Kan jag köpa vilka hjul som helst?

Hej!

Köpte nyligen en beggad Cannondale Bad Boy 2. Härlig hoj!
Men:
Jag funderar på att köpa nya hjul då jag anser att det går lite trögt uppför. Kan vara cykelns vikt och mina otränade lår, men jag inbillar mig att jag kan komma runt problemet med smalare och större däck+hjul. Notera att jag är riktig novis på detta med cyklar.
Om så är fallet, kan jag köpa vilka hjul som helst? Det pratas om nav hit och dit, men spelar navet någon roll för cykeln i övrigt?
Om jag är helt ute och cyklar angående nya hjul, säg för guds skull till!

Bonus:
Vad tusan kan man köpa för stänkskärmar till den här cykeln?

Tack och bock!

Om du har leftygaffel, så är utbudet av hjul ganska begränsat. Speciellt kanske i kombination med QR bak.

Troligtvis kan du ha 622-fälgar med 28 mm däck än 650b med 40 mm.

Om det går tungt uppför, och du cyklar på lägsta växeln så lär hjul/däck inte vara det största problemet, snarare utväxlingen. Men nu vet jag ju vilken växel du använder.

Om det är denna cykel det handlar om, https://www.bikester.se/cannondale-...L_YZtrM3NR898Q4hz-LAzEdif3fH2lIxoC3V4QAvD_BwE

så kan du prova att byta kassetten till en med 34 tänder, eventuellt ännu större största drev. Bakväxeln skall klara av största drev på 34 tänder, men Shimano är tydligen konservativa så bakväxeln kan klara ännu större. Men det kan kanske någon kunnig uttala sig om.

Vad vill du att vi ska utveckla? Omöjligt att säga vad som passar din cykel med den lilla information som givits. Cannondale har väl tillverkat cyklar med modellnamnet Bad Boy i minst 20 år om inte mer…
Frågar inte om vad som passar hojen. Nu kanske jag inte skrev det, men vad behöver man tänka på när man byter hjul? Hur vet man att den passar? Är det navet eller annat man behöver veta? Kan man behålla navet man har och bara sätta på ett nytt hjul eller hur funkar det? Att bara säga "nej" är rätt platt

Nav kan har olika bredde, olika infästningar i ram/gaffel och olika infästningar för bromsskiva. Axeln kan har olika bredde. Fälgar kan har olika diameter och bredde.

Frågar inte om vad som passar hojen. Nu kanske jag inte skrev det, men vad behöver man tänka på när man byter hjul? Hur vet man att den passar? Är det navet eller annat man behöver veta? Kan man behålla navet man har och bara sätta på ett nytt hjul eller hur funkar det? Att bara säga "nej" är rätt platt
Att behålla navet och sätta på "nytt hjul" borde innebära att bygga ett hjul med gamla navet och nya ekrar och ny fälg. Om du inte gör jobbet själv, så lär det bli dyrare än att köpa ett nytt hjul.

Jag är nyfiken på vad det är som du upplever går trögt i uppförsbackar? Rent mekaniskt/fysiskt så går det ju åt en hel del arbete att lyfta något i höjdled. Om det är branta uppförsbackar så överstiger det arbetet med råge luftmotstånd och rullmotstånd. Och då kvittar det vad du har för hjul.
F.ö är det cykeln jag länkade till tidigare, eller en annan modell?

Med bra bilder på din cykelns nuvarande hjul, både fram och bak, och information om vad för fabrikat det är på kasetten (kugghjulen på bakhjulet) kan du få bättre hjälp.

Annan information som är bra och som du kan ta reda på själv är hjuldiameter* och avstådent mellan dropouts ("hålet" i ramen där hjulet sitter fast).

Antar att du vill köpa hela hjul så diskussionen om nav, fälg och antal ekrar kanske inte är superintressant. Dock spelar såklart navet stor roll för valet.

* I dagligt tal 26, 27.5, 28 eller 29 tum. I verkligheten ett mått i millimeter, exempelvis 559, 622 eller liknande. Ibland ett annat storleksmått, exempelvis 700C eller 650B.

Kan man behålla navet man har och bara sätta på ett nytt hjul
Nej, ett komplett hjul har ett nav. Du kan montera isär hjulet, behålla navet, och sätta på en annan fälg och kanske andra ekrar men då blir det snabbt mer komplicerat.

1625858066042.png

Om det går tungt uppför, och du cyklar på lägsta växeln så lär hjul/däck inte vara det största problemet, snarare utväxlingen. Men nu vet jag ju vilken växel du använder.

