Kall om magen

Startgas

Aktiv medlem
Kall om magen
Så gott som vid vilken temperatur som helst så blir jag kall om magen, riktigt kall.
Vad ska jag köpa för plagg?
Oftast så är jag varm om kroppen i övrigt, så skulle ju ha något gjort just för att hålla magen varm. Finns det?
Har funderat på typ vindtät väst, men tänker att det kanske blir för varmt om det är lika mycket isolering över hela västen.

Kall om magen
Svettas du mycket? Jag har märkt att om jag har tunt underställ under jersey (eller vad man nu cyklar i) så är det alltid bättre då svetten transporteras bort. Kör med det även riktigt varma dagar för att just slippa kall mage. Använder Endura translite.

Vår/höst=vindväst.

Kall om magen
Jag blir också kall om magen om det är under ~15 grader ute. Vindtätt hjälper bara liiiite eftersom tyget ändå ligger mer eller mindre direkt mot huden (med en tunn tröja under som knappt isolerar alls). Har inte funnit nån lösning på problemet. Man skulle vilja ha nåt lite tjockare just precis där, som är vindtätt på utsidan. Knepigt.

Kall om magen
Matgie sa:
Svettas du mycket? Jag har märkt att om jag har tunt underställ under jersey (eller vad man nu cyklar i) så är det alltid bättre då svetten transporteras bort. Kör med det även riktigt varma dagar för att just slippa kall mage. Använder Endura translite.

Vår/höst=vindväst.
+1
Stor skillnad med tunn undertröja under jerseyn. Förr ville jag alltid ha min vindjacka på upp till 20 grader, ibland t.o.m. däröver, just för att jag annars frös om bröst/mage. Sedan jag började med tajt ärmlös undertröja är det inga problem alls, ens ner mot 12-15 grader. Som extra plus är den jättebra för fukttransport även när det är riktigt varmt.

Kall om magen
när vinten närmar sig gör halsduk eller snusnäsduk stor skillnad för temperaturregleringen. annars låter väst som är tätare framtill som något för dig? just nu är det förresten rea på raphas regnväst..

Kall om magen
xdr sa:
GoranS sa:
xdr sa:
Du har för lite isolering. Jag ordinerar starköl, chips och kakor.
Blir det inte lite kladdigt och blött om man lägger chips och kakor på magen och häller starköl ovanpå? ;-)
Du tänker fel. Du får isolera innifrån, det funkar bättre.
;en värmen kommer ju ändå längre inifrån? Då borde det väl isolera än mer så att kylan kommer åt bättre på utsidan magen...

Kall om magen
En del cykelkläder från Lidl funkar, men definitivt inte funktionsunderställ. Har testat lite olika modeller, samtliga kyler rätt bra när de är svettiga.

Kall om magen
Tack för alla tips, ska nog beställa hem en ärmlös underställströja att börja med. Även om bibshorts känns som den slutliga lösningen på problemet.
Angående inbyggd isolering(fett) så hade jag inte problem med kall mage när jag slutade cykla för 3 år sedan. Nu med liten fettreserv på magen så har jag det varje tur.

Kall om magen
Eller Metro om man är snål och inte har något emot att det står ”ULTRAMEGAJACKPOTT! GRATIS 3miljoner freespins” spegelvänt på magen...

Kall om magen
Lösningen finns redan, haramaki.
Jag har flera av olika sorter.

Första bilen är utan någonting. Mellanbilderna är olika tjock heltäckning. Den sista bilden är med haramaki.
haramaki06.jpg

Kall om magen
Har precis samma problem med att bli jättekall om magen så fort det är lite kallt.
Det som funkar för mig är att ha en tight sporttröja som transporterar bort fukt och någon form av vindväst.
Blir det kallare (typ 15 nedåt) har jag hittat en ryggslutsvärmare i neoprene som jag har över magen istället för ryggen.
Köpte min i Italien men typ en sånhär
https://www.sparkop.se/halsa-kropps...Wi-EwUIQJqz3OSriU-vAZnDkHneH988BoC81wQAvD_BwE

Senast ändrad:
Kall om magen
Så, beställde hem dessa 3 så får jag se om nån av de hjälper.

Endura Translite Sleeveless
Castelli Pro Mesh Sleeveless
Fox Racing Attack Fire Softshell Vest

Kall om magen
Har mest problem med att sidfläsket blir som kylklampar efter kyliga långturer, från säg -10 och kallare. Är det japansk magbuff som ordineras även till det?

Tillbaka
Topp