Kan det vara rätt ??

Peter S

Ny medlem
Kan det vara rätt ??
Hej! Detta är första inlägget för mig, hoppas att ni kan svara mig på detta!
För det första är jag helt novis på dagens racer cyklar. Jag har precis köpt mig en Columbus Pinta SC på CC. Tyckte nog att jag fick en bra cykel för pengarna. Hur är det, när man håller i reglagen, ska det kännas som man sträcker ut armarna för att nå? Tycker att det känns helt feligt, men som sagt jag är helt novis. Dom på CC tyckte att jag skulle ha det så här, så jag har litat på dom. Jag skulle nog vilja ha en kortare styrtapp typ 100-110 mm (130 mm har jag nu)vad tycker ni???

Ha de/Peter

Kan det vara rätt ??
Jag har också nyss köpt en såndäringa Pinta. Men jag lade ned några timmar i butiken för att prova ut rätt storlek på ram å styrstam. Först mätte de upp min benlängd, och tyckte jag skulle testa en 54:a, å det var inte skönt att ligga raklång med 120 styrstam. När jag provade en 52:a med 120 styrstam, kändes det mer komfortabelt.

Fick inte du prova dig fram vad du skulle ha för ramstorlek? Hur lång är du, hur långa ben har du, vilken ramstorlek köpte du?

Jag har bara testat den i 23 minuter, sen frös jag om händerna. Men det känns kalrt ovant med än räcer, när jag är van vid en mtb. Hela sittställningen är annorlunda, särskilt som jag nu upptäckt att jag satt för lågt på mtb. Höjde sadeln på den 2 cm, å det blev skillnad.

Så Skoglings råd är inte så tokigt! Men kolla dina mätvärden också.

Kan det vara rätt ??
Testa först som Skogling säger.
Känns det sen som att du inte når fram så byt.
Jag gick på min första racer från 120mm till 110 till 90 och nu är jag nere på 80mm stam. Sitter mycket bättre och kan ligga nere i bocken långa stunder.

Kan det vara rätt ??
Butiken kan nog låna ut 2 st olika utöver den du fått monterad. Det är ju liksom inte så mycket slitage på styrstammen. Tag med en längre och en kortare på turen så kan du testa ordentligt. ;o)

//Skogling

Kan det vara rätt ??
Jag tycker man ska börja med rätt ramstorlek, SEN labba med styrstammar.

Oavsett, kontakta Cykelcity och prata med dem. De är säkert villiga att hjälpa dig på alla vis.

Kan det vara rätt ??
Som sagt gå tillbaks till CC och snacka med de. Ta med cykeln så de kan se hur det ser ut när du sitter på den.

Sen får du dyka upp på våra träningar.

//Ola

Kan det vara rätt ??
Tack för svaren. Jo, dom mätte upp underarm, grenen, och längden, så det är nog rätt ram jag har fått, men problemet är att jag har långa ben för min längd. Jag sa det i affären när jag provade cykeln första gången, att det kändes fel. Som jag skrev innan, tyckte dom på CC att jag skulle ha det så här. Jag har redan cyklat 4 mil och knappt hållt i reglagen, jag håller precis i böjjen, där det känns skönt. Därför tror jag att en kortare styrtapp hade varit bra. Jag ska ge det mer tid, så kanske man vänjer sig.

Ha de/Peter

Kan det vara rätt ??
Skogling skrev:
-------------------------------------------------------
> ... det är ju så smidigt att byta ram Bruse.
> Vilken skruv sruvar man på vid rambyte ? :o
>

Jag ska visa dig nästa gång vi träffas.

Kan det vara rätt ??
Testa även att flytta fram sadeln någon centimeter och/eller vinkla upp styret något - det kan göra susen!

95% av tiden man cyklar håller man på styerets ovansida eller på reglagen, resterande del i bocken. Ställ in cykeln enligt denna sittställning så känns det nog bättre - om du inte heter Petacchi eller Boonen....

/anders

Kan det vara rätt ??
Det tar tid att vänja sig vid att sitt "rätt" på en racer. Man ska försöka att ha över kroppen parallelt med överröret (om det inte är slopat) och inte stitta som en ostkrok. Det leder till en mer utstäckt sittställning än på en MTB. Men du kan ju skaffa en kortare styrstam till att börja med. En styrstam på 130 mm lät förvisso lång, men det är beroende på vilken ramstorlek du ha köpt och hur lång effektiva längden överröret är på din cykelmodell. Kolla på den här sidan så kan du få lite tips om mått http://www.wrenchscience.com/WS1/default.asp

Kan det vara rätt ??
Johan A skrev:
> Har du inte lärt dig att de flesta här är fåniga
> Bruse?? ;o)

Åjo, det vet jag mycket väl. Skulle bara påminna mig själv det hela. Fånigt det också.

Kan det vara rätt ??
Det finns väl inget som är rätt eller fel när det gäller sittpositionen. Däremot kan det vara svårt att gissa vad som kommer vara bekvämt utan att testa en del mil och göra små justeringar mellan varje test. CykelCity brukar dock vara väldigt hjälpsamma och du kommer få MYCKET bättre hjälp där än på ett internetforum med i huvudsak MTB-nördar.

