Kan jag uppgradera till Deore?

Tommy125

Ny medlem
Hej, är nybörjare inom mtb.
Har precis köpt mig en ny, beg cykel.
Knappast någon värsting, men ramen passar mig bra. Kommer cykla till jobbet, samt motionscykla i skog (stigar, vägar) Inte obanad terräng.

En Moongose AL Pro Rockadile, har som sagt köpt den beg, men det är inte omöjligt att den som ny sålts på Cykelringen(vet vad vissa här tycker om dom ;-)

Den är enkelt utrustad, med Shimano Altus bakväxel, och ännu enklare fram.
Nu till frågan, det är 8 delat i bak,(24växlar) kan jag uppgradera till Deore fram och bakväxel, utan att byta kasseten(tror det heter så) bak? Växelregalagen är för 8 växlar så det borde inte vara nåt problem, eller?

Mottager även rimliga tips på annat som kan vara lämpligt att uppgradera.

Tack på förhand

/Tommy

har du tänkt byta växlar bör du byta reglage också för att få ut det mesta av växlarna. Reglagen betyder en hel del.

Tyvärr är det nog så att updradera enbart bakväxeln till deore är poänglöst. En drivlina blir inte bättre en svagaste länken. Om du ska uppgradera så att du märker någon större skilnad så måste du nog tyvärr för dig byta rubbet.

Som svar till din fråga, du kan byta till Deore fram och bak utan att behöva byta resten av grejerna. Däremot så funkar inte Deore bakväxelen med en Megarange kassett så om du hare en sån så åker du på att byta den också.

byt inget som är helt är mitt tipps. =)

Bakväxeln är iaf inget problem med att byta. Jag kör en deore för niodelat på min 7delade pendlarhoj.

/rikard

Jag håller med rikard. Byt först när grejerna pajar. Eller byt upp dig helt på en gång med en annan hoj med bättre utrustning när dina tänder är riktigt blodade! :)

Växlar den inget vidare tycker jag du ska byta vajrar och höljen och ställa in ordentligt. Resten av pengarna kan du köpa viktigare saker för till dig och cykeln.

Håller med rikard, byt inte om det fungerar, kör på det som sitter tills det trilskas. Sedan kan du börja byta till bättre grejor. Då vet du mer vad du använder cykeln till och vad du vill uppgradera med.

Uppgradera inget innan du kör sönder det du har. Tro cyklen fungerar alldeles utmärkt till de du tänker göra. Ditt sätt att köra kommer avgöra vad som behöver uppgraderas.

-Åke

En grej som jag förstod ganska sent när jag började med cykling är ju att växellägena sitter i reglaget, inte i bakväxeln. Är lägena trista och skiten inte vill växla så kan det bero på reglagen. : ) Lika väl som det kan bero på inställning, drev/kassett, höljen, vajrar, växelöra eller glapp växel.

Drivlinan är lite som en dator. (Varning för taskig liknelse) Ibland går/hjälper det inte att byta bara processor för det beror på så många delar som ska funka för sig och funka ihop. Hmm, eller nåt sånt...

Oj, tack för alla snabba svar, bor ni här på forumet ;-)

Växlarna funkar bra, har fått uppfattningen (bla genom att skumma runt här på sidan) att cykeln med nuvarande utrustning knappt borde gå framåt ;-) Tanken är cykeln ska kunna användas i enklare tävlingssammanhang med. Typ enklare multisporttävlingar, fortfarande mest stig och grusväg. Därav vill man ju sondera ev uppgraderingar.

Impulsiv som jag är, så har jag redan köpt en deore framväxel, satt igårkväll och skummade tradera, och vips hade jag lagt ett bud, tro fan jag fick den med. Och så vet jag inte om jag kan använda den ens.....smart.

Men som jag tolkar er, funkar det att byta den, men att jag ska lugna mig med övriga uppgraderingar.

/Tommy

KLokt att vänta. Det är lätt att göra uppgraderingar, men om man efter summan av kardemumman slår ihop vad uppgraderingarna kostat kan man ofta få in en halv/hel cykel i dem..

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> varför funkar inte deoreväxeln med en
> megarangekassett?
>
> /rikard

Mitt fel, jag blandade ihop deore med alivio växeln som bara klarar 11-30

Tillbaka
Topp