Kalla tår!

miika71

Ny medlem
Kalla tår!
Nu har det varit några härliga gnistrande frostmornar, perfekt för en runda i skogen! Men trots vinterskor (Specialized Defroster) och ullstrumpor fryser jag så förbannat om tårna även om det bara är 1-2 minusgrader. Hur gör ni andra?? Är det bara jag som är frussen? /Micke

Kalla tår!
Inte bara du, jag är lika frusen. Om jag bara kör med vinterskorna (MW-81) vid nollgradigt blir tårna väldigt kalla bara efter en halvtimme. Förra året körde jag med riktigt tjocka skoskydd samt eldrivna skosulor och det fungerade även med relativt många minusgrader.

Sulor + batteri och laddare var svindyrt så jag rekommenderar att testa med bara rejäla skoskydd till att börja med.

Kalla tår!
Skoskydd fungerar inte alls för mig. Kylan kommer in via pedalerna och det finns inga skoskydd som isolerar mellan pedal och skosula.

KjellF

Kalla tår!
Jag fryser som ett svin i mina mw81er med tyvärr,fick inte plats med filtsulor och ullstrumpor när ja prövade sist...

Tips på tunna analoga och effektiva sulor?

Kalla tår!
kallehzj78 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag fryser som ett svin i mina mw81er med
> tyvärr,fick inte plats med filtsulor och
> ullstrumpor när ja prövade sist...
>
> Tips på tunna analoga och effektiva sulor?

Det finns lite olika prisklasser. Om du är intresserad av en lågbudgetmodell så skall du söka på Rejmo,
http://happymtb.org/search/?q=Rejmo

Jag kör dem själv i mina för stora Shimano vinterskor, så att jag får plats med tjocka yllesockar.

Kalla tår!
Tillräckligt stora skor med plats för ordentlig sula och tjocka sockor samt skoskydd. Då det blir riktigt kallt duger inte längre SPD, utan då gäller flata pedaler och varma pjäxor.

Kalla tår!
JMT skrev:
> Northwave GTX arctic, varmt o skönt. Cyklade hela
> förra vintern med kalla fötter. Inte värt det.

Har sneglat på den skon tidigare. Vet du om den är varmare än Shimano MW81, eller har du någon annan jämförelse?

Kalla tår!
Jag köpte neoprensockor idag som är vattentäta och består abv 2 mm neopren. Dessa används av orienterare. En bekant som orienterar tycker dessa funkar bra. Jag tänkte testa dessa på lördgad i Hellas. :)

Kalla tår!
Ät mer mat med färsk chili i. Gärna typ Habanéro.

Chili har ju en kärlvidgande effekt, funkar för mig iallafall.

Lästips: http://energida.se/2012/03/03/kalla-hander-och-fotter/

caribbean-red-habanero.jpg

Kalla tår!
Förra året var första gången som ja cyklade mtb under hela vintersäsongen. Som kallast var det runt -14 grader, visst var det kallt om fötterna då men ja tycker att det är värre när det är runt nollan och fuktig kyla.
Jag använder Shimano SH-MW81 och ullstrumpa från Smartwool och det funkar fint för mig upp till 2-3 tim.

Kalla tår!
Vill förresten tipsa om att spraya skorna med impregneringspray också, då håller man sig torr (=varm) om fötterna lite längre.

913009-jpg.jpg

En positiv effekt är även att lera o smuts inte fastnar lika lätt så skorna blir lättare att hålla rena.

Kalla tår!
Skippa neoprenskydden om du är frusen om fötterna. Kör med skoöverdrag från Gore windstopper istället med foder. Kostar ca 400-500 kr. Värt varenda öre. Oavsett skoskydd kolla dragkedjorna, där går nästan alla sönder. YKK ska det vara. Biltemas håller typ 2 veckor. Är du riktigt frusen så krydda med ett par tåskydd, exempelvis från Craft. Insmörjning av fötterna med liniment kan också hjälpa, i alla fall mentalt.

