kamrat lagombra rapporterar fran peking

lagombra

Ny medlem
tjing tjong

jag blev inbjudern att delta i en design/konstutstallning i peking, sa jag tankte att det var lika bra att ta med singlespeeden. och idag har jag cyklat runt mest hela dagen, ordforande maos mausoleum, etc etc.

kan rekommendera 40x16 istallet for mina 42x16 som blir lite for snabbt for den asiatiska lunken. dessutom behover stoppa och starta valdigt ofta, for trafiken ar helgalen, for det mesta atminstone.

luften ar forfarligt dalig, ogonen svider och nasan rinner efter fem timmar ute!

halsar kamrat lagombra

ok, jag cyklade runt där för vad blir det nu.. ca 4 år sedan fast då med en sådan där Peking-cykel som väger ca 20 kg, med rejält stöd. Flinade lite åt beskrivningen i Lonely Planet där dom inte rekommenderade cykling på himmelska fridens, men att stridsvagn är ok.

Jag har en liten sån där brainchild att det vore coolt att cykla på kinesiska muren. Gissar att det är väldigt svårt att genomföra praktiskt dock :/

Trist att luften ska vara kass i den delen av världen också.

Ute i småbyarna med bara en eller två miljoner kamrater kanske det är bättre?

the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en liten sån där brainchild att det vore
> coolt att cykla på kinesiska muren. Gissar att det
> är väldigt svårt att genomföra praktiskt dock :/

Har redan gjorts, såg ngt reportage någonstans, muren är numer fornminne, vi reste lite i Kina för en del år sedan o brukade då hyra cyklar för att ta oss runt, det var påfallande cykelvänligt då, större delen av gatorna var särskilda cykelfiler i Kunming. Tror dock att det snabbt håller på att ändras.

Per

Jag har aldrig vågat cyklat särskilt mycket, fast jag har i alla fall en egen cykel (14-växlad damcykel jag fått låna, lika risigt skick som alla andra kinesiska cyklar).

Jag har dock hittat lite schyssta stigar som skulle kunna funka med mtb, om man ser till att åka dit nån kylig vardagsförmiddag när det är så lite folk som möjligt ute. Har länge funderat på att köpa en Giant eller GT för en dryg tusing, men det stora problemet är att jag inte har nånstans att förvara den och den lär bli stulen omedelbart ute.

lagombra: Var är konstutställningen förresten? För några dar sen var det ett par unga tjejer som ville få mig att gå till nån konstutställning på Wangfujing men jag hade inte tid.

/ Robban

robban f:

det är en stor utställning med flera svenskar på ett stort space som heter "798", men vi tyckte att det var lite mossigt& konservativt så vi bröt oss ur och ställer ut fem svenskar och två kineser på en bar som heter "bed" som ligger i #17 zhangwang hutong, jiu gulou daije i dongcheng district. dom har tel. 8400 1554.

vernissaget är på söndag den tjugofjärde och pågår från fyra på eftermiddagen och framåt.

tjing tjong

lagombra: Har du kollat i cykelbutiker nåt då? Giant har ju en massa butiker, men alla har samma grejer och jag vill gärna kolla på lite dyrare prylar. Nån läcker titanram vore inte så dumt kanske.

/ Robban

Kolla in "Buying a mountain bike in Beijing" på MOB's hemsida - http://themob.404.com.au/index.php?page=miscellaneous

Där finns rätt mycket info om cykelbutikerna i Beijing. Har inte själv varit i någon butik ännu, men ska försöka hitta till Windspeed imorgon. (Har varit i Beijing två veckor i jobbet, och stannar en vecka till)

Fortsättning följer...?!

/Calle

Edit: OK, Ted & Spindelbenen, nu såg jag varför ni tvivlade. Fel ordval - lätt hänt mitt i natten...

Senast redigerad av en moderator:
DOH!!!

Visst sitter jag hemma i Svedala. Där fick ni mig.

Nästan!
DSC00025.JPG

Dimmigt så här på lördagsnatten... ;-)

DSC00027.JPG

/Calle

Tack för tipset Varanen!

Jag ska till området där Windspeed ligger idag, ska se om jag hinner med ett besök också, annars får det bli lite senare.

/ Robban

Ska jag åka dit och kolla? Just nu är jag halvdragen och lite på G efter ett par helt oväntade Frozen Margherita's. Vad passar väl bättre då än en vernissage med lite snittar och "viiin"... :-)

Nä, jag tror det blir bingen i alla fall. God natt!

/Calle

Jag hann inte med att åka till cykelaffären idag. Eller rättare sagt jag var för trött efter att ha tokprutat på kläder hela dagen.

