Kan inte låsa framgaffeln

Namor

Ny medlem
Jag har en MTB med RS TORA air solo som jag kört på några gånger. Den har stått nu några veckor och nu fungerar inte låsningen av framgaffeln. Jag har försökt att spänna vajen till kontrollern på styret men det fungar inte. Finns det något enkelt sätt att fixa detta om man är lite mekarintresserad och vill lära sig eller bör jag lämna in den till cykelverkstad?

Kan det bero på detta: http://www.sram.com/en/service/rockshox/faq.php?faqID=4c56ff4ce4aaf9573aa5dff913df997a

"Q.TURNKEY LOCKOUT - After I pull my bike down from storing it on the wall (or from when it is laying on the ground) the TurnKey Lockout doesn’t seem to work very well. Why?

A.In situations where the bike and fork are sideways (or upside down) for an extended length of time, oil in the TurnKey Lockout will migrate above the compression piston in the compression damper. While there is some fork movement designed into the TurnKey Lockout for small bump compliance when ‘on’, the degree of the lockout felt in the system is dependent on the oil being in position beneath the compression piston. By cycling the fork with short and repeated compression strokes when the lockout is ‘off’, the rider creates little suction "impulses" that pull the oil back below the compression piston of the compression damper, allowing the lockout to build up to its designed functional strength when turned ‘on.’"

Den har förvarats stående. Jag är inte helt haj på dessa termer men som jag förstår det så blir det återsmörjt när man kör på den och locken ska kunna funka igen. Detta har inte skett efter kanske en timmes körning. Eller har jag missförstått förklaringen?

Tilläggsfrågan är sen om jag lätt kan öppna och se om det är något jag kan fixa själv i dämparen. Boken som kom med dämparen är ganska svårbegriplig (många språk och modeller och en massa tekniska termer en oinvigd inte greppar)

Kolla din Gate-justering så den är tillvriden åt (+) en liten bit eller helt till ändstoppet. Om du har en gatejusterare vill säga.

Det du enkelt kan göra är att ta bort vajer och vredet från toppen av höger ben och sedan skruva ur motioncontrolen (insatsen).

Mät ner till oljan, det avståndet bör vara detsamma som från botten på insatsen upp till där gängan slutar precis vid o-ringen under locket. Är det mindre olja så bör du fylla på, företrädesvis med 5wt olja. Men är det bara en skvätt som skall i funkar allt mellan 2,5wt till 25wt.

Tack för tipsen Preacher. Jag vet inte vad en Gate-justering är. Kan inte se något (+)-tecken någonstans. Längst ner på det gaffelbenet där popLoc sitter sär är det en envingsmutter av plast som kan klickas antingen åt höger eller åt vänster. Märkte dock ingen skillnad angående låsningen. Möjligen något fastare dämpning. Det var dock ganska oljigt därunder, läckage?
Var skaffar man enklast 5wt olja i sådana mängder som behövs till en dämpd MTB-gaffel?

Tjenare Namor

Jag var inne hos min lokala cykelhandlare idag och kollade på 312 och 302 gaffel.
Han sa att Rock Shox hade problem med läckage under på höger gaffelben, kanske är samma som du råkat ut för?

Detta problem visste Rock Shox om så dom fixar detta utan några extra kostnader, så hade dom fått det fixat på alla dämpare Cykelcenter i Eskilstuna hade hemma också, dock 2st kvar att fixa som hade legat på lagret.

Kontakta dom du köpte den av så skall allt lösa sig, eller så ringer du til Cykelcenter i eskilstuna och fråga hur man skall gå till väga.

Mvh Magnus

Jepp, har du en gaffel som kommit orginalmonterad på en cykel är det stor risk att din returenhet har ett problem som orsakar det som bengan påpekar.

Du kan ta den till vilken butik som helst som handlar med Rockshox (Vartex AB) alternativt där du köpte hojen (om den satt orginal).

Jag har monterat på den själv. Men om jag ka ta den till vilken RS-butik som helst så är det ju bra. Butiker bruker generellt sett inte vara så villiga att ta emot grejer de inte själva sålt. Enligt SRAM:s websida fanns det inte så värst många återförsäljare i Sverige. Kan det stämma? Hittade ingen i Uppsala där jag bor.

Alla butiker som säljer Avid, SRAM, Rockshox, Mavic eller Truvativ handlar med Vartex (troligen).

De har även en hel andra massa märken så många butiker handlar med dem, kolla med de största handlarna i din närhet så får du se.

Tillbaka
Topp