Kalla tår!
Poängen med Neopren är ju om man är tvungen att gå i vatten slipper man bli våt. Ang isolering så är den bästa isoleringen stillastående luft. Om man kunde göra helt "lufttätta" typ täckjackor/dunjackor som var uppblåsta med luft skulle dessa vara lika varma som dun etc. Därför borde neopren vara rätt bra värmemässigt, jag har dock ej provat själv...

Kalla tår!
Uffemtb skrev:
> Poängen med Neopren är ju om man är tvungen att
> gå i vatten slipper man bli våt. Ang isolering
> så är den bästa isoleringen stillastående
> luft. Om man kunde göra helt "lufttätta" typ
> täckjackor/dunjackor som var uppblåsta med luft
> skulle dessa vara lika varma som dun etc. Därför
> borde neopren vara rätt bra värmemässigt, jag
> har dock ej provat själv...

Neoprensockor = blött av svett efter en halvtimme och sen blir det snabbt kallt på riktigt. Dessutom ganska osköna att trampa i. Elsulor är det enda som funkar bra vid längre turer för mig.

Kalla tår!
Jag är lite konfunderat över detta med skostorlekar... Jag har 42-43 i vanliga skor. Kör 45 i mina Shimano MTB sommarskor. Dessa har nog töjt sig en hel del & glappar rätt mycket nu. Ja kan utan problem stoppa i en ullfrotté vandringssocka utan att dom blir för tajta. Kan känna att dessa skor är lagom att gå i men för stora när man väl cyklar. Sitter i skrivande stund med nyinköpta Shimano MW-81:or på fötterna & innanför har jag denna mycket tjocka ullsocka. Kan i vissa manövrar & när ja går känna att tårna kan ta i ovansidan men går inte i botten framåt... Känns även som att just denna skon kommer töja sig en del med tanke på att den är lite fodrad. Eller har jag fel? Låter ju tokigt om ja skulle behöva gå upp 3-4 storlekar från vanliga skor... Hur ligger det till för er andra??

Kalla tår!
Yeti skrev:
> Tillräckligt stora skor... [klipp]

+1 på den, är det trångt om tårna spelar det ingen roll hur många rymdsockor i NASA-material man har.

Kalla tår!
c-oma skrev:
> Jag är lite konfunderat över detta med
> skostorlekar... Jag har 42-43 i vanliga skor. Kör
> 45 i mina Shimano MTB sommarskor. Dessa har nog
> töjt sig en hel del & glappar rätt mycket nu. Ja
> kan utan problem stoppa i en ullfrotté
> vandringssocka utan att dom blir för tajta. Kan
> känna att dessa skor är lagom att gå i men för
> stora när man väl cyklar. Sitter i skrivande
> stund med nyinköpta Shimano MW-81:or på
> fötterna & innanför har jag denna mycket tjocka
> ullsocka. Kan i vissa manövrar & när ja går
> känna att tårna kan ta i ovansidan men går inte
> i botten framåt... Känns även som att just
> denna skon kommer töja sig en del med tanke på
> att den är lite fodrad. Eller har jag fel? Låter
> ju tokigt om ja skulle behöva gå upp 3-4
> storlekar från vanliga skor... Hur ligger det
> till för er andra??
Har 42-43 i vanliga skor. Shimano sommar
skor 44 och mw81 i 45.
MW81 är på gränsen till för stora. Fordret trycks ihop efter ett tag...
Jag får lätt i en tjock alpinsocka och då håller jag mig varm. Har även bytt innersulan till en i ull och alufolie.

