Kan detta bli en vettig fixie kanske?

Edip

Ny medlem
Tycker det verkar som en kul sak med en fixie och jag behöver en cykel att trampa runt på.
Har inga som erfarenheter alls av racercyklar och ytterst lite av cyklar i största allmänhet.
Skruvat en massa bil och motor så verktyg finns det gott om dock inga spec prylar.

Vad skull det kosta att konvertera en cykel som denna till en fixie? (mellan tummen och pekfingret)
Skall ner till helsingborg och jobba på en mässa imorrn så jag har vägarna förbi.
Tacksam för ett snabbt svar.

Tror ni att detta kan bli ett lämpligt offer för en billig peng?
Pluggar så budgeten är LITE begränsad.

http://www.blocket.se/vi/15908180.htm?ca=15_s

Har sökt en massa på forumet i flera timmar nu men tipsa gärna om nån bra tråd som jag kan ha missat i mitt trötta sökande.

Senast redigerad av en moderator:
Edip skrev:
-------------------------------------------------------

> Tror ni att detta kan bli ett lämpligt offer

Ja, bara att köpa

Undrar en sak till också.

Vilken storlek tror ni kan passa mig och hur mäter man?
är 187lång normal kroppsbyggnad vad det nu betyder.

Om jag skulle bygga om en sån så skulle jag köpa nytt baknav och kugg bak och ny kedja
Ta bort en av klingorna fram och använda den andra, strippa från växlar och bromsar osv.

kugg 250 kedja 100 nav 500 kanske (och så hjulbygge om du inte bygger själv, BRA ekernyckel kostar 100 kr, hjulbygge kanske 300)..

Om du nu inte vill byta däck (och hjul) också.

Låter riktigt bra kan hoppas på att landa på runt 1500:- totalt då.
Kommer säkert bli 2000:- i slutändan iofs.

Nya ekrar lär väl tillkomma också om man inte hittar ett nav med rätt dimensioner.

Ett helt nytt fräscht bakhjul behöver inte bli så dyrt.

Fälg 275 kr http://cyclecomponents.se/cgi-bin/a...ef=&artgrp=1010&visa=1-32&Sort=Beskr&Visn=Std

Ekrar 6 kr styck
http://cyclecomponents.se/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?avd=2&artgrp=1005&funk=visa_artikel&artnr=i301r

Nav 580 kr
http://cyclecomponents.se/cgi-bin/a...rp=1002&funk=visa_artikel&artnr=SURLY047_120r

Summa med 32 ekrar 1047 kronor. Bara ett exempel på prylar men ungefär så ser det ut. Sen kedja och drev på det, som Ileberg skriver.

Eller så ser den fin ut som självmordskandidat. Fast det beror ju på hur mycket du värderar säkerheten. Jag har kört suicide på min fixie sedan den byggdes och det har fungerat fint men många har helt andra erfarenheter. Då kostar det ju bara lite loctite och krans.

Om det nu är en avtagbar body?

Vad blir skillnaden om man kör loctite modellen eller byter prylarna.

Billigt e ju bra i detta fallet iallafall.

Edip skrev:
> Vad blir skillnaden om man kör loctite modellen
> eller byter prylarna.
>
> Billigt e ju bra i detta fallet iallafall.

Om det är en gängad krans så kommer den som bekant att dras åt när du vriden den åt ena hållet, och lossa när du drar den åt andra hållet.
Du kommer dra åt den när du trycker på, och lossa den när du bromsar, och då är det bara loctite som håller den på plats, + ev låsring, men den snurrar även den åt samma håll så jag vet inte riktigt.

Ett riktigt track-nav har samma gänga för kuggen, men utanför den finns en lite mindre gänga som är felgängad, så först drar du åt kuggen för kung och fosterland och sen drar du på låsringen åt andra hållet, så att det inte kan lossna.

Men suicid-setup fungerar uppenbarligen för vissa :)

Ang ekrar så vet jag helt ärligt inte om jag tycker att det är så noga så länga dom inte är dåliga. Men nya nipplar kanske.. Men ekrarna kanske är rätt kassa (men ska man byta ekrar också så skulle jag köpa helt nytt bakhjul för det skulle inte bli mycket dyrare och då med en modern fälg)

Det som skiljer mest är väl ändå måttet på fälgen, hur höga flänsarna är spelar givetvis roll när det är radialekring men kör man 3kors så ligger ekrarna nästan så dom tangerar flänsen och då är det bara en förflyttning "i sidled" som jag ser det.