Kan det vara rätt ??
All form av besatthet är nördklassat. Visste du inte det? ;-)

Om man gillar att festa väldigt mycket så är man festnörd.
Om man gillar att cykla mycket MTB så är man MTB-nörd.

Kan det vara rätt ??
Som sagts redan... kör ett 10-tal mil först... just när man har börjat att köra landsväg så känns det oftast som om man ligger utsträckt, men det är bara det att vi inte är direkt vana i att sitta på det sättet. Efter ett par mil så vänjer sej kroppen och oftast så kan vi inte tänka oss att sitta på något annat sätt efteråt...

Kan det vara rätt ??
560mm överrör + 130mm styrstam? = 690mm "reach" för en 174,5cm snubbe?!
Låter lååångt...
Jag är 178cm med innerben 89cm och kör på 545mm överrör + styrstam 80mm = reach 625mm.

Kan det vara rätt ??
MickeS skrev:
> 560mm överrör + 130mm styrstam? = 690mm "reach"
> för en 174,5cm snubbe?!

Inte 560 mm överrör; 560 mm sadelrör. Överröret på en Pinta (fjolårets, jag vet, geometrin är ändrad så jag kan ha fel) är 530 mm. så är det på min i alla fall. Men dessutom undrar jag vilken skillnad det är i "reach" på Shimano och Campa. Det ser ut som om den naturliga positionen på broms/växelhandtagen är närmare styret på Campa (fjolårets Pinta) än Shimano (årets Pinta). Någon som har mätt upp det?

edit: la till en bild på min Pinta 05 eftersom det tjatats i andra trådar på att det är roligare med bilder. Förresten så är soffan alldeles bredvid cykeln så det är nääästan en obligatorisk soffbild;)

pinta.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Kan det vara rätt ??
Johan S skrev:
> Inte 560 mm överrör; 560 mm sadelrör. Överröret på
> en Pinta (fjolårets, jag vet, geometrin är ändrad
> så jag kan ha fel) är 530 mm. så är det på min i
> alla fall.

Då ser det lite bättre ut,men ändå 660mm :-)

Men dessutom undrar jag vilken skillnad
> det är i "reach" på Shimano och Campa. Det ser ut
> som om den naturliga positionen på
> broms/växelhandtagen är närmare styret på Campa
> (fjolårets Pinta) än Shimano (årets Pinta). Någon
> som har mätt upp det?

Och sen skiljer det mellan olika styren oxå - "längd" och höjd.
Jag letade ett bra tag innan jag hittade ett som passade mig - ett "kort" ej anatomiskt med lång bock;

Bilagor

• styreweb.jpg
    styreweb.jpg
    29.1 KB · Besök: 21
Kan det vara rätt ??
Peter: vilket "overall reach" får du om du skriver in dina mått (mm) i <http://www.wrenchscience.com/WS1/Secure/Fitting/Height.asp>?

Kan det vara rätt ??
MickeS : Det känns väldigt låååååångt. Så det kanske stämmer med min teori iaf :)

Johan S : Jo, det stämmer som du skriver, att det är 560 mm till sadelröret, även på den nya Pintan.

GurraG : Jag har inte mätat mig där, men jag ska göra det. Jag återkommer när jag har gjort det.

Ha de/Peter

Kan det vara rätt ??
Peter S skrev:
>
> Johan S : Jo, det stämmer som du skriver, att det
> är 560 mm till sadelröret, även på den nya
> Pintan.
>
OK, men hur långt är överröret?

/G

Kan det vara rätt ??
Fast wrenchscience bör man ta med en nypa salt iaf;

Med mina mått får jag
Your Overall Reach is :: 67.5cm Center-to-Center
Your Frame Size is :: 60cm Center-to-Top / 58cm Center-to-Center
Your Recommended Saddle Height is :: 78.59cm

I verkligheten
OR: 625mm
Framesize: 55cm (överrör 545mm)
Saddle height: 77cm med 170mm vevarmar/SPD-SL
Och då kör jag med stolpe utan setback och sadeln långt fram, så avstånd sadelspets-c styre = 505mm.

Kan det vara rätt ??
På mig stämmer WrenchScience-beräkningarna bra, men jag är rätt "normalbygd". Det skiljer helt klart mellan olika personer, det gör det. Men för de flesta funkar WS fint.

/Leo

Kan det vara rätt ??
Nu har jag mätat mig enligt wrenchscience.

Mina mått:

Your Overall Reach is :: 67cm Center-to-Center

Your Recommended Saddle Height is :: 75.94cm

Verkligheten är:

OR 660 mm

Sadelhöjd 755 mm

Tja, det verkar som om det bara är att vänja sig vid den nya sittställningen, för att måtten verkar ju stämma, om man ska lite på dem.

Ha de/Peter

Kan det vara rätt ??
MickeS skrev:

>
> Men, har DU rätt ramstorlek?!
> Sadelstolpe med setback + sadeln så långt bak som
> möjligt samt massa distanser under stammen...

Sadeln är inte monterad på bilden, jag satte dit den löst för fotots skull. Såg först i efterhand att det blev lite mycket setback.- distanserna är bara för att inte få alltför låg position, kommer att sänka styret efter hand som jag blir van vid den nedböjda positionen, samt lite lättare i kroppen. Du vet, man är gammal gubbe och på vårarna är magen ivägen:-)

Tillbaka
Topp