Kalla tår!
Luzen skrev:
> c-oma skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är lite konfunderat över detta med
> > skostorlekar... Jag har 42-43 i vanliga skor.
> Kör
> > 45 i mina Shimano MTB sommarskor. Dessa har nog
> > töjt sig en hel del & glappar rätt mycket nu.
> Ja
> > kan utan problem stoppa i en ullfrotté
> > vandringssocka utan att dom blir för tajta.
> Kan
> > känna att dessa skor är lagom att gå i men
> för
> > stora när man väl cyklar. Sitter i skrivande
> > stund med nyinköpta Shimano MW-81:or på
> > fötterna & innanför har jag denna mycket
> tjocka
> > ullsocka. Kan i vissa manövrar & när ja går
> > känna att tårna kan ta i ovansidan men går
> inte
> > i botten framåt... Känns även som att just
> > denna skon kommer töja sig en del med tanke
> på
> > att den är lite fodrad. Eller har jag fel?
> Låter
> > ju tokigt om ja skulle behöva gå upp 3-4
> > storlekar från vanliga skor... Hur ligger det
> > till för er andra??
> Har 42-43 i vanliga skor. Shimano sommar
> skor 44 och mw81 i 45.
> MW81 är på gränsen till för stora. Fordret
> trycks ihop efter ett tag...
> Jag får lätt i en tjock alpinsocka och då
> håller jag mig varm. Har även bytt innersulan
> till en i ull och alufolie.

Ok, gott! Tackar för info!

Någon mer som kan kommentera funderingarna kanske??

Kalla tår!
Har också 42-43 i vanliga skor och kör mw81 i 44, vilket är för litet. Jag är rätt bred om framfötterna lägger jag i extra sula eller har riktigt tjocka strumpor blir det för trångt = kallt. Funderar på att köpa nya större till denna vinter.

Kalla tår!
Jag har 44 i vanliga skor och kör 45 i både Shimano sommarskor och MW-81:orna. Än så länge har jag bara kört med en vanlig tubsocka och inte frusit när det legat runt nollan. Jag får i en lite tjockare strumpa och jag hoppas att det klarar mig ner till ca 10 minus. Något tjockare eller dubbla sockor blir nog för tight i mina 45:or men då planerar jag att använda nepoprenöverdrag istället.

Kalla tår!
Har också 42.5-43 i vanliga skor och 45 i mina MW-80 och Lake MXZ0302. Olika märken skiljer sig åt helt enkelt men generellt brukar man få gå upp för vintrskor

Kalla tår!
Yeti skrev:
> Tillräckligt stora skor med plats för ordentlig
> sula och tjocka sockor samt skoskydd. Då det blir
> riktigt kallt duger inte längre SPD, utan då
> gäller flata pedaler och varma pjäxor.
Håller med SPD suger värmen ur skorna. Ett par justa outdoor kängor med grov sula och plattisar funkar fint när det är kallt.

Kalla tår!
Alltid skoöverdrag, Biltemas i största XLstorlek (2011) funkar till 43 i alla fall.
Northwave Arctic klart varmare än Shimano tycker jag och tyska BIKE 2011 test. Lake var varmast.
Köp alltid för stora vinterskor!
/M

Kalla tår!
Mag skrev:
> Lake var varmast.

Lake ser ju åtminstone varma ut men den här personen var ju inte jätteimpad över värmen i skorna --> http://forums.mtbr.com/fat-bikes/wolvhammer-warmer-than-lake-mxz-303-a-835640.html. Och innan jag lägger 2400:- (eller någon annan summa) så kan det ju var läge att kolla om det finns folk här som lider av samma åkomma (kalla tår) efter några timmar trots vinterskor (Specialized i detta fall), vämesulor, yllestrumpor och neoprenöverdrag. Så jag letar efter någon kombo där tårna faktiskt funkar, åtminstone i typ 2,5 - 3 timmar. Längre än så behöver jag inte hoja på vintern.

Shimanos MT-91 ser ju varma ut och och värmde Oskars (oxr) fötter i -10° eller nåt, vilket dock inte säger något då Oskar kanske inte alls fryser om tårna så som jag gör. Isf så kompletterar jag dessa med de snölås jag har liggandes i källaren för att slippa att snö kommer in bakifrån.

Så personer som inte fryser JÄTTELÄTT om fötternas erfarenheter är helt irrelevanta för mig.

Att skorna ska vara för stora och att jag ska hoja med yllestrumpor etc vet jag som sagt redan för det gör jag men problemet är att jag ändå fryser som satan efter typ 1.5 timme.

Kalla tår!
Anders H skrev:
> Det är nog fler än jag som lider av det här:
> http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=56
> 5
>
> Elsulor är det enda som hjälper. Åtminstone en
> stund.

