Kall cykelförvaring?

DarkMatter

Aktiv medlem
Kall cykelförvaring?
Finns det någon anledning att inte förvara sin cykel på en kall plats?

Jag har haft min cykel på balkongen vanligtvis (övertäckt för att skydda mot direkt solljus) men när minusgraderna slog till tog jag in den och ställde den i cykelutrymmet i byggnaden.
Är dock inte så förtjust i att ha den där så funderar på om det egentligen finns någon anledning att undvika balkongen.
Balkongen är inglasad. Jag har ingen termometer där men tyckte det var kallt som f*n. Dock har ett glas vatten som stått därute ett dygn ännu inte frusit så rimligtvis är det över nollan ändå (ute var det -10 imorse).

Så, har jag räddat min cykel från skador eller är jag bara onödigt överbeskyddande?

Kall cykelförvaring?
Har mina ståendes i kallt utrymme som inte nämnvärt är något varmare än ute temperaturen (-23) och det har då inte varit nå problem tidigare. Sen använder jag dom inte heller när det är så här kallt...

Kall cykelförvaring?
Jag tappar hälften av växlar på min Shimano Alfine8 nav för att vatten frysen vid växelrätten på naven när jag förvarar min pendlingscykel kalt.

Kall cykelförvaring?
Mina står kallt och det enda problemet är väl om man cyklar i blött väder och det fryser under natten. Då kan det vara lite krångel med vajrar (till bakväxeln) som kärvar.
Tidigare hade jag fukt i frihjulsmekanismen och då frös även baknavet men det felet kan man ju fixa med rengöring och infettning.
Så på det hela taget ingen fara att ställa cyklarna kallt.

Kall cykelförvaring?
balkongförvaring är väl ett legio sätt att skydda sin finare cykel från långa fingrar.

har det varit slaskigt och skall frysa på kan ju pärlan på undantag få torka upp i stugvärme. blir väl inte så många gånger på en vinter.

ett överdrag kan vara bra; balkonger är riktiga samlare av luftburet skräp. själv håller jag efter när jag dammsuger. bor ingen därunder är en batterilövblås ett bra alternativ.

Kall cykelförvaring?
Inglasad balkong låter ju perfekt. Om du är ängslig så kanske du kan ha en frostvakt som håller uterummet aningen varmare än utetemperaturen, det bör sänka relativa fuktigheten.

Tillbaka
Topp