Kan inte lära mig cykla på bakhjulet!

diHib

Aktiv medlem
Det måste vara något fel på mig, jag har försökt cykla på bakhjulet ända sedan jag lärde mig cykla för nästan 30 år sedan men jag lyckas aldrig lära mig. Jag har försökt miljoner gånger på alla möjliga cyklar, har jag missat något helt uppenbart? Någon enstaka gång lyckas jag få till 30-40m men 99.99% blir det bara 4-5 tramptag sen lutar det för mycket åt något håll och jag blir tvungen att släppa ner framhjulet. Det roliga är att jag kan cykla enhjuling!? Känns som jag behöver hjälp, överdrivet pedagogisk hjälp för det här projektet som jag hoppas ro i hamn innan jag dör. Snälla bomba mig med tips och trix all hjälp är ytterst välkommen. Tack!

Bra tråd! Jag lider av exakt samma sak :-(

Edit: jag har dessvärre aldrig klarat ens i närheten av 40m…

Senast ändrad:
Kan du cykla 30-40m får man väll ändå anse att du kan cykla på bakhjulet?

Allt handlar ju om att hitta balanspunkten och sen vara känslig med bromsen.

Upp på balanspunkten, sedan är det bara att försöka hålla balansen åt alla 4 axlar.

Har också problem men fann att så fort jag kom upp på balanspunkten så är det bra mycket lättare, du har balansen att kämpa emot och inte ett fallande framhjul. Skyller dock på långa kedjestag, tills jag lärt mig.

http://www.ryanleech.com/wheelies/

WAKI kanske kan voucha för ryan.

*prenumererar på tråden*
Tror jag sett de flesta av alla en miljon tutorials som finns på youtube och tränat minst lika många gånger men väntar fortfarande på att polletten ska trilla ner :)

Det går framåt men helt utan repeterbarhet eller konsekvens.
Lyckades fånga ett av mina mer lyckade försök 33 sekunder in i den här filmen:)

/Johan

Har nog cyklat över 1km när jag var yngre men har stora problem med enstaka metrar på de hojar jag har idag. Två skäl:

1) Lätta framhjul som dessutom slutar rotera tidigt.
2) Däcktrycket bak är korrekt.

JojjeM skrev:
-------------------------------------------------------
> *prenumererar på tråden*
> Tror jag sett de flesta av alla en miljon
> tutorials som finns på youtube och tränat minst
> lika många gånger men väntar fortfarande på
> att polletten ska trilla ner :)
>
> Det går framåt men helt utan repeterbarhet eller
> konsekvens.
> Lyckades fånga ett av mina mer lyckade försök
> 33 sekunder in i den här filmen:)
>
>
>
>
> /Johan

OT men måste fråga vart är det någonstans? Stabby luthagen? Tycker mig känna igen området men är inte säker på vart det är.

GöranI skrev:
>
> OT men måste fråga vart är det någonstans?
> Stabby luthagen? Tycker mig känna igen området
> men är inte säker på vart det är.

Haha, Stabby stämmer bra. Bakhjulskörningen är på Prästgårdsgatan västerut mot Tiundagatan.

/Johan

Lossa på framhjulet , när det väl rullat iväg från dig så vill du nog hålla dig på bakhjulet :)

Nej jag kan inte heller men har sen länge gett upp försöken , enhjuling därimot det är grejer det!

Såg förresten en enhjuling i startfållan på Rännesslätt 21km nån som vet hur det gick för hen ?

Jag tycker ju själv att med en gammal damcykel med högt styre är det otroligt mycket lättare.

Senast ändrad:
Det finns ingen anledning att göra det om man inte jobbar på cirkus så lägg din tid och energi på viktigare saker är mitt tips!

geologen skrev:
> Det finns ingen anledning att göra det om man
> inte jobbar på cirkus så lägg din tid och
> energi på viktigare saker är mitt tips!

+100

GoranS skrev:
> Kom igen nu geo, det är ju jättepraktiskt att i
> alla fall kunna dra upp cykeln på bakhjulet
>

Man behöver inte dra upp cykeln på bakhjulet för att köra upp för en ramp.

geologen skrev:
> Det finns ingen anledning att göra det om man
> inte jobbar på cirkus så lägg din tid och
> energi på viktigare saker är mitt tips!

