Kan magneten sitta för långt ut?

Stampe

Ny medlem
Har lånat ihop en racer inför helgens Siljan Runt. Tyvärr är inte den medföljande cykeldatorn så mycket att lita på då den vid högre hastigheter helt tappar förmågan att mäta fart.

Nu sitter magneten monterad nästan ända ut mot fälgen, har den höga farten så pass långt ut från centrum på hjulet någon påverkan på avläsningen? Dvs skulle förmågan att läsa av magneten öka om jag flyttar ner sensor+magnet?

Eller kan taskiga batterier visa sig så här?

Iom att cykeln är lånad (och dessutom från en vänsvän, så jag kan inte bara ringa och fråga hur det funkat innan) söker jag enkla tips för felsökning. Någon ny dator känns trälig att investera i...

Stampe skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu sitter magneten monterad nästan ända ut mot
> fälgen, har den höga farten så pass långt ut
> från centrum på hjulet någon påverkan på
> avläsningen? Dvs skulle förmågan att läsa av
> magneten öka om jag flyttar ner sensor+magnet?

Nej.

Har haft samma problem med min Polar 720, den tappade kontakten i hastigheter över 35 km/h, alltså i stort sett hela tiden.
Problemet var oberoende av magnetplacering men nu när jag bytt batteri i klockan verkar det ha löst sig.

Hittade denna tråd då jag har upplevt samma problem själv. Jag har en Polar 725 och har märkt att hastigheten inte har fungerat i hastigheter över 25 km/h. Jag har bytt batteri i sensorn utan framgång, kan det alltså vara batteriet i klockan som är på väg att ta slut?

Vågar man pilla ur batteriet själv eller ska man lämna in klockan till en händigare person?

Tillbaka
Topp