Kalla fötter - Värmesulor

Rejmosulorna värmer inget utom säljarens kassabok. Det finns de som påstår annat men de behöver nog mest fotdeoderant och inte värmesulor.

Rejmo är riktigt dåliga som sagt. Finns dom som moddat batteripacket och verkar nöjda. Sök så hittar du. Jag struntade i det och köpte Therm-ic istället och dom funkar. Lite dyrare men värda varje krona.

Edit. Stavning

Senast ändrad:
Är en teknisk analfabet så modda är inte ett alternativ. Det måste vara enkelt och bara funka :)
(Gjorde en sökning innnan jag startade tråden men fick ingen träff här)

Jag har therm-ic sen 7-8 år tillbaks och de är grymma, slutade funka för två år sedan, var på väg att slänga de men testade att köpa nya laddningsbatterier på Kjell och voila', som nya.
Kostade ca 2000:- vid nyinköp, men om man slår ut det på åren så är det inte dyrt.
Som vanligt så kostar kvalitet.

Jag skulle undvika Rejmo-sulorna, som de sagts redan så måste man modda med fetare batterier för att få upp värmen och drifttiden, sedan efter två säsonger började metallslingan spricka, lagade genom att löda några gånger men när det började spricka på fler ställen gav jag upp.

Finns massor med trådar om man söker på värmesulor eller rejmo.

Testa kemiska luftaktiverade engångs-hot-pads, t ex Toe Warmers från Phoxx (deras Hand Warmers funkar lika bra) - just nu 10:- paret på XXL (jag har inga ekonomiska intressen i detta!). Självhäftande och tejpas på sulan el utanpå strumpan (behövs lite extra plats i skorna men inte så mkt). Ger perfekt värme (tycker jag i alla fall) i >6 timmar (är man riktigt frusen kan man kanske ha en på ovansidan av foten också). För 2000:- får man 200 par - och det räcker ju ett tag... Jag tror att dessa faktiskt funkar bättre än många el-sulor - testade förra året ett märke som jag glömt namnet på - kostade >1000:- och var värdelösa. Kanske dumt att berätta för nu tar väl hotpadsen slut direkt ;-)

Jag använde Biltemas hot-pads idag för första gången och det fungerade bra. Ger svag värme under några timmar. Bara någon millimeter tjock så det ryms lätt i skorna. Dock var de inte självhäftande. 19.90kr för två par.

En fråga efter att ha köpt xxl varianten.

Ligger de kvar på sin plats om man cyklar med dem? Eller flyttar de sig runt och korvar sig?

Hur funkar de för längdpjäxor?

Några andra användartips?

Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> En fråga efter att ha köpt xxl varianten.
>
> Ligger de kvar på sin plats om man cyklar med
> dem? Eller flyttar de sig runt och korvar sig?
>

Bra tejp - rör sig inte alls och inga korvar trots 3 tim cykling (flera tillfällen). Vid skidåknkng kan det vara annorlunda - testa

KÖP INTE billiga värmegrejer PÅ XXL.

Jag har köpt 2par där. Inga fungerade. Pratade med en tjej som jobbade där. Hon hade 5par på skidturen o ingen funkade.

Jag köpte sedan på outdoorexperten o de funkade fint tills de kom ner i skorna. De måste ha syre för att fungera o det blir för tätt i cykelskor med skoskydd på. SÅ ingen värme. Men när jag kom hem o tog ut fötter ur skorna blev de varma igen hihi.

Sulor på kjell har jag hört är bra.

Senast ändrad:
Tack för alla tips, har beställt ett par Therm-ic från Letro. Och tills de kommer ett par engångsvärmare från XXL, nu behöver jag bara nya vinterskor och tid att ge mig ut och cykla :)

skogstokig skrev:
> Tack för alla tips, har beställt ett par
> Therm-ic från Letro. Och tills de kommer ett par
> engångsvärmare från XXL, nu behöver jag bara
> nya vinterskor och tid att ge mig ut och cykla :)

Hade det inte varit bättre att testa nya vinterskor först?
Jaja, mitt tips på sko är iaf Lake mxz 303. Funderade också på värmesulor först men köpte ett par riktiga skor istället och är nu helnöjd :-)

Oggler skrev:
> Det är många olika bud om XXls "värmekuddar".
> Funkar de? Eller funkar de inte? :-)

Rikard v har en poäng att pads kan funka dåligt om det blir syrebrist. Jag kör själv med 2-3 nr för stora vinterskor och utan skoskydd och för mig funkar det mkt bra. Kostar bara en tia för den som vill bilda sig en egen uppfattning :-)

RAJ skrev:
> Oggler skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är många olika bud om XXls
> "värmekuddar".
> > Funkar de? Eller funkar de inte? :-)
>
> Rikard v har en poäng att pads kan funka dåligt
> om det blir syrebrist. Jag kör själv med 2-3 nr
> för stora vinterskor och utan skoskydd och för
> mig funkar det mkt bra. Kostar bara en tia för
> den som vill bilda sig en egen uppfattning :-)

Jag köpte några på xxl för ett par dagar sedan. Jag ska testa dem i helgen. Jag får väl lov att rapportera i den här tråden sedan.

Är nu ägare av ett par Therm-ic sulor och dom var rätt tjocka typ uppåt 12-14mm under hälen så dom funkade inte i mina Diadora vinterdojor som jag ändå köpte en storlek för stora för att få i mer sulor och sockor, får i sulan men då får inte foten plats :-(

så omdömmet om funktion utblir från min sida, den ser i alla fall snygg och välgjord ut vilket är ett plus,

Oggler skrev:
> Det är många olika bud om XXls "värmekuddar".
> Funkar de? Eller funkar de inte? :-)

Några funkar säkert men många gör det inte. Känns inte riktigt seriöst att behöva köpa 4-5st för att vara säker på att få någon som funkar.

Måste nog ändra mitt uttalande att de inte värmer i skorna. De funkar nog för jag frös mkt mera gången efter utan dem. De blir nog inte maximalt varma däremot.

Jag köpte såna som man bryter för att få igång en kemisk reaktion som värmer. Sedan kokar man dem för att återställa. De är helt kass. Ganska obekväma i skon och håller inte värmen alls länge.

Jaha, vad är bra prylar nu för tiden?
Användningsområde är primärt alpin skidåkning.
(Med bra menar jag generell kvalitet och tillförlitlighet, inte "mycket för pengarna" eller "....kan man lätta fixa till själv..." osv.)

Tillbaka
Topp