Kan jag skylla på Skistar?

Självklart är det oerhört viktigt att alltid inspektera en ny led innan man kör och köra vid sidan det man känner sig det minsta osäker på (framförallt gap-hopp och större drop).Det är ju inte mer än några år sen en kille körde ihjäl sig i Twist twist i Järvsö. Otroligt sorgligt och onödigt.

Tror att en del av förvirringen bland många är att man tror det fungerar på samma sätt som alpin skidåkning och att en röd eller svart led bara är lite brantare än en blå led. Sen råkar man plötsligt ut för höga drop (som inte går att rulla) eller gaphopp med stora konsekvenser om man landar för kort. Och ovanpå detta en gradering som skiljer sig enormt mellan olika system. Och konsekvenserna av ett litet misstag eller felbeslut är i bästa fall ett brutet ben eller hjärnskakning och i värsta fall det sista du gör.

Jag tror ändå parkerna kan bli tydligare med riskerna och vad som faktiskt väntar i resp led (tycker Järvsö är relativt bra på det) för att sporten ska bli säkrare för dom som testar för första gången.

Pre-ride, re-ride, free-ride — på alla obekanta stigar svårare än blåa, oavsett cyklingsområdet, och särskilt när det gäller bikeparks. En enda slumpmässigt vald färg kan inte framföra alla svårigheter och hinder på enstaka led i alla väderförhållanden; man måste komma dit och se dem med egna ögon.

Jag kan tycka att cykelparkwrna tillsammans (genom Slao) borde enas dels om definitioner på olika svårigheter och dels införa olika graderingar för stökspår och hoppleder, där flowspår går som gröna eller blå hoppleder.

Skyltning och färg bör tydligt visa vilken typ av led det rör sig om, tex genom att använda olika färgskalor.

Man kan tänka grön - blå - röd - svart som ena skalan och sen typ gul - turkos - lila för den andra typen av led. Detta för att tyliggöra att en blå flowled är något helt annorlunda än en blå stökled. Och något motsvarande grönt kanske inte ens finns på stökleder.

Det tycker jag, här är den i sin helhet.

Den ser ju ut att vara tydligt uppmärkt:
1753537239817.webp

Finns en identiskt skylt en minut senare när man korsar vägen.

Stora hopp men allt ser ju rullbart ut, inga tekniska utmaningar utöver fart- och hoppvana. Känns korrekt graderad som röd.

Den ser ju ut att vara tydligt uppmärkt:
Visa bilaga 782647

Finns en identiskt skylt en minut senare när man korsar vägen.

Stora hopp men allt ser ju rullbart ut, inga tekniska utmaningar utöver fart- och hoppvana. Känns korrekt graderad som röd.
gissar att lednummret är 15 på wingman o har man kunnat läsa de på skylten o missat den knallröda skylten under med stora bokstäver "JUMPING SKILLS REQUIRED" då vetifasen om inte TS borde byta glasögon eller byta sport.... inte skylla på bristfällig skyltning upplysning eller på en turguide..

sen gör man väl lite förundersökning på vad man kan åka som nybörjare med dom skills man besitter o inte bara går på "jag har åkt röda leder förr" bara för en röd led är en röd led betyder inte de att alla röda leder har exakt samma egenskaper o uppbyggnad bara att de är en ungefärligt svårihetsgrad....

Åkte häromdagen i Åre Bike Park och vurpade hårt på ett trixigt hopp i Wingman och får nu gå med gipsad hand i flera veckor framöver plus behöver en mindre operation. ....

Så till frågan: är detta helt och hållet mitt eget fel och var det bara tokklantigt att inte noggrant kolla upp nedfarten i förväg? Egentligen detta som jag tycker, är ganska arg på mig själv, men ju mer jag tänker på det tycker jag att Skistar har en dålig och farlig skyltning här. Om svårigheten är markant tuffare än en vanlig röd led så ska väl varning vara smått omöjlig att missa...

Jag tycker du ska ta ett snack med dina föräldrar. De är nog deras fel...

