Kalmarsundsleden

Miss Yeti

Ny medlem
Kalmarsundsleden
Vad gör man en blank lördag när alla ens kompisar är bortresta och man inte känner för att leka bokmal och ta sig igenom tegelstenar till kurslitteratur? MAN GER SIG UT PÅ UPPTÄCKTSFÄRD!!! Här ska hittas singletracks!

Packar ryggsäcken, fösöker få cykel och sig själv ner från femte våningen (en vacker dag cyklar man nerför...) och ut, hejar på grannfrun, ger sig iväg, stannar till hos cykehandlaren och införskaffar en extraslang, om utifall att...och trampar sedan vidare i godan tro om en lååång och härlig cykeltur.

Och vad händer? Jo, man kommer till en grind som är omöjlig att öppna och som det står "Överträdelse beivras" på. Jaja, men markeringarna fortsätter ju på andra sidan! Ordentlig som man är frågar man herren som är ute vid gården några meter bort hur det förhåller sig och då får man veta att man lika gärna kan ge upp sina tappra försök att klättra över - leden fortsätter ändå bara 200 m bakom grinden, sedan är det stopp - vattnet tar vid. Moloken slår man sig ner i gräset och tröstäter sin medhavda matsäck, blott 35 km hemifrån *Snyft* Man trampar samma väg tillbaka och tror att this is it - detta är allt Kalmarsundsleden har att bjuda på. Men vad händer då? Jo, man stöter på killen som man köpte cykelslang av på morgonen och får reda på att man säkerligen har hamnat på en avstickare, för leden ska sträcka sig så långt som till Mönsterås. Aha, men...vad bra! Man slipper leka bokmal nästa helg igen för detta kapitlet måste ju avslutas. Här ska utforskas mera Kalmarsundsled!!!

Kalmarsundsleden009.jpg ht=544

Är väl här man ska göra en så kallad drop in/out/off eller vad det nu i all sin dar heter. Jag gjorde inget utav att...

Kalmarsundsleden017.jpg ht=544

Vacker natur, vacker cykel... :)

Kalmarsundsleden065.jpg ht=544

Trails for Yetis only!

Edit: Problem med stavningen idag...som alla andra dar...

Senast redigerad av en moderator:
Kalmarsundsleden
Den leden har jag cyklat många gånger tyvärr är den dåligt uppmärkt så jag undrar om du inte körde lite fel . Fina bilder förresten.

Kalmarsundsleden
Härliga flashbacks. Lite svårt att hitta till bron men sedan vart det lättare. minns dock en rikigt lömsk hängbrom jag aldrig vågade forcera. Tyvärr är det lite mkt "vandringsled" och inte så kul singletrack men ändå det bättre Kalmar hade att erbjuda.

Kalmarsundsleden
Ja, nog är det något av det bättre alltid - man tager vad man haver och ser glad ut! :)

Cyklade norrut, förbi golfbanan och vidare uppåt. Hur är leden söder ut? Någon som vet?

Kalmarsundsleden
Aha, första bilden är tagen på den delen av leden som jag använder mig av för min lilla cykelrunda jag försöker göra tre gånger i veckan i ett försök att komma i form :-) Cyklar dock inte så långt på leden men det vore roligt att fortstätta att följa den någon gång.

Kalmarsundsleden
Har inte cyklat leden som går söderut från stan men har hört av andra att den inte ska vara något vidare bra. Får ta en tur för att kolla om det verkligen stämmer.

Vad sägs om en liten Happyride på norra öland nästa helg?

/Pär

Kalmarsundsleden
Nästa helg är nu på lördag eller söndag. Typ 7-8 oktober. Jag har fortfarande dina cykelhållare monterade på bilen så det finns plats för ett par till.

/Pär

Kalmarsundsleden
Just hemkommen från en cykeltur på nämnda kalmarsundsleden. Fint höstväder, bra musik i iPoden dock lite blåsigt. Vad mer krävs för en härlig cykeltur?

Tog lite bilder också ;) Dock inte den bästa kvaliteten, tog bilderna med min Nokia 6280.