Sambon har fått en salva utskriven som innehåller glycerylnitrat. Smörjer händer och fötter en tim innan aktivitet och hon tycker att den funkar ok.

/Jonas

Kalla tår!
Jag har också svårt att hålla tår och fossingar varma. Jag har testat det mesta. Det jag tycker ger en viss förbättring är ett par gjutna sulor. En bra fotbädd stimulerar blodcirkulationen i foten och trampdynor. Naturligtvis så skaffade jag inte gjutna sulor för att hålla mig varm. Men när jag ändå hade dem så testade jag.

En sak jag inte provat är linnement på typ tårna. Borde inte det kunna stimulera blodcirkulationen?

Kalla tår!
Ronde skrev:
> Skippa neoprenskydden om du är frusen om
> fötterna. Kör med skoöverdrag från Gore
> windstopper istället med foder. Kostar ca 400-500
> kr. Värt varenda öre. Oavsett skoskydd kolla
> dragkedjorna, där går nästan alla sönder. YKK
> ska det vara. Biltemas håller typ 2 veckor. Är
> du riktigt frusen så krydda med ett par tåskydd,
> exempelvis från Craft. Insmörjning av fötterna
> med liniment kan också hjälpa, i alla fall
> mentalt.

Craft tåskydd och mw-81 fungerar bra. Ät chilli och vitlök så klarar man några grader kallare till.

Kalla tår!
Tidningen Tour testade 8 olika vinterskor i nummer 12/2012

De tyckte att Northwave Celsius Artic GTX var de varmaste
ARTIC%20BOOT.jpg

http://www.northwave.com/en/product/_celsius_artic_g.t.x.

Vilka andra modeller som var med och en video om testet finns här:
http://www.tour-magazin.de/technik/...huhe/winterschuh-test-tour-122012/a21335.html

Vad gäller Rejmo-sulorna så tycker jag, och många andra, att de c:a 2W/sula de ger är för lite.
Enklaste är att byta till batterihållare med tre batterier (istf 2 som i original)
Eftersom effekten är proportionerlig mot spänningen i kvadrat så mer än fördubblar det värmen.

Nya batterihållare för tre batterier är inte särskilt dyra, de finns tex här för under 12SEK/st
sku_103858_3.jpg

http://dx.com/p/4-5v-3-x-aa-battery-holder-case-box-with-leads-103858
Ännu bättre är det förstås att byta till 18650 LiION-batterier, men det är troligen mer komlicerat för de flesta.

/Håkan

Redigerat: Artic-bilden + länken

Senast ändrad:
Kalla tår!
HåkanC skrev:
> De tyckte att Northwave Celsius Artic GTX var de
> varmaste
>
> Vad gäller Rejmo-sulorna så tycker jag, och
> många andra, att de c:a 2W/sula de ger är för
> lite.

Världsklass som vanligt Håkan.

Jag har Hotronicsulor men börjar frysa även med dessa så jag vill först och främst kolla på nya skor nu när min Specializedskor ändå börjar falla isär efter flera års användande...

Ska kolla in de där skorna.

Kalla tår!
Johan A skrev:
> Jag har Hotronicsulor men börjar frysa även med
> dessa

Svettas du mkt om fötterna?
Då kanske du skall prova med en fuktspärr, dvs två par sockor där den inre är en tunn syntetisk socka
och en plastpåse utanpå på den och sedan en tjockare värmande socka/strumpa ytterst.
Jag har inte provat det själv, men det finns många som tycker att det funkar bättre eftersom den ytter sockan/strumpan inte blir fuktig då.
Googlar man hittar man tex 6 layer vapour barrier footwear system
Ur texten "I haven’t yet found my temperature limit; my toes have survived a number of 45 minute commutes at temps below -40C."

> nya skor nu när min Specializedskor ändå
> börjar falla isär efter flera års
> användande...

Shopping är väl aldrig fel, och utan shoppingtipsen skulle det väl enbart vara OT-trådar så här års....

Tillbaka
Topp