Det var mindre imponerande än jag trodde. Kanske är det pga vidvinkelperspektivet eller kanske får att jag har blivit mer van med parkcykling. Jag minns att nån berm av minst tre meter hög byggdes, men det ser troligtvis mer imponerande ut från sidan än när man kör på leden.
Jag tittade på första hoppet. En berm in i en step down med ett stenröse i mitten. Kändes som att jag inte skulle vara bekväm med att köra en hel led där mitten av varje feature skulle vara något att ta hänsyn till. Sen såg jag ett hopp från liften där en stor stenbumling flyttat sig och en "rullning" eller korthopp skulle resultera i att man körde in i en femkilos sten. Då tänkte jag att wingman får vänta till ett år då jag kört minst 10 helger i flobban på försäsong.

på Shimano såg jag en vuxen med femåring, vilket inte är så lämpligt!

Håller med, Shimano är bättre anpassad till 4-åringar:

Men allvarligt talat, ser jag inte några problem att cykla med ett barn med på Shimano, såvitt barnet inte är emot detta och dess cykel är välanpassad. Även om barnet kraschar någon gång, kommer det mest sannolikt undvika skador: mindre fart, betydligt mindre vikt och inte lika sköra ben som på vuxna över viss ålder gör barn betydligt tuffare än de ser ut.

jag var mycket nära att köra in i ungen och fick tvärbromsa.

Håll avståndet från framförvarande cyklister, och cykla försiktigt om på säkert sätt. Det förekommer alltid långsammare åkare av alla ålder i bikeparker, samt mycket snabbare cyklister också. Ibland måste man visa hänsyn även på cykelleder.

Håll avståndet från framförvarande cyklister, och cykla försiktigt om på säkert sätt. Det förekommer alltid långsammare åkare av alla ålder i bikeparker, samt mycket snabbare cyklister också. Ibland måste man visa hänsyn även på cykelleder.

Sen kanske man inte ska behöva förvänta sig ett litet barn på springcykel i en velodromkurva på en blå flowled man kommer upp i 40+km/h på

Jag fick tvärnita förra veckan

Jag kan inget om downhill och har aldrig kört något liknande men undrar vilket av hoppen det skulle vara dåligt att inte ladda på i? Är det att den platta delen inte är så slät som man kan hoppas (höhö) på?
Om det är glapp mellan uppfart och landning så fattar jag att an måste ladda för att inte dundra in i landningsrampens sida.

Men allvarligt talat, ser jag inte några problem att cykla med ett barn med på Shimano, såvitt barnet inte är emot detta och dess cykel är välanpassad. Även om barnet kraschar någon gång, kommer det mest sannolikt undvika skador: mindre fart, betydligt mindre vikt och inte lika sköra ben som på vuxna över viss ålder gör barn betydligt tuffare än de ser ut.

He he, så du tror att man ser över hopp när man kommer i full fart. Du verkar tro att det är bättre att landa på ungen. Vill inte underskatta unga riders, men come on. Inte utsätta andra för fara!

Vi pratar om en hoppled där det krävs fart! Har du åkt den? Det är inte precis en nybörjarled. Case closed

He he, så du tror att man ser över hopp när man kommer i full fart. Du verkar tro att det är bättre att landa på ungen. Vill inte underskatta unga riders, men come on. Inte utsätta andra för fara!
Sant, sant. Som det är på motorvägen — fartskillnaden mellan deltagare kan bli farlig.
Ett ensamt barn bör visst inte finnas på en högfartsled, och det är förälders ansvar i det fallet att se upp.

Själv väljer jag senare dagtimmar (en-två timmar innan liftstängningen) för större hoppleder då det brukar finnas mindre folk på dem, och sedan kan jag köra på dem och krascha i lugn och ro.

Absolut, men inte på en avancerad hoppled för Guds skull!

Jag kan inget om downhill och har aldrig kört något liknande men undrar vilket av hoppen det skulle vara dåligt att inte ladda på i? Är det att den platta delen inte är så slät som man kan hoppas (höhö) på?
Om det är glapp mellan uppfart och landning så fattar jag att an måste ladda för att inte dundra in i landningsrampens sida.

Man kan gör sig illa även på sådana table-hopp som har liten försänkning i mitten och är alltså inte riktiga doubles (vilka består av två kullar med ingenting i mitten).

Landar man (case'ar) på den röda uppförsbiten med framhjulet, blir det lika illa som att träffa hög trottoarsten i högfart. Man studsar vilt och sedan flyger vidare nerför, inte sällan omkull.

