Kaloriberäkning Garmin

nesvop

Aktiv medlem
Kaloriberäkning Garmin
Hej,
Jag har en lite fråga kring kaloriförbrukning för Garminenheter.
Jag har både en Garmin Edge 840 samt en Garmin Fenix 5S, när jag genomför en aktivitet (med 840) så genomförs den enligt bild 1.
Men sammanfattningen av dagen blir långt lägre. Jag kan inte riktigt få ihop det alls.

Det är ju inte viktigt, men jag tycker att det är ganska stort fel.
Någon som har en bra förklaring eller som vet varför det blir så?

1690701490519.png

Går jag sedan in och kikar på sammanfattningsdata för den aktuella dagen så ser det istället ut såhär:

1690701588870.png

Kaloriberäkning Garmin
Det första kanske är datorn och det andra klockan.

Har du kollat så att alla inställningar är samma på båda och att du kör med pulsband. Cykeldator utan pulsband måste ju vara en ren gissning. Jag vet dock inte hur det syncar med varandra så det kan vara annorlunda men det är mina tankar

Kaloriberäkning Garmin
Det första kanske är datorn och det andra klockan.

Har du kollat så att alla inställningar är samma på båda och att du kör med pulsband. Cykeldator utan pulsband måste ju vara en ren gissning. Jag vet dock inte hur det syncar med varandra så det kan vara annorlunda men det är mina tankar
Yes, det är absolut taget från "olika källor". Det första är från aktiviteten i cykeldatorn, den andra är från klockans sammanfattning (jag kan ju ta fram mitt pass jag gjort i klockan, så det är ju synkat till klockan).

Det är med pulsband och effektmätare, så det borde ju vara relativt korrekt.

Men klockan verkar ha en egen beräkning som inte till fullo tar hänsyn till cykeldatorn.

Skulle ju kunna testa att köra ett likvärdigt pass och ha både cykeldator och klockan som får registrera och se om det blir någon stor skillnad.

Kaloriberäkning Garmin
Räknar klockan på pulsen och cykeldatorn på effekten kanske? Det torde ge siffror som inte alltid stämmer 100% med varandra.
Jag tycker ju att klockan (som bara importerar information om aktiviteten) inte borde göra något av dem, den borde bara lägga till aktivitetens kalorier och eventuellt dra bort "basen", men jag undrar om det inte är så att klockan kanske skriver över aktiviteten och bara tar på klockans puls istället. Det skulle förklara varför det blir ett rejält mycket lägre värde.

Kaloriberäkning Garmin
Om det är med pulsband och effektmätare så hade jag litat mest på det.

Generellt så känns det som att kalorimätaren på klockan är typ ±15% mot verkligheten så jag brukar inte titta på den så noga.

Kaloriberäkning Garmin
Om det är med pulsband och effektmätare så hade jag litat mest på det.

Generellt så känns det som att kalorimätaren på klockan är typ ±15% mot verkligheten så jag brukar inte titta på den så noga.
Jo, det håller jag med om, men det stora problemet är egentligen inte att de uppskattar olika, det är att de inte tas samman till dagens sammanställning.

För er som har Garmin så kan man ju följa informationen som man har fått från alla källor till Garmin och kan t ex. se antalet steg man har tagit per dag, eller vilken stress man har haft, eller för den delen en kaloriberäkning. Den sistnämnda är ju ändå av ett visst intresse för att äta lagom mycket.

Men om Garmins ekosystem inte tar detta i beaktan utan bara ger mig ett värde på 4688 kcal (2213 kcal från vila och 2470 från att jag har varit aktiv) när det egentligen rimligtvis borde vara 2213 kcal från vila samt 3797 kcal från aktiviteter, 6010 kcal så blir det ju ganska mycket fel. Och dessutom så tycker jag att det är ett ganska grovt fel i själva ekosystemet, att det inte lägger ihop från den mest "pålitliga" källan.

Klockan har ju bara legat och mätt med standardintervall och med pulsmätning i handleden, medan cykeldatorn har haft både pulsband och effektmätare.

Kaloriberäkning Garmin
Jag har en Fenix 5+ och en Edge 530.
För mig funkar det utmärkt med totalen i Garmin Connect.

Exempel från häromdagen med knappa dryga 3000 kcal från cykling loggat via 530an och knappa 500 loggade via klockan.

I båda fallen användes pulsband på bröstet.
För att totalen ska visas rätt i klockan sammanfogat behöver man dock synka klockan med GC efter att Edgen är synkad.Screenshot_2023-07-30-16-01-49-294_com.garmin.android.apps.connectmobile.jpg

Kaloriberäkning Garmin
Jag har en Fenix 5+ och en Edge 530.
För mig funkar det utmärkt med totalen i Garmin Connect.

Exempel från häromdagen med knappa dryga 3000 kcal från cykling loggat via 530an och knappa 500 loggade via klockan.

I båda fallen användes pulsband på bröstet.
För att totalen ska visas rätt i klockan sammanfogat behöver man dock synka klockan med GC efter att Edgen är synkad.Visa bilaga 642041
Det är konsekvent fel för min del, spelar ingen roll hur mycket det är synkat (kan hämta själva informationen från cykeldatorn på klockan), även flera dagar efteråt när det är ordentligt synkat så är det fel.

Tillbaka
Topp