Kan däck med samma märkning ha olika storlek?

Hej, jag försöker få en gammal 70-tals-cykel cyklingsbar igen.
Bl.a behövs nya däck. Så jag kollade vad det stod på däcksidan och åkte iväg och köpte två nya. Och nu började problemen. De är helt omöjliga att kränga på fälgarna.

När jag lägger ett gammalt däck på ett nytt skiljer diametern omkring en cm.
Min undran är nu om jag är helt dum i huvudet och har missuppfattat vilken märkning jag ska gå efter? Eller som sagt; om däck kan ha olika storlek trots samma siffror?

Siffrorna jag gick efter är
28x1 5/8 x 1 1/2

Eftersom jag bara ska ha cykel att lulla runt på snålade jag och köpte däcken på Biltema. Kan min dum-snålhet ha någon inverkan på däcken förmåga att inte passa?

Mvh
Micke

Bilagor

• DSC_4352.JPG
    DSC_4352.JPG
    203.7 KB · Besök: 103
Det är millimetermåtten som avser diameter som måste stämma överens, alltså det jag markerat med orange nedanför.

Kortfattat kan man säga att 635 är "gamla 28 tum" och 622 är "nya 28 tum". (622 är även 29 tum MTB, men det är en annan historia :)

7567.JPG

Lämna tillbaka däcket och köp ett 40-635.

(behöver inte vara just 40, men biltema har såna)

Senast ändrad:
28x1-5/8x1-1/2 ska vara 635-44 (-40) (aka 700B) och 622-40 (-37) heter i så fall 28x1-5/8x1-1/2 NL (aka 700C), men ja...
...det gällde väl bara för svenska däck egentligen så det i sig är väl inte nog för en reklamation :-)
Var hur som helst minns jag det som lite jobbigt när folk skulle köpa däck och bara hade 28x1-5/8x1-1/2 uppskrivet på en lapp.

Tillbaka
Topp