Kan inte lära mig cykla på bakhjulet!

Får börja med att tacka för alla bra tips!

Det går framåt...sakta, men som någon skrev tidigare saknas konsekvensen helt.
Ibland går det bra ibland går det inte alls men det verkar bara vara att nöta vidare.

Dock har jag ännu större problem med manuals som inte alls går, testade vända på styrstammen men det vart inte mycket enklare. Känner att jag är lite rädd att slå runt när jag står upp och "duttar" jag lite på bromsen kommer framhjulet ner med en duns. Kanske ska prova knyta fast en kudde runt rumpan så jag vågar lite mer.

Senast ändrad:
Har någon ett fantastiskt tips för manuals, alltså upp på bakhjulet *utan* att trampa till? Jag är ganska kort (172, typ) men har en cykel som passar bra, har kort styrstam, fulldämpad. Trots detta får jag inte till att ladda fjädringen och trycka fram cykeln. Det känns som om jag inte kan få min vikt tillräckligt långt bak trots allt, men jag misstänker att verkligheten är att jag bara är kass. :-)

I uppförsbackar och med lite hopphjälp är det inga större problem att hålla framhjulet upp en bit. Jag kan också droppa hyfsat även i låg fart, men manuals i förebyggande syfte på platt mark? Glöm det. Snyft...
Hjälp? :-)

Började träna på det i våras men slutade av någon anledning. Såhär såg det ut efter en timme. Körde med vänd styrstam likt tysken i tidigare video.

Daaanyy sa:
Började träna på det i våras men slutade av någon anledning. Såhär såg det ut efter en timme. Körde med vänd styrstam likt tysken i tidigare video.

Men får man väl upp den till/förbi balanspunkten så är det ju inte svårt... ;-)
Jag skyller på min cykel, blir till att köpa ny...

När en fantasi om att cykla dom sista 100 metrarna av VR inklusive målgång på bakhjulet med damcykeln
smile.png
men har inte kommit särskilt långt. Ett krux är att det är relativt långa kedjestag, läste nånstans att det tydligen trasslar till det mer än man kan tro som novis. Jaja, får leta upp en gräsmatta och börja om igen.

Nu får ni ursäkta mig, detta kanske blir en chipstrådsstimulator. Men.
Cykla på bakhjulet, det var väl coolt när man var 14?
Jag kommer ihåg en barndomskompis som blev värsta hjälten
på gatan för att han tog fyra vändor fram och tillbaka på bakhjulet,
men som sagt, vi var fjorton år då...

slimm sa:
Var på väg att skriva, "Sveriges trevligaste cykelforum. Varför ska man ursäkta nån som pissar på andras cykelintressen?" och så gjorde jag det
smile.png

slimm sa:

Dra upp cykeln helt eller delvis på bakhjulet är faktiskt enormt användbart i skogen. Huvudsakliga anledningen till att jag vill lära mig är att en bra manual är starten på ett bra hopp över hinder. Folk brukar annars hoppa lite genom att rycka i styret och samtidigt ha komprimerat dämpningen, men om du utgår från cykeln på bakhjulet och sedan häver cykeln framåt kan du komma över ruggigt höga saker. Har jag sett.

Edit: Och det är också därför man inte vill trampa upp cykeln på bakhjulet. Dels är det fusk :P men det är också svårare att ta nästa steg efter det (oavsett om det är hopp eller något annat som kräver balansskifte). Har jag hört.

Men om man är lycra-svetto är väl sådant ointressant då man åker runt på grusvägar och annat jätteskoj. :P ;)

Senast ändrad:
slimm sa:

Cykla på bakhjulet är kanske inte så hett. Men manuals. Det är grejer.

Känslan när man lyckas balansera ut en lång manual nerför en backe i lagom lutning är svårslagen. Och till råga på allt så har man nytta av tekniken i skogen.