Ett bakhjul-case är också farligt men oftast överlever man detta på heldämpad DH-cykel.

Meningen med table-hopp är att både hjulen måste landa någonstans på den gröna sluttningen. Alternativt, om man rullar an med låg fart, då blir det inget hopp men cykeln klarar kullen med både hjulen hela tiden på marken. Detta är fördelen med en table mot en double: man kan alltid rulla över den förstnämnda, men även detta kräver att man anpassar farten.

1753555409784.webp

Man kan gör sig illa även på sådana table-hopp som har liten försänkning i mitten och är alltså inte riktiga doubles (vilka består av två kullar med ingenting i mitten).

Landar man (case'ar) på den röda uppförsbiten med framhjulet, blir det lika illa som att träffa hög trottoarsten i högfart. Man studsar vilt och sedan flyger vidare nerför, inte sällan omkull.

Ett bakhjul-case är också farligt men oftast överlever man detta på heldämpad DH-cykel.

Meningen med table-hopp är att både hjulen måste landa någonstans på den gröna sluttningen. Alternativt, om man rullar an med låg fart, då blir det inget hopp men cykeln klarar kullen med både hjulen hela tiden på marken. Detta är fördelen med en table mot en double: man kan alltid rulla över den förstnämnda, men även detta kräver att man anpassar farten.
Tack, de är alltså inte riktigt så platta som de ser ut att vara.

/R

Lärdom; innan man beger sig in på en ny stig, se till att det inte är en stor hoppled! Vrid på huvudet och undersök lite. Är du osäker: fråga en guide. På Wingman är det lätt att se svårighetsgraden enbart genom att vrida på nacken lite. Det gäller både övre och undre delen. Det är en sport med mycket svåra konsekvenser och det lär man sig antagligen bara den hårda vägen!
Att man ger sig på något som Wingman helt clueless är ju ett mysterium i sig....
Vi är alla på detta forum för att vi älskar cykling, men snälla låt oss använda våra hjärnor också.....

Det finns även minst en träkanon på Wingman (2:10 i videon) vilken kräver rejäla hoppfärdigheter (alltså inte för femåringar måste man erkänna). Det går inte att köra den blint utan att riskera dö. Under pre-ride stannar man här åt sidan, tittar runt, tänker lite, och sedan fattar beslut.

För mig och alla andra mindre kunniga finns det enkel kycklingomväg för att få leva en annan dag.

1753558565371.webp

Tack, de är alltså inte riktigt så platta som de ser ut att vara.

/R

Åre's hopp är faktiskt mycket välbyggda och förlåtande. Men det syns ojämlikheter på vissa av dem i videon, både avsiktligt designade små dropp vid landningen (2:27) och även an trippel (?) (2:18)

Lärdom; innan man beger sig in på en ny stig, se till att det inte är en stor hoppled Vrid på huvudet och undersök lite. Är du osäker: fråga en guide. På Wingman är det lätt att se svårighetsgraden enbart genom att vrida på nacken lite. Det gäller både övre och
Åre's hopp är faktiskt mycket välbyggda och förlåtande. Men det syns ojämlikheter på vissa av dem i videon, både avsiktligt designade små dropp vid landningen (2:27) och även an trippel (?) (2:18)
Ja det stämmer mycket väl, men det gäller att man har fart och teknik nog att komma över hoppen så att man landar där det är tänkt (särskilt på Wingman). Det är inte självklart för alla.

Jag önskar att jag hade en video när jag var extremt nära att köra på ett litet barn på Shimano och mycket nära att krascha! En inte en allt för begåvad förälder tyckte att det var en bra ide att köra Shimano om 5 km i timmen. Har jag rönkensyn? Skulle det ha varit mitt fel om jag dödat barnet? Har inte föräldrar något ansvar överhuvudtaget? Skulle det vara rättvist mot mig att behöva leva med traumat för att någon annan inte tänkt till? Om jag crashat och hamnat på sjukhus för att undvika något värre, vem är ansvarig för konsekvenserna? Det är inte någon lekstuga även om vissa verkar tro det.