Om det är denna cykel det handlar om, https://www.bikester.se/cannondale-...L_YZtrM3NR898Q4hz-LAzEdif3fH2lIxoC3V4QAvD_BwE

så kan du prova att byta kassetten till en med 34 tänder, eventuellt ännu större största drev. Bakväxeln skall klara av största drev på 34 tänder, men Shimano är tydligen konservativa så bakväxeln kan klara ännu större. Men det kan kanske någon kunnig uttala sig om.
Roligt att höra att man är ute och cyklar (ej ironisk, viktigt för att lära dig)! Ja, det är en bad boy 2, fast 2019s modell med 3x9 altus. 650bx40 däck, 650x25 (584mmx25mm) hjul, 32 h (hål?).
Utväxlingen är det inga konstigheter med. Som jag skrev först kan det enkelt vara så att det är jag som inbillar mig att smalare däck skulle göra skillnad. Någon som kan säga att så inte är fallet?

Roligt att höra att man är ute och cyklar (ej ironisk, viktigt för att lära dig)! Ja, det är en bad boy 2, fast 2019s modell med 3x9 altus. 650bx40 däck, 650x25 (584mmx25mm) hjul, 32 h (hål?).
Utväxlingen är det inga konstigheter med. Som jag skrev först kan det enkelt vara så att det är jag som inbillar mig att smalare däck skulle göra skillnad. Någon som kan säga att så inte är fallet?
Det är inga fel att vara ny och inte besitta en massa kunskap, vi har alla varit där i början. Men det skapar en del förvirring när det inte är helt klart vad du frågar om. Vill du byta hjulen för att du tror att de är tunga, eller vill du bara ha tips om nya däck?

För att svara på en av dina frågor (och för att eventuellt späda på förvirringen) så; jodå, det finns säkert smalare däck som är mer lättrullade än de du har på idag. Men det är tyvärr inte så enkelt att ett däck är mer lättrullat bara för att det är smalare, även om det är en vanlig föreställning. Däck är en djungel, men du kan säkert få tips om ett par lämpliga kandidater nu när du specat vilken hjulstorlek du har.

Finns som 28 584 och fungerar på 25mm fälg.
Erkänt bra och lättrullat däck. Välj en lätt butylslang så är du hemma.

Continental Contact Speed finns också som 1,25" brett och skulle passa din fälgar och utseendet bättre på din cykel. Det är ett däck jag inte prövat själv, men det borde vara trevligt och har fått bra kritik. Det är också klart billigare än gp5k

Specen för din årsmodell, https://99spokes.com/en-EU/bikes/cannondale/2019/bad-boy-2, säger att cykeln har en ganska låg lägsta utväxling, 26/32, ungefär 0.8. Det närmar sig extrema långfärdscyklar, så använder du den lägsta eller någon av de lägsta växlarna i backar så borde det gå lätt.

Smalare däck kan göra skillnad, dock har jag inte kunskap att avgöra. Dina däck är enligt specen 40 mm breda, hur mycket smalare man kan sätta på dina fälgar har jag ingen aning om. Om du vill testa kan du labba med lufttrycket i däcken, så får du se om det gör skillnad. För lågt lufttryck ger tyngre cykling.

Det som helt klart gör skillnad är att minska vikten, du vet själv om du har överskott att ta av. Även att träna, så att du ökar effektuttaget. Som NLC angav, W/kg eller effekt per vikt har stor betydelse.

Om du cyklar på lägsta växeln, och du upplever att det går trögt så rekommenderar jag igen att byta kassett. Din bakväxel klarar 34 som största drev, kanske/troligen även 36.

Det vore bra om du kunde tala om vilken växel du använder när du upplever att det går trögt, och även hur branta backarna är. Mot Newtons mekanik lär inte hjul/däcksbyte hjälpa.

Finns som 28 584 och fungerar på 25mm fälg.
Erkänt bra och lättrullat däck. Välj en lätt butylslang så är du hemma.

Continental Contact Speed finns också som 1,25" brett och skulle passa din fälgar och utseendet bättre på din cykel. Det är ett däck jag inte prövat själv, men det borde vara trevligt och har fått bra kritik. Det är också klart billigare än gp5k
hur vet man att de passar 25mm hjul? Hittar inget om det. Däremot är väl det rekommenderade att hjulet ska vara 66% av däckbredden, dvs 28mm blir ca 18-19mm hjul... så jag tvivlar lite.

Specen för din årsmodell, https://99spokes.com/en-EU/bikes/cannondale/2019/bad-boy-2, säger att cykeln har en ganska låg lägsta utväxling, 26/32, ungefär 0.8. Det närmar sig extrema långfärdscyklar, så använder du den lägsta eller någon av de lägsta växlarna i backar så borde det gå lätt.