Jasså? Upp på spång, över stock, nedför lastkaj är väl några situationer där det är praktiskt? Att få upp hojen på bakhjulet är alltså alltid bra. Glöm inte creddigheten hos ungar i 10-årsåldern.

Tycker det är kul men det är bara för jag kan köra obegränsad sträcka, nästan iaf :-) Men lite seriösa tips. Som nämnts, högre däcktryck är bra, inte lika trögt och segt så. Lagom trög växel, inte för lätt, böja kroppen framåt och ett lätt ryck. Sist men inte minst, inga SPD-pedaler. Har själv brutit handleden på det sättet...

/David, bakhjulsfantast

arcamone skrev:
> Jasså? Upp på spång, över stock, nedför
> lastkaj är väl några situationer där det är
> praktiskt? Att få upp hojen på bakhjulet är
> alltså alltid bra. Glöm inte creddigheten hos
> ungar i 10-årsåldern.

Att "få upp hojen på bakhjulet" är dock inte alls samma sak som att "cykla på bakhjulet".

arcamone skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det finns ingen anledning att göra det om man
> > inte jobbar på cirkus så lägg din tid och
> > energi på viktigare saker är mitt tips!
>
> Jasså? Upp på spång, över stock, nedför
> lastkaj är väl några situationer där det är
> praktiskt? Att få upp hojen på bakhjulet är
> alltså alltid bra. Glöm inte creddigheten hos
> ungar i 10-årsåldern.
>
> Tycker det är kul men det är bara för jag kan
> köra obegränsad sträcka, nästan iaf :-) Men
> lite seriösa tips. Som nämnts, högre däcktryck
> är bra, inte lika trögt och segt så. Lagom
> trög växel, inte för lätt, böja kroppen
> framåt och ett lätt ryck. Sist men inte minst,
> inga SPD-pedaler. Har själv brutit handleden på
> det sättet...
>
> /David, bakhjulsfantast

Meh, klart man ska ha spd, blir ju ingen sport annars! :D

arcamone skrev:
-----------------------------------------
> -----
/.../
> lite seriösa tips. Som nämnts, högre däcktryck
/.../
>
> /David, bakhjulsfantast

Åh fan? Jag trodde det var lågt som gällde? Mycket bättre med lågt på en motorcykel, stor skillnad - blir stabilare på alla sätt, framförallt att den går rakare.

Jag har aldrig kunnat köra på bakhjulet själv, men ser det bara som positivt att träna upp balansen, koordinationen och kontrollen vad det än gäller. Rullstol kan jag däremot köra på bakhjulen på... nedför trappor också, kunde jag direkt utan att träna på det alls, men cykel funkar bara inte vad jag än gjort. Har dock inte lagt någon tid på att träna målmedvetet och regelbundet, och nu är jag över fyrtio så det krävs antagligen mycket tid om jag ska lära mig nu.

Men jag tror ju "hemligheten" är just att framförallt lägga mycket tid på träningen, och gärna tillsammans med andra som är bättre än en själv. Funkar ju för precis all annan motorisk inlärning!

För mig tog de lång tid att bli bra på bakhjulet. Det blir lättare om du sitter mer upprätt på cykeln, en kortkort styrstam och ett riserstyre är bra grejjer. Försök inte lära med 100mm stam där du ligger i rejsställning, de e svårt även om man kan det.

Sänk sadeln lite gran, några cm bara, sänker du för mkt blir de svårt och för högt upp så blir inte heller riktigt bra.

För mig tog de kanske ett halvår att börja kunna cykla på bakhjulet och ett halr till innan ja vart riktigt bra på det. Det är bara öva och öva även fast de kan va frustrerande.

Edit: däcktrycket gör stoooor skillnad, jag brukar åka på 2bar då är den stabil. Jag har testat med ända upp till 4bar men ju högre tryck desto svårare blir de, den svänger mycket lättare med högt tryck o man måste parera mkt mer med benen för att få den att åka rakt, den reagerar mer på små stenar o ojämnheter man kör på.