Jag önskar att jag hade en video när jag var extremt nära att köra på ett litet barn på Shimano och mycket nära att krascha! En inte en allt för begåvad förälder tyckte att det var en bra ide att köra Shimano om 5 km i timmen. Har jag rönkensyn? Skulle det ha varit mitt fel om jag dödat barnet? Har inte föräldrar något ansvar överhuvudtaget? Skulle det vara rättvist mot mig att behöva leva med traumat för att någon annan inte tänkt till? Om jag crashat och hamnat på sjukhus för att undvika något värre, vem är ansvarig för konsekvenserna? Det är inte någon lekstuga även om vissa verkar tro det.

Riktigt otrevligt det och bra att det inte gick fel!

Men tror inte att föräldrar bryter mot någon regel när de gör så. Det skulle behövas reglar för det för att det alltid finns personer som inte (verkar?) har konsekvenstänk, även om de är riktigt få.

Det är som någon skrev alltid någon annans fel och min åsikt är att Crescent/Monark är skyldiga.
Dom har lurat okunniga/oskyldiga att cykla från tidiga år, därför tror vi att vi kan cykla.
Så: Stäm Crescent och Monark.
(Oj, jag glömde bort att vi inte bor i stämningarnas förlovade land.)

Visa bilaga 782699

Liten uppdatering för de nyfikna: Atakua beskriver precis vad som hände. Jag körde inte full send, utan körde "mellanfort", vilket tyvärr ledde till att jag landade med framhjulet på det röda i ett tablehopp. Detta var ca 4 hopp in i banan. Vem vet, hade jag klarat mig lite längre in på leden hade jag kanske till slut insett att det var läge att avbryta eller krypköra. Hann inte så långt.

Efter två veckor med gips har läkaren kommit fram till att handen mår bra, det var aldrig någon fraktur och ligamentet (UCL) hade inte gått av, vilket läkaren i Åre trodde. Så nu har jag inget gips och kan använda handen. Tack till de som visade omtanke :) Jag hoppas köra downhill igenom om några veckor i Järvsö, i mycket lugnare tempo.

Väldigt tråkig erfarenhet detta men jag mår bra. Olyckan var en kombination av dåliga faktorer: jag är nybörjare, var lite trött i slutet av dagen, kände stress att komma hem i tid, men ville ändå testa en mer avancerad led. Samtidigt hade min 2-timmars privata downhillkurs precis innan inte alls förberett mig på hur man hanterar nya trails. Inte ett ord om pre-ride, re-ride etc. Givet reaktionerna i denna tråd verkar det vara en stor miss från deras sida. Oklart hur de tänkt där, men jag har ingen lust att tjafsa med dem.

Sen har vi det här med skyltningen. Har aldrig sagt att det inte var skyltat, det står tydligt som vissa har visat bild på. Däremot står det ej utmarkerat på kartorna (som jag använde för att välja leden) och bevisligen går det att förbise skylten eftersom jag gjorde det :) Tänker att säkerhetsinriktad design måste utgå från nybörjare med lite koll och kan inte utgå från att alla har mängder med erfarenhet. Självklart vet Happyläsare skillnaden på flowleder, hoppleder, och stökleder, men tänk att jag inte kände till detta alls. Som många skriver finns det inspiration och föredömen att hämta från andra orter såsom Järvsö. Väldigt naivt utgick jag ifrån att guidningen skulle ge mig det jag behövde.

Trådens titel är lite spicy vilket kanske är förklaringen till att vissa blir så provocerade. Jag kommer inte stämma någon. Jag har helt klart klantat mig big time. Tycker samtidigt att både guiden har missat att ge mig grundläggade kunskaper samt att skyltningen kunde varit än mer tydlig, även om jag är mer besviken på guiden än skyltningen såhär i efterhand.

Om en park har höga ambitioner och vill locka en bred målgrupp tycker jag absolut att de kan göra mer än bara skylt. Det är ju inte ovanligt alls med en första feature (typ gap-hopp/ramp eller dylikt) som naturligt avskräcker den ovane cyklisten eller kids från ”fel” leder. Inget för den hemgrävda parken, men här snackar vi ju Åre/Skistar. Då borde det finnas. Trådstartaren har en poäng i min bok.

Och vad betyder ”jumping skills required” egentligen? Självklart för erfarna MTB-åkare, men inte för andra.