Smalare däck kan göra skillnad, dock har jag inte kunskap att avgöra. Dina däck är enligt specen 40 mm breda, hur mycket smalare man kan sätta på dina fälgar har jag ingen aning om. Om du vill testa kan du labba med lufttrycket i däcken, så får du se om det gör skillnad. För lågt lufttryck ger tyngre cykling.

Det som helt klart gör skillnad är att minska vikten, du vet själv om du har överskott att ta av. Även att träna, så att du ökar effektuttaget. Som NLC angav, W/kg eller effekt per vikt har stor betydelse.

Om du cyklar på lägsta växeln, och du upplever att det går trögt så rekommenderar jag igen att byta kassett. Din bakväxel klarar 34 som största drev, kanske/troligen även 36.

Det vore bra om du kunde tala om vilken växel du använder när du upplever att det går trögt, och även hur branta backarna är. Mot Newtons mekanik lär inte hjul/däcksbyte hjälpa.
Lägsta växeln kryper man fram på. Jag kör hyffsat tungt, typ 2x7 på reglagen så jag ändå har hyffsad cadance. Sen orkar jag inte det så länge, men gissar att det mest har att göra med min pappakropp och 10 månader i sittande ställning. Tror, som du skriver, att minska vikt kan vara en lösning. Vill dock ha massa tjaffs på cykeln som pakethållare osv, men får väl köpa en ny cykel i så fall hehe. Kul med en snabb jävel också! Synd bara att det inte finns den perfekta allroundcykeln som är lätt, säker, snabb, smidig, lätt att underhålla, rolig att cykla, billig och möjlighet för pakethållare och barnstol.

hur vet man att de passar 25mm hjul? Hittar inget om det. Däremot är väl det rekommenderade att hjulet ska vara 66% av däckbredden, dvs 28mm blir ca 18-19mm hjul... så jag tvivlar lite.

Lägsta växeln kryper man fram på. Jag kör hyffsat tungt, typ 2x7 på reglagen så jag ändå har hyffsad cadance. Sen orkar jag inte det så länge, men gissar att det mest har att göra med min pappakropp och 10 månader i sittande ställning. Tror, som du skriver, att minska vikt kan vara en lösning. Vill dock ha massa tjaffs på cykeln som pakethållare osv, men får väl köpa en ny cykel i så fall hehe. Kul med en snabb jävel också! Synd bara att det inte finns den perfekta allroundcykeln som är lätt, säker, snabb, smidig, lätt att underhålla, rolig att cykla, billig och möjlighet för pakethållare och barnstol.

Ok, du verkar cykla på en relativt hög växel i uppförsbackar, så att byta kassett lär inte hjälpa. Men testa att använda lägre växlar och se hur du upplever det.

Sen krävs det en hel del effekt att lyfta saker mot tyngdkraften. Ett hastigt överslag, kanske felaktigt någon annan kan kanske kontrollräkna, ger vid handen att cykla i ett 10% uppförslut med en hastighet på ca 20 km/timme och med en vikt på cykel + cyklist + extrautrustning på ca 100 kilo (inte orimligt) kräver en effekt på ca 550 Watt enbart för lyftmomentet. Och det överskrider med råge den effekt som krävs för hålla en cykel rullande i 20-30 km/timme på plan väg. Det finns en annan tråd här där cyklister talar om ett effektuttag på 250 - 300 Watt för snitthastigheter över 30 km/timme. Så backen lutning har stor betydelse.

Ett par hjul kan väga någonstans från 8-900g till 3+ kg. Fundera på vad du vill få ut av din cykling istället för att börja titta på diverse uppgraderingar. När du har en bra uppfattning om vad du vill få ut börja läsa, kolla på videor mm och lär dig mer om vad du kan ändra på för att komma dit. Är det värt att lägga pengarna och tiden på din befintliga cykel eller kanske är dags att byta? Alternativt titta på vilka komponentuppgraderingar som kommer påverka din cykling mest per krona. Hjul är generellt en jätte bra uppgradering men beroende på vad så kan det kosta mer än det smakar.

28mm går precis med 25mm ib. 30mm däck är mer idealt för att få formen på däcket som konstruktören hade tänkt sig

Lite lätt trådkapning - kan detta vara ett hyfsat ok hjul för min Ti-räser?
Eller är det för snålt och ska man lägga ett par tusingar mer på ett bättre, och iså fall vilket?
Tips öpnskas :) (Ev kan TS bli lite klokare oxå?)

Tillbaka
Topp