Detta baserar jag på att jag bytte från ett Miche nav med höga flänsar till ett Ultegranav med låga flänsar, utan att byta ekrar, och jag tror det blev lika många kors också.
Detta efter att jag lek-ekrade sönder mitt michenav men det är en annan historia, som finns att läsa om i mektabbar.

Men att testa att köra suicide tills vidare är nog ett bra alternativ!

tack för svaren!

Blir nog att åka självmordsbenäget och testa först iallafall.
Köps den inte imorrn så blir det nån annan liknande.

Bussgods brukar inte vara så dyrt......
Vet ej vad det kan kosta men jag lät skicka en 30 kg hundbur från småland till Sthlm för 300 spänn.....

Kom på bussgods precis och ringde.
kostade 340:- men då skulle den vara packeterad med vridet styre och avplockade trampor.

840:- känns ändå helt ok bara lite surt att köpa utan att ha sett den

Jag tror inte att du behöver skicka en cykel över halva landet. Människor vårstädar garage och förråd av bara helvete just nu, släpp inte Blocket med blicken under helgerna och var beredd att köpa snabbt. Det kommer att dyka upp bra objekt.

Det är knappt att man vill ge bort detta fixietips(Halland) men den är ju för liten för mig ändå.

kildemos.jpg ht=432

http://kopochsalj.eniro.se/query/wh...nt_district/1/ordernr/1/stq/0/stq_val/0/hpp/3

Tyckte faktiskt att den var ful som stryk (lite otacksamt kanske)
Gillade den gula med olackad gaffel mycket mera.

Tror den kommer bli perfekt sitter redan allt jag kan behöva på den.
Hoppas att den inte är såld bara och att han är pigg på att skicka den.

Den gula är klart prisvärd. Mest tänker jag på att man får en hygglo 105-grupp billigt, men nu ska den ju (kanske) fixeras. Så var det med det :)

Skulle nog köpt den själv om det inte vore för att jag redan har två gamla räsers samt att den är en smula stor för mig. Bra klipp om man bor här i byn.

Ang skicka cyklar så finns bra hjälp hos Kjell på cykelhobby.com

Ramen va ganska snygg men blir för mycket jobb med lack, nytt styre, pedaler m.m.

Tanken är att det skall bli så billigt att jag inte gråter floder om den blir stulen.

Nu har jag hittat en cykel i samma del av sverige som inte är såld!
Undrar dock om den kommer att bli lite liten?

Kan absolut inget om racer eller fixies så ingen svår happyterminologi
Vet bara några få mått hade ingen aning vad jag skulle fråga efter.

Mitten av veven till sadelrör/topprör 55cm
Längden från sadelröret till styrröret 65cm

Hoppas ni förstår vilka mått jag menar.

http://www.blocket.se/vi/16032450.htm?ca=15_s

DOE!! kanske skulle skriva hur lång jag är själv också.
Tänkte att det skulle vara korkat att glömma det när jag skrev men va fasen alla kan inte vara smartast .

Jag är cirkus 187 lång så känns som den kan bli lite liten eller är jag helt ute och cyklar?

2´500:- är tyvärr långt över min budget 400:- kan jag nog klara av dock.

Edip skrev:
> DOE!! kanske skulle skriva hur lång jag är
> själv också.
> Tänkte att det skulle vara korkat att glömma det
> när jag skrev men va fasen alla kan inte vara
> smartast .
>
> Jag är cirkus 187 lång så känns som den kan
> bli lite liten eller är jag helt ute och cyklar?
>
> 2´500:- är tyvärr långt över min budget 400:-
> kan jag nog klara av dock.

Finns säkert dom som kan tipsa dig om ramen är för stor eller ej.
Är svårare att bli av med en så pass stor ram så ring och fråga.
400:- är kanske optimistiskt. Växlarna och lite annat kan du kanske sälja om de är något att ha.

Tillbaka
Topp