Nu dröjer det nog lite innan jag beger mig tillbaks dit, ville mest bara kolla in i en "riktig" cykelaffär istället för dessa tråkiga Giant-butiker som finns överallt.

/ Robban

Samma sak här. Pärlan suger musten ur en. :-) Hoppas jag hinner någon kväll denna veckan innan jag åker hem på fredag. Egentligen behöver jag inte något speciellt, men man vet ju aldrig vad man kan hitta för fynd...

Av ren nyfikenhet: Jag har förstått att du bor här. Jobbar du eller pluggar du?

/Calle

Jag kan nästan sätta pengar på att någon av er jobbar åt stora E. Nästan alla jag känner som varit i Kina och jobbat gör det.

Jag är här ett år för att plugga kinesiska. Har varit här i 8 månader nu.

Jag bor långt ut i västra förorten, Shijingshan District, ganska nära femte ringvägen. Ganska billigt här, hotellet kostar 50 kronor dygnet och det går att äta sig mätt för 1.50 och uppåt (det finns ca 15 restauranger inom två minuters gångväg). Liten nackdel dock att det tar trekvart in till centrum.

Om Ericsson har nåt jobb som passar mig så skulle jag gärna söka. Med västerländsk lön så lever man ganska bra här. Jag klarar mig på cirka 2500 kronor i månaden inklusive allt.

/ Robban

Du bor på hotell och klarar dig på 2500 / månad?! Man skulle ju kunna samla ihop några månadslöner och sen åka på ett års semester i Kina!

Japp, hotellet kostar 1500 per månad och sen klarar jag mig lätt på ytterligare en tusing för mat och öl och annat nödvändigt. Jag försöker i och för sig att snåla då jag ska vara här ett helt år för mina egna pengar utan studiebidrag/lån. Ska man köpa grejer så blir det förstås svårt att klara sig på så lite.

/ Robban

Grymt! Det måste ju gå att bo billigare än på hotell om man skulle vilja?

Fan, man kan plugga i flera år för 100 papp! Kostar det något att plugga eller är det något utbytesstudentsgrejs?

2500 var nästan vad jag spenderade på Pärlan igår... Fast då blev det också en jättesportbag full med dvd:er, elektronik och kläder!

Huvet på spiken Jomper. Jag jobbar för Telefonfabriken.

/C

Det går säkert att bo billigare än så här. 1500 kinesiska RMB menade jag förresten, det är idag 1285 svenska kronor. Jag har bredband på rummet till och med. Hastigheten varierar men det är upp till ca 1.5 MBit.

Här är ett par bilder... tyvärr orkar jag inte städa för Happys skull :)
http://robbanf.com/rummet/DSC03200.JPG
http://robbanf.com/rummet/DSC03201.JPG

Det är två sängar i rummet men jag betalar bara för en, för det finns inga enkelrum.

Det kostar US$ 2000 (nu ca 14200 SEK) för ett år att plugga kinesiska här och det får jag betala själv. Om man först pluggar på ett svenskt universitet så finns det möjlighet att man kan få komma hit "gratis", men jag gör det här helt på egen hand.

/ Robban

Varanen: Hur mycket betalade du för grejerna? Kläderna och dvd:erna menar jag.

Jag var på Silk Market igår, Pearl blir senare (har mamma och syster på besök just nu så det blir en del shopping).

/ Robban

Jag är rätt övertygad att lagombra är (eller var) i Kina.

F.ö. åker de flesta jag känner till Kina via stora ABB. Det byggs en rätt fet damm där nere med tillhörande elektronik som ska installeras. Rätt mycket Kineser i Ludvika också, för den delen. Kul att se dem kasta snöboll snart, förra året karade de ihop sjok av snö och slängde på varandra. Övervägde att krama en riktig boll och vara med ;)

Jag har nu besökt Windspeed! Klart trevlig butik faktiskt, mycket småplock och lösa ramar hängde i drivor längs med väggarna. Kända märken också, Trek, Bianchi, med flera. Jag hade bestämt mig för att köpa en liten ram att använda som lekcykel (typ trial). Dom hade till och med ett par riktiga trialramar, för ca 1200 kinesiska pengar (1000 svenska), men jag är lite svag för titan (trots att jag aldrig haft nån enda titangrej förutom en klocka :)) så det blev en xc-ram i titan istället.

Bilder kom jag tyvärr inte på att ta förrän dom hade packat in ramen i en massa skumplast och tejp och nu har jag ingen lust att packa upp den eftersom jag ska åka hem snart.

Nu har jag fortfarande ingen trialcykel, synd att man inte får ha obegränsat med bagage på flyget.

/ Robban

PS. Waldners nyöppnade sportbar har rätt trist och dyr mat. Om han ändå hade varit där själv, så hade jag kunnit förlåta allt...

Tillbaka
Topp