Senast ändrad:
Nånting som gör det extra svårt när man cyklar på bakhjul är om underlaget är ojämnt och om det blåser ute, det lättaste är om underlaget är jämnt och det är vindstilla ute.

Senast jag försökte slutade det med att cykeln försvann under mig redan i rycket, så jag hamnade sprattlande på grusvägen. Nu vågar jag knappt föröska längre.

lovet skrev:
> ... en kortkort styrstam ...

Går man ett steg längre kör man negativ styrstamslängd som i följande tutorial på skön "engelska" :)

/Johan

Många bra tips och roliga svar! Det där att vända styrstammen måste jag prova. Sen ska väl erkännas att jag tidigare inte gått in 100% för att verkligen lära mig cykla på bakhjulet men nu ska jag göra ett seriöst försök. Vem vet kanske är jättekul att jobba på cirkus ;)

Ja brukade öva mkt medan ja cykelpendlade, bara sakta ned och växla ner när du kommer till bra raksträckor så kan du öva lite nästan varje dag :)

Drygt 2 timmar tog det för han på envjulingen, han fick kliva av ett par gånger och bära lästa jag. Inte illa i alla fall

Senast ändrad:
Jag var lite av en expert på det i mina yngre dagar och körde hemifrån in till centrum på bakhjulet, wheelies ner för långa backar är så jäkla underbart!

Mina tips iaf:
- Håll en relativt hög fart, jag skulle uppskatta 20 km/h eller så.
- Ryck inte i styret, utan skjut på cykeln med kroppsvikt via fötterna och luta dig bakåt så cykeln reser sig.
- Börja med att gå lite för långt så du måste bromsa dig till cykelns balanspunkt om du har svårt att hitta den direkt. Får man inte upp framhjulet tillräckligt direkt blir det svårt att komma dit sen tycker jag.
- Öva i uppförsbacke, det är mycket lättare att få upp hjulet i rätt höjd.

Öva så mycket du orkar, det kan ta tid men det är så jäkla kul när man kan åka mer eller mindre så långt man vill på bakhjulet. För min del var det alltid mjölksyra i handlederna som stoppade mig. :-) Nu kommer jag kanske 100-150m efter en 10 års paus och ny cykel, men jag jobbar på det.

En annan grej är att det faktiskt är lättare att cykla på bakhjulet med fälgbroms.

Tycker man har bättre feeling och känsla med fälgbroms än skiva. Någon annan som kännt samma sak?

Vad ska man göra när man känner att man börjar falla i sidled, alltså hur parerar man med kroppen för att svänga?

PiPPiW skrev:
> Tack för tipsen. Har inte testat det upplägget
> ännu men är det ens realistiskt att tro att man
> kan åka på bakhjulet på en gammal damcykel med
> 28" hjul? Jag har 21 växlar och fälgbroms bak.
>
> Seriöst.

Absolut, dock kräver det sin man. Jag kunde cykla ett par hundra meter på bakhjulet med min pappas gamla Monark om jag hade tur. Fälg/skrivbroms är kritiskt det blir väldigt svårt med fotbroms.

Q&D skrev:
> Är det lättare att lära sig på en bmx?

Om den har bra bakbroms som sköts med handen så ja.

Det man måste lära sig är att få till kordinationen runt balanspunkten, trycka med pedalerna när man faller framåt och bromsa/släpa med handbromsen när man kommit för långt bak.

Tips är som tidigare nämnt att öva i lätt uppförsbacke på asfalt. Helt när det är vindstilla.

Q&D skrev:
> Vad ska man göra när man känner att man börjar
> falla i sidled, alltså hur parerar man med
> kroppen för att svänga?

Om du faller åt sidan får du vinkla ut benet och kroppen lite åt motsatt håll, men det måste ske automatiskt, du hinner inte tänka att du ska göra de för då äre försent. Tror de är därför de tar så lång tid att bli bra på de för allt måste sitta i ryggmärgen o då funkar de bara att nöta o nöta.

Tillbaka
Topp