Kalvarundan 2013 (Alingsås)

Mats_K

Ny medlem
Hej!

Jag tänkte cykla Kalvarundan på söndag. Någon som har koll på vad för terräng man kan vänta sig, och hur mycket surhål det brukar vara längs vägen?

(Långskott eftersom det inte verkar hänga några Alingsåsare på happy(?))

/Mats

Jodå, det finns visst några Alingsåsare (jag inkluderad).

Vad jag har hört är det mest grusväg, men även en del mer tekniska bitar.

Några provcyklade för någon vecka sedan och då var det riktigt surt i marken, kan inte svara för hur det hunnit torka upp, tyvärr...

Senast ändrad:
Mats_K skrev:
-------------------------------------------------------

> (Långskott eftersom det inte verkar hänga några
> Alingsåsare på happy(?))
>
> /Mats

Åsså jag,
men har aldrig ens sett detta lopp.
PR sektionen för loppet har nog lite att jobba med.

Tackar! Frågan är mest om jag skall ha skärmar och vinterdojor, men med tanke på solen som skall vara chansar jag nog. Skall bli kul.

När jag ändå har er på tråden, vart skall man cykla i Alingsås? Borde det inte finnas en del AM i Laggarbackarna? Har ingen koll på var jag skall börja. Någon som har en karta upplagt, eller gpx-fil? Jag är från Alingsås från början, och hälsar ofta på mina föräldrar där. Tänkte att jag kan låta morsan passa barnen medans jag cyklar. Lite win-win för alla parter;-)

/Mats

Området ovanför Prästeryd /Rosendal bjuder på bra stigcykling, som kan bindas ihop till olika slingor, bl a ner mot Lilla Färgen som för övrigt är jättefin att cykla längs med. En av de allra bästa stigarna tycker jag går från hundkapplöpningsbanan ner över Korpabergen i riktning mot Köpmansgatan. Även Härsberget och Ängaboskogarna uppåt Marydshållet och sedan ner runt Gerdsken är riktigt bra.

Köpte en karta över hela Alingsås med omnejd på Turistbyrån förra året som har varit väldigt användbar. Vad gäller Laggarebacken har jag dålig koll, bortsett från Lärkeskogsleden från Brobacka in mot stan som jag tyckte var helt hopplös att cykla.

Har för övrigt aldrig hört talas om tävlingen du ska köra, men hoppas det blir bra cykling! Återkom gärna vilken typ av terräng det var.

Även jag råkar vara från Asås, men bevistar forumet mest på nåder då jag i första hand kör landsväg. Har inte heller hört talas om Kalvarundan, måste vara hemligaste loppet i mannaminne. Samma arrangörer som Mjörn runt?

Har annars rört mig mycket till fots i skogarna vid Laggarebackarna och kan inte säga att jag sett några andra valmöjligheter än grusväg eller obanad terräng. Annars är ju alltid Hjortmarka en klassiker, eller är det för lite AM?

Jag med!

Cyklade Kalvrundan för två veckor sedan och det var blött! Har vad jag hört torkat upp betydligt sedan dess. Är dock för mkt grusväg för min smak. Finns det något intresse för grupp cykling (happyrides) i Alingsås så har jag bra koll på stigarna i området och kan gärna guida om intresse finns.

Kör en sväng imorgon söndag på ca 16:00 om någon vill hänga på. Kan utgå från Hjortgården.

kungl_hofleverantör skrev:

> Har inte heller hört talas om
> Kalvarundan, måste vara hemligaste loppet i
> mannaminne. Samma arrangörer som Mjörn runt?

+1

Jag lägger upp en ride på tis em får vi se om det finns något intresse. Senast minst 3år sedan var det minst sagt svalt!
John

Jag körde Kalvarundan idag. (http://www7.idrottonline.se/SkogsbygdensIF-Fotboll/Kalvarundan/BilderfranKalvarundan/) Välarrangerat och kul lopp men väldigt tung bana då det var blött i marken. Kanske inte de trixigaste stigarna men ganska kuperat. Deltagarantalet var ganska litet, men jag tror att arrangörerna ville testa lite, eftersom det var första gången det hölls.

Kul att ni drar igång happyrides i Alings! Blir dom bestående hänger jag gärna med till sommaren.

/Mats

Tillbaka
Topp