Perure85
Aktiv medlem
Kan ett vevparti inte passa vevlager och framväxel?
Har en Rockrider ST520 v2 Hardtail 8×3 när jag jobbar som rider för Foodora och har slitit ut det gamla vevpartiet, kedjan, kasetten och framväxeln som jag skaffat nya delar till, allt på Decathlon förutom kedjan men med vevpartiet jag köpt så kan jag inte växla upp på största kransen fram och vevpartiet har samma specs (42/32/22) som originalet... Delarna jag köpt är:
Framväxel: Decathlon/ Microshift FD-M30 ref: 8298275
Kedja: KMC X8 (från Bikester)
Vevparti: Decathlon 3-delat. ref: 968556
Kasett: Decathlon/ Microshift CS-H082 12-32T ref: 8328485
Allt utom växeln har jag monterat själv och vevpartiet var det sista jag bytte, innan bytet så funkade växlarna hur bra som helst men efter bytet så gick inte kedjan upp på största kransen fram och inte kunde de fixa det i verkstaden på Decathlon lösa problemet heller. Så min misstanke är att vevpartiet inte passar men kan inte komma på varför och har testat med ett annat vevparti som sitter på min andra cykel (Shimano Acera tror jag) och då funkar det men inställningarna som de orsakat på Decathlons verkstad har gjort mig oförmögen att växla fritt sen har den även enbart 170mm vevarm och jag vill ha 175mm samt att vänster vevarm sitter fast för mig...
Sportson Farsta ska kolla på det 29/6 men jag vill helst lösa det själv innan dess, har ni några alternativ?
Framväxel: Decathlon/ Microshift FD-M30 ref: 8298275
Kedja: KMC X8 (från Bikester)
Vevparti: Decathlon 3-delat. ref: 968556
Kasett: Decathlon/ Microshift CS-H082 12-32T ref: 8328485
Allt utom växeln har jag monterat själv och vevpartiet var det sista jag bytte, innan bytet så funkade växlarna hur bra som helst men efter bytet så gick inte kedjan upp på största kransen fram och inte kunde de fixa det i verkstaden på Decathlon lösa problemet heller. Så min misstanke är att vevpartiet inte passar men kan inte komma på varför och har testat med ett annat vevparti som sitter på min andra cykel (Shimano Acera tror jag) och då funkar det men inställningarna som de orsakat på Decathlons verkstad har gjort mig oförmögen att växla fritt sen har den även enbart 170mm vevarm och jag vill ha 175mm samt att vänster vevarm sitter fast för mig...
Sportson Farsta ska kolla på det 29/6 men jag vill helst lösa det själv innan dess, har ni några alternativ?