Följde i Miss Yetis hjulspår...
Bild048.jpg ht=544

Kalmarsund är vackert!
Bild050.jpg ht=544

Kalmarsundsleden
Hm, Mr Scott och Miss Yeti, passar väl bra ihop! ;) Kalmarsundsleden är mycket fin på sina ställen! Du får ge dig till känna så du kan hänga på alla oss andra och cykla. Eller ja, alla och alla var väl kanske och ta i, vi är inte så många men skaran växer allt tror jag. Idag cyklade jag och Pär, som är anvarig för mtb-sektionen i Kalmar Cykelklubb, en sväng på norra Öland, toppenhärligt med roliga inslag som strandcykling längsmed Bödabukten. Nästa gång får du hänga med!

Väl mött i skogen!!! :)

Kalmarsundsleden
Ja det såg verkligen tevligt ut. Öland har många fina cykelstråk. Cyklar ni bara på norra öland? Jag var och gick på jordtorpsåsen för några veckor sen och tyckte det såg ut en fin cykelled. Kankse inte så tekniskt utmanande men det var fint där.

Kalmarsundsleden
Nej, vi cyklar överallt där det finns något att cykla på! Förra Ölandsturen cyklade vi söder ut från Färjstaden, mot Hagapark, Mörbylånga, Nunedalen, Allvaret, Rälla Tall mm. Är inte så hemma där så kan inte namn osv men det var fint!

Kalmarsundsleden
— hm, jag får kanske byta signatur till Mr eller rentav Dr Titus ;)

- härliga bilder, ett litet tips, kolla in de lokala orienteringskartorna, orienteringskartor är oslagbara när det gäller att lokalisera ny singletrack. De säljs på apoteken, eftersom orientering är så bra för folkhälsan, eller i den lokala bokhandeln.

Kalmarsundsleden
Vi brukar cykla lite där det passar, Kalmar/Smedby, södra öland, norra öland, Rättvik och Billingen.

Har ett litet forum för cyklister runt Kalmar som du hittar här: http://groups.google.com/group/MTB-i-Kalmar än så klänge är det inte så aktivt men med lite fler medlemmar så ska det säkert börja hända saker. Jag brukar lägga ut våra träningspass där dagen innan. Det är bara att dyka upp om du känner för att hänga på.

/Pär

Kalmarsundsleden
Dr Titus: Va?! Orienteringskartor på apoteket?! :) Hi, hade jag inte den blekaste aning om. Men ja, då får man väl traska dit imorgon då! Häng med Mr Scott! :)

Senast redigerad av en moderator:
Kalmarsundsleden
Miss Yeti skrev:
-------------------------------------------------------
> Orienteringskartor på apoteket?!

Orienteringsförbundet har något avtal med apoteken, så de säljer kartor. Vet inte hur det funkar närmare, om alla apotek gör det, o s v. I v f är orienteringskartor suveräna för att hitta nya stigar, eftersom de är så finskaliga finns varenda liten stig i princip med ;)

Kalmarsundsleden
Pär L skrev:
> Har inte cyklat leden som går söderut från stan
> men har hört av andra att den inte ska vara
> något vidare bra. Får ta en tur för att kolla
> om det verkligen stämmer.
>
> Vad sägs om en liten Happyride på norra öland
> nästa helg?
>
> /Pär

Enligt min uppfattning tycker jag att den är nästan bättre helst rödfyren vid Kolboda och stigarna vid Vita Sand .Tyvärr är det en liten bit i början som är asfalt . Hänger gärna på om det är några som är intresserade av att köra den .

Kalmarsundsleden
Miss Yeti: Jag googlade på Kalmarsund leden och fann detta:
"Kalmarsundsleden (Småland)
Börjar i Bröms vid gränsen till Blekinge och följer sedan nära kusten ända till Slakmöre 35 km norr om Kalmar. Mellan Bottorp och Ekenäs söder om Kalmar går leden också under namnet Möreleden. Kalmarsundsleden är uppdelad i två leder, Norra och Södra Kalmarsundsleden, vilka logiskt nog är delarna söder om respektive norr om Kalmar. Den södra delen slutar vid Kalmar slott och den norra börjar i Norrlid. Däremellan saknas markeringar. Ansluter till Torsåsleden och i söder till Blekingeleden."

Det verkar som dina 35 km var så långt leden går norrut från Kalmar.

Jag och Humpe ska ut på leden i kväll och se om vi kan hitta fler spännande stigar i området.

Kalmarsundsleden
Mr Scott skrev:
> Det verkar som dina 35 km var så långt leden
> går norrut från Kalmar.
>
> Jag och Humpe ska ut på leden i kväll och se om
> vi kan hitta fler spännande stigar i området.