Tycker heller inte att det är konstigt att en ny cyklist som har kört blå några gånger och sätter den bra går upp ett steg till röd. Att det är sådan skillnad på Blå (flow) till Röd (hopp) vet jag faktiskt inte om det är helt rimligt att förstå.

Senast ändrad:
Om en park har höga ambitioner och vill locka en bred målgrupp tycker jag absolut att de kan göra mer än bara skylt. Det är ju inte ovanligt alls med en första feature (typ gap-hopp/ramp eller dylikt) som naturligt avskräcker den ovane cyklisten eller kids från ”fel” leder. Inget för den hemgrävda parken, men här snackar vi ju Åre/Skistar. Då borde det finnas. Trådstartaren har en poäng i min bok.

Och vad betyder ”jumping skills required” egentligen? Självklart för erfarna MTB-åkare, men inte för andra.

Tycker heller inte att det är konstigt att en ny cyklist som har kört blå några gånger och sätter den bra går upp ett steg till röd. Att det är sådan skillnad på Blå (flow) till Röd (hopp) vet jag faktiskt inte om det är helt rimligt att förstå.
Fast första kurvan i wingman som man ser tydligt från starten avslutas ju med ett hopp över en massiv hög av stenblock.

Liten uppdatering för de nyfikna: Atakua beskriver precis vad som hände. Jag körde inte full send, utan körde "mellanfort", vilket tyvärr ledde till att jag landade med framhjulet på det röda i ett tablehopp. Detta var ca 4 hopp in i banan. Vem vet, hade jag klarat mig lite längre in på leden hade jag kanske till slut insett att det var läge att avbryta eller krypköra. Hann inte så långt.

Efter två veckor med gips har läkaren kommit fram till att handen mår bra, det var aldrig någon fraktur och ligamentet (UCL) hade inte gått av, vilket läkaren i Åre trodde. Så nu har jag inget gips och kan använda handen. Tack till de som visade omtanke :) Jag hoppas köra downhill igenom om några veckor i Järvsö, i mycket lugnare tempo.

Väldigt tråkig erfarenhet detta men jag mår bra. Olyckan var en kombination av dåliga faktorer: jag är nybörjare, var lite trött i slutet av dagen, kände stress att komma hem i tid, men ville ändå testa en mer avancerad led. Samtidigt hade min 2-timmars privata downhillkurs precis innan inte alls förberett mig på hur man hanterar nya trails. Inte ett ord om pre-ride, re-ride etc. Givet reaktionerna i denna tråd verkar det vara en stor miss från deras sida. Oklart hur de tänkt där, men jag har ingen lust att tjafsa med dem.

Sen har vi det här med skyltningen. Har aldrig sagt att det inte var skyltat, det står tydligt som vissa har visat bild på. Däremot står det ej utmarkerat på kartorna (som jag använde för att välja leden) och bevisligen går det att förbise skylten eftersom jag gjorde det :) Tänker att säkerhetsinriktad design måste utgå från nybörjare med lite koll och kan inte utgå från att alla har mängder med erfarenhet. Självklart vet Happyläsare skillnaden på flowleder, hoppleder, och stökleder, men tänk att jag inte kände till detta alls. Som många skriver finns det inspiration och föredömen att hämta från andra orter såsom Järvsö. Väldigt naivt utgick jag ifrån att guidningen skulle ge mig det jag behövde.

Trådens titel är lite spicy vilket kanske är förklaringen till att vissa blir så provocerade. Jag kommer inte stämma någon. Jag har helt klart klantat mig big time. Tycker samtidigt att både guiden har missat att ge mig grundläggade kunskaper samt att skyltningen kunde varit än mer tydlig, även om jag är mer besviken på guiden än skyltningen såhär i efterhand.
Skyltningen kan man ju alltid ha synpunkter på, jag tycker den är tydlig nog. Man kan inte mer än varna.
Däremot tycker jag det är läge att återmata till guiderna. Om du betalt för en nybörjarkurs i detta, skall det självklart ingå lite info om hur man kör och väljer lämplig led för sin nedfart. Om det verkligen inte ingick behöver de ändra på det. (Men det innebär inte att skadan är deras fel).

Tillbaka
Topp