Kan inte rubba rebounden

Kan inte rubba rebounden
Körde ett pass igår och tyckte framdämpningen betedde sig konstigt, segade sig. Antar att det berodde på temperaturen? Hur som helst så skulle jag ändra rebounden och klickade ett klick, efter det så gick det inte att rubba den. Den har låst sig. Har testat att tömma gaffeln men den är fast. Ser att det sitter en insexskruv på redboundvredet vågar man skruva upp den? Det är en Fox performance 32 float.

Kan inte rubba rebounden
Jag har samma gaffel och samma problem. Det är lätt att åtgärda. Jag brukar använda en tång för att rubba returskruven när den behöver justeras, det verkar som den kärvar fast i vissa lägen.

Kan inte rubba rebounden
Är det inte en liten fjäder som trycker en kula mor gropar under vredet på en sådan gaffel?
Isåfall kanske det går att ta bort vredet och rengöra/smörja vid kulan och groparna?
Men ska jag vara ärlig så har jag aldrig skruvat med eller ens ägt en sådan gaffel. Bara en gissning altså.

Kan inte rubba rebounden
Var försiktig, har du av stiftet måste du riva returenheten och byta stiftet, för att kunna justera igen. Har sett några där returstiftet rostat fast(!) och gått av när man försöker vrida med våld.
Mitt tips är att ta av returratten, vänd gaffeln upponer, spraya in 5-56 eller dyl längs med stiftet och knacka på det med en mindre hammare. Testa sen med returratten om den släppt, repetera tills den släppt. Om inte, så har du nu ett ypperligt tillfälle att serva din gaffel, för det behövs tydligen.
Ett till tips är att inte högtryckstvätta cykeln;)

Kan inte rubba rebounden
Exakt samma gaffel och problem här och jag ska också höra av mig till Canyon om det när säsongen är över på riktigt. Tydligen en rätt vanlig retur enl FOX.

Kan inte rubba rebounden
Tack för alla svar. Ja det verkar inte bättre än att jag får reklamera gaffeln. Trist då den bara gått en halv säsong ?
Men ska prova med tipset om 5-56 först.

Kan inte rubba rebounden
Jag har haft samma problem som dig. Men ta bort röd ratten och gör rent. Sen 5-56 som beskrevs förut. Sen tar du för vana att vrida returratten fram och tillbaks med jämna mellanrum. Så kommer den inte fastna igen :-)

Tillbaka
Topp