Kan inte få loss styrlagren på cykeln

renegen

Ny medlem
Se bilden. Kanske något snille kan tipsa mig om hur jag ska få loss (eller spänna) styrlagren på min kära cykel, eftersom gaffeln just nu har ett litet glapp. Den glansiga ringen med ett hål i har flera hål runtom, som inte syns i bilden, och den verkar hålla fast gaffelröret som berget. Jag har testat att banka ner gaffelröret med en träklubba, men det vill inte rubbas. Vad göra?

Bilagor

• lager.jpg
    lager.jpg
    162.7 KB · Besök: 60

torsten-var-namnet

Aktiv medlem
...och frågan är ju lite hur lagret mår om det är draget eller sitter så hårt.
Säkert inte så bra då det är glappt nu, men det kan ju lika gärna vara en skvätt rost som håller fast låsringen.

först ska låsringen lossas, sedan justerar man med den räfflade större ringen där under. Båda är gängade på gaffelröret.

Kold

Aktiv medlem
Fast glapp kan ju även uppstå om styrröret trumpetats ut i ändarna så att konan/skålen kan röra på sig. Inte helt ovanligt i gammalt tunnväggigt stål.

renegen

Ny medlem
Det låter som konsensus att det är en gängad ring, snarare än en klämring. Jag öser på med 5-56 tills den låter sig lossas på, då då. Kan nämna att jag kollade på Biltemas haknyckel men att den har för stor hake för att passa de små hålen på min cykel. (Kanske finns bättre haknycklar för ändamålet i annan affär, men jag tänkte annars pröva att slipa till denna haknyckeln med min dremel.)

Beagleboy

Aktiv medlem
De kan sitta ganska rejält efter några år.
Misslyckas det med den hemmagjorda haknyckeln får du ta till rörtången! Då brukar de lossa under knarrande protest.

Ringen måste ju bort för smörjning/ byte av lager eller vad det nu blir.

GurraG

Aktiv medlem
Börja med att dra åt den nedre stora delen så glappet försvinner. Efter det drar du ÅT låsringen (den med hålen), detta för att få den att "släppa". Nästa steg är att skruva bort låsringen med handkraft eller verktyg. Efter det ser du ett gängat gaffelrör som du rengör och sprutar lite röstlösande olja på, försök på in olja i "stora delens" gänga, låt stå en dag. Tror du får loss allt efter det. Går det inte med handkraft så använder jag först polygrip sen ev självlåsande rörverktyg alt vanlig rörtång, ev kan det bli märken på prylarna men ......

Woodknocker

Aktiv medlem
Och gör något åt rosten, jag avskyr rost, särskilt när min kolfibercykel rostar.
Den rostar väl inte, gör den det? Och kolfiber, då är det någon aluminiumdel som spökar. Jag hade någon liten pryl som satt fast i våras, den fick smaka såg. Under alla mina år har min cykel aldrig rostat men när den fick möta inomhusklimat gav den med.

Köp & Sälj

Topp