Kalla fötter?

Light Head

Ny medlem
Kalla fötter?
Nu när temperaturen sjunker undan för undan,, får ni kalla fötter? Så fort det kommer mer mot 14-15 grader börjar mina tår bli riktigt kalla,, och som nu 8grader,,, isbitar. Trots att jag i övrigt är rejält varm och svettig, så förblir tårna iskalla.

Är det enbart skorna som sitter lite tajt? Håller på att köpa ett par nya, och de jag har nu är gamla! Kanske museiföremål?! Tror det är Nike och de har verkligen tjänstgjort väl genom åren. På sommaren har det aldrig varit något problem, men så fort temp blir lite mer höst fryser mina tår.

Det är en sko med snörning, och jag har inte dragit åt dem speciellt hårt, de är inte snörade så högt upp över vristen heller.

Blir det bättre med ett par nya skor, med mer luft kring tårna? Eller kör ni med en "socka" över skorna?

Kalla fötter?
Light Head skrev:
-------------------------------------------------------
> Tror det är Nike...

Du töltar runt i joggingskor under höst och vinter och undrar varför du fryser?

Kalla fötter?
Kör nu för första gången med vind/vattentäta skoöverdrag som jag köpte för ett par månader sedan. Använder Schimano SPDskor och alla de år jag pendlat har jag under vintern försökt med typ 3par strumpor I skorna men när nålen kryper ner under några minus har tårna alltid varit isbitar ändå när jag kommer fram, går inte hålla värmen när det blåser rakt igenom skon.
Nu, med överdragen, har det varit varmt och gosigt och så konstigt att kunna cykla rakt igenom vattenpölar utan att ens behöva reflektera over det. Kör fortfarande utan om det är tort, men då känns det lite kallt om fötterna, med överdrag lite svettigt.

Det spelar också roll om det är kombi-pedaler eller endast SPD. kombipedaler är inte lika kalla som bara spd-knopparna. De kyler underifrån på ett helt annat sätt än mina kombipedaler. Om jag inte minns helt fel från förra året....

Kalla fötter?
Cold feet are often as much due to bad bold circulation as it is cold itself
Nothing much you can do about this however insuring that your shoe are not too tight and do not restrict blood flow would be a start
Look at the width or the shoes as much as the length of them
I managed to do a little better with the right shoes but no matter how well insulated and dry my feet remain, I get cold feet... Welcome to the club :(

Kalla fötter?
Tnx!

Ja då är det lite som jag tänkte,, skorna spelar viss roll och det ÄR svårt att hålla cirkulationen igång hela vägen ut till tårna.

Får börja med att byta skor, SPD. De är förmodligen både hårda och lite tajta. Har även testat att köra med extra strumpa, vilket ofta får raka motsatt effekt mot önskad,, det blir sämre! För då stannar fukt kvar lättare.

Nya skor och eventuellt överdrag mao!

Kalla fötter?
Förmodligen har du förfrusit tårna nån gång i ditt liv och förstört blodcirkulationen. Det läker oftast inte, och även om det gör det så kan det ta många år.

Jag har samma sak, jag klarar heller inte av höga temperaturer, typ vid dusch, gör ont som fan i tårna om det blir lite varmt i vattnet.

Kalla fötter?
Glöm inte att klä på benen ordentligt också, det varma blodet ner mot fötterna går genom benen (no shit sherlock ;) ) Och hellre överdrag utanpå skon än fullproppat med sockar inuti. SPD-klossar kyler gärna genom sulan, har kommit hem med en vit, känsellös fyrkant under fotsulan mer än en gång - bra, isolerande sula i skon är ett måste.

Tillbaka
Topp