Att cykla överhuvudtaget, kommer ihåg min första cykel. Jag var 5 år, skitskoj, finns det vuxna som tycker det är skoj att cykla? Det var liksom roligt när man var 5.

PiPPiW sa:
Ett krux är att det är relativt långa kedjestag, läste nånstans att det tydligen trasslar till det mer än man kan tro som novis.
Långa kedjestag gör att det är jobbigare att få upp cykeln till balanspunkten men väl där lugnar det ner sig och blir mer förlåtande då man kan kompensera med större rörelser. Lågt vevparti är dock altid bra att ha.
Ett tips för om man vill öva på manuals lättare är att köra med lågt lufttryck, det ger liksom stöd och du får större marginaler att jobba med.

feeblesmith sa:
PiPPiW sa:
Ett krux är att det är relativt långa kedjestag, läste nånstans att det tydligen trasslar till det mer än man kan tro som novis.
Långa kedjestag gör att det är jobbigare att få upp cykeln till balanspunkten men väl där lugnar det ner sig och blir mer förlåtande då man kan kompensera med större rörelser. Lågt vevparti är dock altid bra att ha.
Ett tips för om man vill öva på manuals lättare är att köra med lågt lufttryck, det ger liksom stöd och du får större marginaler att jobba med.

Dämpad framgaffel är att föredra för att spara lite armar när man kommer ner igen. Panikbromsa och dyka med framhjulet rätt ont efter ett tag.

Men med hur mycket kraft ska man behöva skjuta fram cykeln med benen? De flesta man ser verkar inte använda speciellt mycket kraft för att komma upp, mest bara flytta tyngdpunkten bakåt. Jag är kanske för kort eller lätt för att lyckas bara mha egenvikten. Tycker dock jag trycker i bra framåt men kommer ändå inte upp hela vägen. Bah. För svaga benmuskler? :D

Foxis sa:
Men med hur mycket kraft ska man behöva skjuta fram cykeln med benen? De flesta man ser verkar inte använda speciellt mycket kraft för att komma upp, mest bara flytta tyngdpunkten bakåt. Jag är kanske för kort eller lätt för att lyckas bara mha egenvikten. Tycker dock jag trycker i bra framåt men kommer ändå inte upp hela vägen. Bah. För svaga benmuskler? :D

Jag har oxå problem med det:-( vad är det magiska knepet??

Fast den här förklaringen var ju faktiskt ny för mig:

Han pratar specifikt om att viktförflyttningen ska ske först rakt nedåt och sedan rakt bakåt. Först laddar man cykeln genom att sjunka ihop rakt över sadeln (som inför ett hopp), och sedan flyttar man tyngden rakt bakåt med sträckta armar. Så kroppens rörelse blir formad som ett L. Jag hr nog som han beskriver det alltid skurit hörnet och gått för rakt mellan attackposition och tyngden över bakhjulet.

Måste testa idag. På gräsmatta. :)

Det är ju sanslöst mycket svårare att göra manuals med heldämpade cyklar än hardtails. Tycker jag iaf.

Foxis sa:
Fast den här förklaringen var ju faktiskt ny för mig:

Han pratar specifikt om att viktförflyttningen ska ske först rakt nedåt och sedan rakt bakåt. Först laddar man cykeln genom att sjunka ihop rakt över sadeln (som inför ett hopp), och sedan flyttar man tyngden rakt bakåt med sträckta armar. Så kroppens rörelse blir formad som ett L. Jag hr nog som han beskriver det alltid skurit hörnet och gått för rakt mellan attackposition och tyngden över bakhjulet.

Måste testa idag. På gräsmatta. :)

Jag övade lite nyss å fan vad mycke lättare det gick nu:-)

Drog ett försök men L-tekniken nedför backen som start på cykelturen idag det gick bra tills vägen svängde och hjärnan nollställde sig och man fick börja dagens tur med en vurpa och ännu mer sänkt andrahandsvärde ??. Cykeln ser inte ut som den dagen jag köpte den längre ?

Tillbaka
Topp