Kan ett vevparti inte passa vevlager och framväxel?

Perure85

Aktiv medlem
Har en Rockrider ST520 v2 Hardtail 8×3 när jag jobbar som rider för Foodora och har slitit ut det gamla vevpartiet, kedjan, kasetten och framväxeln som jag skaffat nya delar till, allt på Decathlon förutom kedjan men med vevpartiet jag köpt så kan jag inte växla upp på största kransen fram och vevpartiet har samma specs (42/32/22) som originalet... Delarna jag köpt är:
Framväxel: Decathlon/ Microshift FD-M30 ref: 8298275
Kedja: KMC X8 (från Bikester)
Vevparti: Decathlon 3-delat. ref: 968556
Kasett: Decathlon/ Microshift CS-H082 12-32T ref: 8328485

Allt utom växeln har jag monterat själv och vevpartiet var det sista jag bytte, innan bytet så funkade växlarna hur bra som helst men efter bytet så gick inte kedjan upp på största kransen fram och inte kunde de fixa det i verkstaden på Decathlon lösa problemet heller. Så min misstanke är att vevpartiet inte passar men kan inte komma på varför och har testat med ett annat vevparti som sitter på min andra cykel (Shimano Acera tror jag) och då funkar det men inställningarna som de orsakat på Decathlons verkstad har gjort mig oförmögen att växla fritt sen har den även enbart 170mm vevarm och jag vill ha 175mm samt att vänster vevarm sitter fast för mig...
Sportson Farsta ska kolla på det 29/6 men jag vill helst lösa det själv innan dess, har ni några alternativ?

Förmodligen så är det vevpartiet gjort för ett vevlager med kortare axel d.v.s dreven kommer för långt ut från ramen. Du måste då byta vevlager också, till ett med kortare axel. Om du har de gamla grejorna kvar så mät först avstånd mellan dreven och ramen, montera de gamla och mät igen. Skillnaden x 2 blir skillnaden i axellängd. Axellängden mäter du bara från ände till ände på vevlagrets axel.

Mvh Ulf S.

Förmodligen så är det vevpartiet gjort för ett vevlager med kortare axel d.v.s dreven kommer för långt ut från ramen. Du måste då byta vevlager också, till ett med kortare axel. Om du har de gamla grejorna kvar så mät först avstånd mellan dreven och ramen, montera de gamla och mät igen. Skillnaden x 2 blir skillnaden i axellängd. Axellängden mäter du bara från ände till ände på vevlagrets axel.

Mvh Ulf S.
Tack för svaret, tyvärr så slängdes alla gamla delar då jag glömde dem på golvet där jag arbetade, om än i prydlig hög vid dörren, vevlagret är original och ja det är det det verkar som att axeln är för lång så vevpartiet kommer för långt ut... Får kolla på cykeln imorgon och se om det går att göra nåt utan att byta delar, samt ringa Decathlon för det var på deras verkstadskillars rådan jag köpte just detta vevparti...

Är det väldigt lite som behövs så kan man ju med lite fantasi slipa på stoppklackar eller försiktigt böja plåten som styr kedjan, men det brukar inte gå att få till speciellt mycket på det sättet om det ska fungera bra att växla. Decathlon har vevlager också, så det ska säkert ordna sig!

Mvh Ulf S.

Är det väldigt lite som behövs så kan man ju med lite fantasi slipa på stoppklackar eller försiktigt böja plåten som styr kedjan, men det brukar inte gå att få till speciellt mycket på det sättet om det ska fungera bra att växla. Decathlon har vevlager också, så det ska säkert ordna sig!

Mvh Ulf S.
När jag manuellt lagt upp ledjan på största kransen fram har jag kunnat cykla på den med växel 5 och ner till 8, men har jag växlat till 4an bak så hoppar den ner igen...

Mät upp kedjelinjen. Att kunna växla är bara en del, kedjan skall löpa rätt för bäst verkningsgrad och minsta slitage.

Jag trodde det en gång eftersom verkstad inte kunde få rätt på det. Till sist köpte jag en ny cykel och såg att växeln på den satt minst 5mm lägre

Ser det är 3 klingor fram inteffar det där lägga ner på klingan 4 till 5 bak när ni trampar bakåt då är det nog linjer normalt när största klingan fram används min miyata gör så på de 3 största bak och gräns fall på 4 om man gör det snabbt går bara långsamt bakåt tramp är mer speed växel på största framdrev mellan drev och minsta fungerar alla framåt som bakåt trampa blivit ändra handhavande för min del.
IMG_20220603_122129_5~2.jpg
IMG_20220603_122700_8~2.jpg

Senast ändrad:
Jag trodde det en gång eftersom verkstad inte kunde få rätt på det. Till sist köpte jag en ny cykel och såg att växeln på den satt minst 5mm lägre
Jag har testat med annat annat vevparti som det står och då funkar det bara de att inställningarna de skapat på Decathlon har gjort att det inte funkar att växla som man ska... Jag tror fullt ut på us930s teori om att vevpartiet är skapat för en kortare axel då det funkat med annat vevparti...

Förmodligen är axeln för lång, men som aben sa, kolla kedjelinjen samt hur mycket avstånd du har mellan vevarmen då den passerar kedjestaget, då du får du en uppfattning om hur mycket kortare axel passar. Om inställningarna för framväxeln inte funkar för en given vev är det väl bara att justera dem: position på själva framväxeln på ramen, kabelspänning, high och low skruven för att ställa in ändlägena. Varför får du inte bort vänster vevarm, är gängorna för avdragaren dåliga?

Hur nära ram går drev fram är det mer eller mindre än 5 mm till ram till det som går bakåt till hjul går då kortare axel vevpartiet det är det fråga se går de måtten här men rimlig det som var tidigare finns shims brickor för axel nyp kon kompensering drev partiet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp