Kan breda däck skada cykeln?

ulla88

Medlem
Hejsan, hämtade min cykel på verkstad idag och lagt på 28mm däck, det är väldigt lite utrymme kvar mellan däck och ram. Verkstadskillen rekomendera mig inte att köra med dessa däck då dom skulle kunna förstöra cykeln (carbon) men jag vill för komfortens skull köra med dessa, är det större risk att en sten följer med däcket o skadar gaffeln nu med 28mm däck istället för 25mm? Känns nästan som det borde vara tvärt om. Tacksam för hjälp

Det är nog lite av en chansning. Jag skulle själv inte ha chansat såvida jag inte var beredd att offra ramen/gaffeln.

Smuts följer med speciellt om det är blött/fuktigt. Men sen kan flex göra att däcken tar i eller hamnar onödigt nära ram/gaffel. Jag har sett såna lackskrapskador här på Happy tidigare där flexet i materialet gjorde att det som såg ut att fungera bra när cykeln stod stilla visade sig inte fungera när cykeln användes.

det är nog snarare så att däck och fälg kan flexa och själva skava lite mot ram/gaffel. och om det även är nya däck så brukar dem "växa lite" och tänjas under första tiden. det är definitivt en risk att det kommer skava och nöta lite. men jag skulle i första hand vara oroad över att det blir en lackskada, det ska slita väldigt mycket innan det faktiskt påverkar ramens hållbarhet.

Det är nog lite av en chansning. Jag skulle själv inte ha chansat såvida jag inte var beredd att offra ramen/gaffeln.

Smuts följer med speciellt om det är blött/fuktigt. Men sen kan flex göra att däcken tar i eller hamnar onödigt nära ram/gaffel. Jag har sett såna lackskrapskador här på Happy tidigare där flexet i materialet gjorde att det som såg ut att fungera bra när cykeln stod stilla visade sig inte fungera när cykeln användes.
Okej tack! Beställer nya däck, vill inte offra cykeln.?

Vad är "väldigt lite"? 6mm runt däcken har jag sett rekommenderas men här säger dom minimum 3mm från en källa som brukar anses som seriös:

Vad är "väldigt lite"? 6mm runt däcken har jag sett rekommenderas men här säger dom minimum 3mm från en källa som brukar anses som seriös:
Har inte mätt men skulle gissa på 1.5 - 2mm innan det tar i framgaffeln

Beror inte det på många faktorer? Hur styva hjul/fälgar, navglapp, osv.
Ett par cup n cone nav, dåligt spända ekrar med vinda fälgar behöver troligen mer vingelmån än ett par välspända högprofilfälgar på tighta nav.

Har inte mätt men skulle gissa på 1.5 - 2mm innan det tar i framgaffeln
Ja det låter lite, då gör du nog rätt i att gå tillbaka till smalare däck.

Beror inte det på många faktorer? Hur styva hjul/fälgar, navglapp, osv.
Ett par cup n cone nav, dåligt spända ekrar med vinda fälgar behöver troligen mer vingelmån än ett par välspända högprofilfälgar på tighta nav.
Jo det beror så klart på, frågan är hur mycket marginal man vill ha. Jag kör 28mm däck på en cykel specad för 25mm utan problem.

Jag har kört 1mm på höjden i många år .
Går bra , men Säkert repig i lacken uppe i gaffelbryggan men inget som går att se eller som jag bryr mig om .

Jag har kört 1mm på höjden i många år .
Går bra , men Säkert repig i lacken uppe i gaffelbryggan men inget som går att se eller som jag bryr mig om .
höjden är ju heller inte lika känsligt om det skulle bli en vurpa, gå en eker eller så. då är det i sidled det behövs reservutrymme. likaså i stående spurt.

Senast ändrad:
Ja, däck (inte minst blöta/skitiga) äter sig snabbt och nästan omärkbart genom kolfiberkomposit. Ett rimligt test är väl att sätta skyddsplast/helitape på möjliga kontaktytor och se om man får skav.

om man modifierar en bricka går det ganska lätt få till en stabil situation. tried and tested.

sturmey archer och tror jag möjligen shimano har lite fetare brickor med funktionen inbyggd. en klack åt sidan som bottnar i klykan.

Senast ändrad:
varför inte? man vill ju kanske inte modda själva cykeln. särskilt om man bara vill passa på att slita ut det där däckparet som blev någon mm fel.

håller med om att n+1 är ett roligare alternativ

varför inte? man vill ju kanske inte modda själva cykeln. särskilt om man bara vill passa på att slita ut det där däckparet som blev någon mm fel.

håller med om att n+1 är ett roligare alternativ
Jag läser ditt inlägg som att du vill vidga stagen och det närmast ”muffen”
Nån mm eller två där känns inte särskilt varken klokt eller möjligt men förklara gärna närmare vad u egentligen syftar på.

Jag har skyddsplast från biltema på kedjestag och det bakre ”hjulhuset”. Har en aeroram som är tänkt att vara ganska tight kring bakhjulet. Det räcker med lite klibbigt grus som följer med däcket för att repa ramen.

Jag läser ditt inlägg som att du vill vidga stagen och det närmast ”muffen”
Nån mm eller två där känns inte särskilt varken klokt eller möjligt men förklara gärna närmare vad u egentligen syftar på.
det är väl vanligen smidigare ha brickdelen av arrangemanget på utsidan. den behöver inte vara mer än en mm tjock. men insidan går ju också, men kräver som du säger att man tvingar i hjulaxeln.

det är väl vanligen smidigare ha brickdelen av arrangemanget på utsidan. den behöver inte vara mer än en mm tjock. men insidan går ju också, men kräver som du säger att man tvingar i hjulaxeln.
Jag förstår faktiskt inte vad du menar. Om jag tolkar TS rätt tar de lite bredare och högre däcken emot stag eller gaffel och det bör ju med tanke på hur ett hjul vanligtvis är beskaffat vara närmast berörda stags infästning i vevaxelhylsa alt gaffelkrona. Vad brickor hit eller dit på hjulaxeln kan göra för att förbättra däckets tolerans mot stagen övergår min förmåga att förstå. Men du har kanske en bild som förklarar saken för jag fåkunnige?

är hemifrån så kan inte visa mina hemmasmidda arrangemang. men här ser du varianterna från sturmey archer och shimano. de lyfter rätt ordentligt typ 3-5 mm, men är också onödigt tjocka. skulle väl passa för montage på utsidan.

viktigt se till att de greppar in i 'lawyer tabs'-insänkningen och har gott stöd utåt sett, så att inte axeln kan hoppa ur. lätt ordnat med en vinkelslip.
.
EB513293-D752-48AE-A1A5-7752992B55F1.jpeg5794B4E6-978B-4A9E-8F57-527DC4E5F262.jpeg

Tillbaka
Topp