Kan inte höja styret på barncykel

Coffee

Ny medlem
Fick bekräftat från Sportson att det faktiskt inte går att höja styret på barncykeln vi köpt därifrån. Nuvarande höjd funkar hyfsat, men hade gärna höjt någon cm. Någon som vet om detta bara gäller Frog barncyklar eller om det är vanligt förekommande?

Coffee sa:
Fick bekräftat från Sportson att det faktiskt inte går att höja styret på barncykeln vi köpt därifrån. Nuvarande höjd funkar hyfsat, men hade gärna höjt någon cm. Någon som vet om detta bara gäller Frog barncyklar eller om det är vanligt förekommande?

Såvida det inte finns distanser på toppen styrröret som går att flytta ner under styrröret så går det inte att höja på den typen av styrrör som är vanligast idag.
Däremot kan man kanske byta styrstam eller skaffa ett riser-styre.

Bild på cykeln?
Det låter konstigt att det inte går att addera spacers, höja/byta styrstam till en med annan längd/vinkel och/eller byta till ett styre med högre rise?

Annars kanske ungen bör lägga några fler timma i gymmet för ökad bålstyrka, så att hen pallar att cykla fler timmar med slammad stam utan att gnälla om lite ont i ryggen ;)

Ja, höja en cm max sa Sportson men den lilla höjningen spelar ingen roll. Vi kör så här i sommar/höst och köper större barncykel i vår.

Den barncykel jag köpte, Focus, vill jag minnas har samma princip som mina egna moderna cyklar. Dvs stammen sitter utanpå gaffeln och håller den på plats (vet inte om detta har nått namn). Beroende på hur mycket gaffeln är kapad så kan man möjligen justera lite med att flytta någon distans men då pratar vi lite. Kanske 0,5-1,5cm. Så svaret är väl i mitt fall nej. Sen kan man ju byta stam med mer lutning osv. för att få upp styret ändå.

Sixten Fors sa:
Bild på cykeln?
Det låter konstigt att det inte går att addera spacers, höja/byta styrstam till en med annan längd/vinkel och/eller byta till ett styre med högre rise?

Annars kanske ungen bör lägga några fler timma i gymmet för ökad bålstyrka, så att hen pallar att cykla fler timmar med slammad stam utan att gnälla om lite ont i ryggen ;)

Addera spacers på ett kapat styrrör går inte, du måste ha styrrör kvar att hänga dom på. Om det däremot sitter spacers ovanför styrstammen så är det bara att flytta ner dom under stammen.
Styrstam med större vinkel eller riser-styre funkar fint dock.

Här finns en spacer att flytta:
Screenshot_20180801-111049.png

Här är alla spacers redan under stammen:
Screenshot_20180801-111159.png

Elkie sa:
Coffee sa:

Såvida det inte finns distanser på toppen styrröret som går att flytta ner under styrröret så går det inte att höja på den typen av styrrör som är vanligast idag.

Ja, min femåriga dotter lägger alldeles för lite tid på styrketräning. Å andra sidan har hon inte klagat på styrhöjden, det är jag som funderar på det.

Coffee sa:
Elkie sa:
Coffee sa:

Ja, min femåriga dotter lägger alldeles för lite tid på styrketräning. Å andra sidan har hon inte klagat på styrhöjden, det är jag som funderar på det.

Är hon nöjd så är det ju lugnt!
Mina ungar tyckte styret var 'för långt bort'. Löste det med kortast möjliga styrstam.

Tjena!

Är sadeln ens i närheten av att vara över styret? Om nej, då behöver du inte flytta upp styret såvidare det inte är en damcykel, men med tanke på märket så är det inte det.

Nej är ju en barncykel åt min femåriga dotter som precis lärt sig cykla. Tredje gången vi var ute idag då hon cyklar utan att jag håller i henne.

Elkie sa:
Där ser man, det GÅR att höja styret. Men....kanske inte på mtb. For use on paved rodes only.......

Går det ena så går det andra men det är antagligen extremt olämpligt för en vuxen människa att nyttja denna lösningen vid större belastning än asfalt då det blir ganska bra brytkraft, speciellt om man har lite längre styrstam.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp