Kalla fötter - bästa lösningen EFTER träningen?

Lennart

Ny medlem
Hej!

Fortfarande han jag hålla mig borta från MTB:n!
http://happymtb.org/forum/read.php/1/148375/

Fick lite olika tips om HUR man bäst tinar sina genomkalla fötter efter en träning.

Postat av: Jerry
Stod en halvtimme i dushen och tinade upp tårna, först
med kallt vatten och sedan lite varmare, och så lite
varmare ...

Postat av: Per:
Tips, vänta minst en kvart eller halvtimme innan du går in i duschen, jag vet vad du talar om, har haft så ont att jag nästan vikit mig av smärta i fötterna när jag duschat direkt efter att ha kommit in.

Postat av: the_TnT
När man väl ställer sig i duschen är det bra att börja med kallvatten (som känns varmt för tårna) för att sedan gradvis höja tempen.

Finns fler tips och VARFÖR fungerar det?
Varför fungerar det inte att sätta fötterna i varmvatten direkt?

Bastubad direkt?

Har hört att det var direkt olämpligt att gå in i en varm bastu t ex?

/Lennart

Som kanske tar fram cykeln i april nästa gång om inte värmesulorna blir fixade!

Edit:
Lagt till lite mer text för stavar fel gör jag inte längre!

Senast redigerad av en moderator:
Har faktiskt inte behövt fundera så mycket på detta sen jag köpte neopren sockar av dig. Kör du inte med dom själv eller??? :DDD

I övrigt har det väl med den snåla blodcirkulationen i nedkylda extremiteter som ställer till det. Det är inte bra att chockvärma upp dessa delar av ett antal anledningar, t.ex. om man värmer upp nedkylda delar för snabbt slår kroppen på blodomloppet i dessa delar - blodet kylls - åker till hjärtat - man kan må lite dåligt.

Wilier skrev:
>Har faktiskt inte behövt fundera så mycket på detta sen jag köpte neopren sockar av dig. Kör du inte med dom >själv eller??? :DDD

Jovisst har jag det!
Annars hade nog varit mycket värre!
Jag tror att mina gamla Nike cykelskor är för trånga för det första!
Förra våren frös jag efter en runda på mest grusväg och då var det säkert minst 5 plusgrader!
Kände då att det tryckte både här och där runt foten, inte alls skönt.
Blir säkert för dålig cirkulation i fötterna med dessa skor vilket är en dålig kombination då det dessutom är kallgrader och blåst.

Sprang en nattorientering förra tisdagen men frös inte trots 17 minusgrader, hade rymligare skor.
Vid löpning blir antagligen cirkulationen i fötterna mycket bättre än vid cykling.

/Lennart

Lennart, fixa ett par värmesulor omedelbart istället, då slipper du problemen. Det är det värt, det lovar jag! Jag hade inte kunnat cykla under vintern utan mina sulor, har provat allt och det ger helt klart bäst resultat. Förebyggande åtgärder är mkt bättre än "fix" efteråt. ;-) Köldskador kan ge bestående men, mina fötter fryser mkt lättare numera än innan jag förfrös tårna för länge sedan, tiden innan värmesulorna...

/Leo

kroppsvärme är bäst, stoppa din fötter i din partners armhålor. eller ta din polare till hjälp. =)

LEAF Skrev:
-------------------------------------------------------
> kroppsvärme är bäst, stoppa din fötter i din
> partners armhålor. eller ta din polare till hjälp.

Sån man plockar fram ur sin Camelbak?

som sagt.. förebyggande är bättre än att laga.

för mina fötter räcker dock ett par tunna vindtäta skoöverdrag över sommarskor för att klara av -10 grader sålänge jag håller igång.

Annars är dubbla sockor ett bra tips.

Tim<Du måste ha en grym blodcirkulation.Med det du har på dina fötter skulle jag klara en halvtimme=(

Postat av: Wilier
>Japps, därför kan man hoppa av och springa en bit om man fryser om fötterna när man cyklar.
Också en del av problemet!
Jag cyklar för att jag har lite problem med knät och springer max 1-2 ggr/vecka så jag helst slippa springa med de hårda MTB-skorna under cyklingen för att skona knät!

Postat av: Leo
>Lennart, fixa ett par värmesulor omedelbart istället, då slipper du problemen.
Jag har ett par oanvända (för slalomskor en gång i tiden) som jag skall byta kontakter på så de passar till pannlampsbatteriet. Löjligt - det tar kanske 1 timme att fixa men man "har inte tid" alltid något viktigare att göra! Får nog "offra" timmen för att slippa obehaget efteråt!

Postat av: LEAF
>kroppsvärme är bäst, stoppa din fötter i din partners armhålor.
Låter som trevligt alternativ.....
för mig i alla fall!
Jag tror inte att jag skulle hamna på plus direkt efter det!
Ligger redan lite på minus efter de 20 timmarna på MTB:n på sydafrika semestern!

Postat av: Tim
>som sagt.. förebyggande är bättre än att laga.
>för mina fötter räcker dock ett par tunna vindtäta skoöverdrag över sommarskor för att klara av -10 grader >sålänge jag håller igång.
>Annars är dubbla sockor ett bra tips.

Inte att tänka på! Har kanske känsliga fötter från juniortiden då man åkte skid-OL i tunna kalla skidskor och sprang orientering i snöblask utan värmande neoprensockor (fanns inte på den tiden).
Dubbla sockor ryms inte i skorna - knappt 1 par med sulorna i.
Har provat utan sulor men då blev det ännu kallare!

Postat av: Kaijan
>Tim<Du måste ha en grym blodcirkulation.Med det du har på dina fötter skulle jag klara en halvtimme=(

Kaijan är det bara du och jag som är "kycklingar" som inte tål minusgraderna eller har alla värmesulor?

Slutsats hittills:
Förebyggande åtgärder är alltså att föredra!
Skaffa rymligare skor som inte stoppar blodcirkulationen och dessutom får plats med värmesulorna som "nästan" är klara att stoppa i.
Åka till varmare länder men det går inte så många veckor på ett år!

/Lennart

När det blir riktigt kallt kör jag med grova vinterkängor med GoreTex-foder och allt. Använder hybridpedaler, SPD på ena sidan, plattor på andra, så det är bara att sparka pedalerna åt rätt håll och trampa på. Är också rätt praktiskt när SPD:låsen fryser ihop...

Det viktigaste om man kör med SPD är att stoppa köldvandringen från foten ut i pedalklossen. Jag har inte riktigt klurat på bästa isolationsmaterial att lägga emellan, men en neoprenbit där borde fungera ganska bra?

Tillbaka
Topp