Ja, då stämmer det nog. Jag som trodde att den skulle gå så långt som till Mönsterås :)

Toppen, enjoy the ride!!! Ni får vara guide nästa gång!

Roger A: Skulle jätte-gärna vilja cykla leden söder ut någon gång. Vi kan väl se om vi inte kan få ihop några någon helg framigenom, utöver fler Ölandsturer och varför inte Nybro och Svartbäcksmåla? Lite asfalt får man stå ut med, ofrånkomligt här i dessa trakterna verkar det som! :)

Kalmarsundsleden
Min tur att cykla lite norr ut på Kalmarsundsleden. Blev positivt överaskad över stigarna, var inställd på att det mest skulle vara grusväg men istället var det en hel del stig i varierande utförande. Det fanns allt ifrån väldigt tekniska till jämna och fina högfartsstigar. Tappade bort mig i en kohage 2.5-3 mil norrut då det var kostigar överallt och av någon anledning tycks inte korna följa leden ;-)

Här kommer lite bilder ifrån min tur i det kanonfina vädret.

IMG_9431.jpg ht=483

Hagen jag vände i.

IMG_9435.jpg ht=483

Oväntat hinder som var lattjo att cykla på :-)

IMG_9444.jpg ht=725

Teknisk stig.

IMG_9445.jpg ht=483

Stäflö slott.

IMG_9447.jpg ht=483

Fin cykling intill Kalmarsund.

/H

Kalmarsundsleden
Gjorde idag ytterligare en tur på Kalmarsundsleden, denna gången blev jag avsläppt så långt norrut som stigarna sträckte sig och cyklade sedan hem (Söderut). Blev en inte jätte lång tur men lite mer än 3 mil med väldigt varieramde stigar. Kanon väder och några plusgrader ute men det var rejält blött på sina ställen men turen bjuder på nästan alla slags stigar, allt ifrån vattendrag, breda snabba stigar och steniga tekniska. Passade på att testa nya jobbmobilen SE K750i i väntan på den beställda kompaktkameran.

DSC00006.JPG ht=450

Leden går rätt nära Kalmarsund på sina ställen ;-)

DSC00014.JPG ht=450

Blöt stig längs med vassen

DSC00016.JPG ht=450

Blött som sagt

DSC00018.JPG ht=450

Fin och rolig stig där man kan hålla bra tempo

DSC00019.JPG ht=450

Tekniskt stenparti

DSC00020.JPG ht=450

Här gick skorna under vatten :-/ Det går att ana en spång i mitten av bilden, ger kanske en indikation på vattendjupet.

DSC00026.JPG ht=450

Rolig del av stigen där man kan stå på.

Överaskande positivt resultat ifrån kameramobilen måste jag säga. Kan så klart inte ersätta en bra kamera men för bilder i mindre format för t ex forum räcker den rätt långt.

/H

Kalmarsundsleden
Nice Humpe! Själv hojade vi 4 st mtb:are en 8 mil på asfalt idag! :/ Men det var skoj det också! En av våra nya träningstider: Distans söndagar 10.00. En 3 timmar till en börja med. Ska utökas till en 4, 5 timmar så småningom. Vi ska bli sega och uthålliga till våren! Welcome!

Kalmarsundsleden
Tjena!

Jag måste ta med mig hojen till nybro nästa gång jag är hos svärföräldrarna.. Är lite sugen på att ta med landsvägsjonnen också och bränna några mil på öland..

Kalmarsundsleden
Snacka om att väcka liv i en gammal tråd. Har ganska nyligen upptäkt tjusningen med att cykla MTB. Bor i Kalmar och letade efter lite tips på nätet och hittade den här tråden om Kalmarsundsleden. Har ju lätt att ta mig ut till golfbanan i Kalmar på ett ungefär och börja ta mig norrut därifrån. Testade i fredags eftermiddag och tog mig nästan upp till Ljungnäs innan jag kände att det var dags att ta sig hemåt innan det blir för mörkt, så det blev cykelvägar hemåt istället. 51 km avklarade då. I söndags vände jag på det och tog cykelvägarna upp till Ljungnäs istället och tog leden tillbaka till Kalmar därifrån. Härligt cykelåkning blev det i helgen. Sammanlagt 101 km enligt Runkeeper som jag körde med.

Bilagor

• DSC03080.JPG
    DSC03080.JPG
    483.7 KB · Besök: 58
Tillbaka
Topp