 1,5 kg vatten.
Starttid 11. Åker själv, då de jag skulle köra med har lämnat återbud.

Bilagor

• 20260723_205229.webp
    20260723_205229.webp
    1.2 MB · Besök: 119
Reservdäck känns omöjligt.. Får hoppas att även om olyckan biter lite hårdare det ändå inte är en värre punka än att det går att tejpa ihop tills når närmaste LBS

På tal om det.. hörde ett rykte om att det ev kan finnas en del reservdelar på kontrollerna. Om så innefattar det ev även däck?
I Funäsdalen -13 km från Tänndalen - finns en cykelhandlare som är beredd att hjälpa till med det han kan. Håll bara ut tills dess!

Jag åker runt med material till kontrollerna i bil1. Jag har verktyg och lite reservdelar i bilen. Jag kan inte garantera att jag är i närheten när det behövs men man kan ju alltid höra av sig om det finns ett behov.

Vad är starttiderna för de olika startgrupperna?

Är det här man bäst följer cyklisternas framfart?

Hur är det med rapportering vid de obemannade kontrollerna, är det obligatoriskt så att man kan förlita sig på att informationen om passage av dessa kontroller dyker upp på hemsidan relativt snart efter att passage skett?

Frågorna är föranledda av att jag funderar på att ta mig till banan mellan Stora Skedvi och Leksand och titta lite men gärna tajmar så att jag inte behöver vänta jättelänge. Vet jag passertid vid Stora Skedvi så kan jag skatta hyggligt väl när cyklisterna kommer förbi platsen där jag tänkt stå och titta.

Vad är starttiderna för de olika startgrupperna?

Är det här man bäst följer cyklisternas framfart?

Hur är det med rapportering vid de obemannade kontrollerna, är det obligatoriskt så att man kan förlita sig på att informationen om passage av dessa kontroller dyker upp på hemsidan relativt snart efter att passage skett?

Frågorna är föranledda av att jag funderar på att ta mig till banan mellan Stora Skedvi och Leksand och titta lite men gärna tajmar så att jag inte behöver vänta jättelänge. Vet jag passertid vid Stora Skedvi så kan jag skatta hyggligt väl när cyklisterna kommer förbi platsen där jag tänkt stå och titta.
"If a control is not manned, digital stamping using the Uppsala - Trondheim - Uppsala web app is also allowed. If regular stamping methods does not work, a photo of the cyclist or written verification from someone else is also allowed."
Lite oklart hur många som kommer stämpla digitalt antar det beror på hur mycket kompis man blir med det digitala kortet.

Går det bra att ha drobag för hämta ut vid målgång? Om man bara tar en längs banan. Har några småsaker vill ha efter. Kan förstås ta med en egen "bag" för det annars.

Vad har du för regnbyxor som går packa med? Jag har gett upp tanken på att ha det. Hoppas mina "vattenavisande" benvärmare räcker. Men kan ju vara intressant för framtida äventyr

Jag har ett par vaudebyxor som jag brukar ha som backup som tar liten plats. Nu kör jag däremot ett par gore som tar betydligt mer plats men är lättare att reglera värmen på och går att ta på utan att ta av skorna.

Rättat, bara från en testkörning med volontärer där några detaljer råkade synas live. Så så ska det givetvis inte vara. Och ta det inte personligt: Det är bara för att ni råkade vara högt i listan i startnummerordning.
Ser ut att finnas lite testkörningsdata kvar. Jag, Grimpeur och några till är redan halvvägs till Trondheim ;-).

Spørsmål om langtidsparkering. På nettsiden til UTU står det at en kan kjøpe billett for flere dagers parkering på Fyrishov. Men på p-plassen på Fyrishov står det maks 24t. Andre forslag til et ok sted å ha bil noen dager her i Uppsala?

Spørsmål om langtidsparkering. På nettsiden til UTU står det at en kan kjøpe billett for flere dagers parkering på Fyrishov. Men på p-plassen på Fyrishov står det maks 24t. Andre forslag til et ok sted å ha bil noen dager her i Uppsala?
Jag har en tom plats i ett villakvarter 4 km från start. Vill du låna den? Gratis såklart. Jag är funktionär i Tänndalen under tiden. Skicka PM.

Årets UTU har börjat bättre än förra redan innan det börjat. För fyra år sedan kom jag till pendelstationen när jag insåg att jag inte hade ryggsäcken med mig. I år insåg jag det när jag gick ur hissen.
Skrattade åt ditt inlägg igår. Tänkte bäst lägga fram ryggsäcken bredvid cykeln så i inte händer mig. Kom till stationen i tid nu. När skulle gå på tåget. Jäklar ryggsäcken 😕🫠

Tillbaka
Topp