Kan man blanda 10- och 9-delat?

Aron

Inventarie
Jag har inte lyckats hitta någon kedjestyrare som funkar bra på min ram. En av nackdelarna med happyhypade korta kedjestag är att det blir väldigt trångt kring vevpartiet.

Nu funderar jag på att kasta den smäckiga kedjestyrarlösning jag har idag och sätta dit en smal-bred klinga i stället (ja, vi behöver ett bra svenskt ord för narrow/wide klingor).

Jag kör niodelat idag och frågan är bara vilka komponenter jag behöver byta ut? Förutom självklart en ny klinga samt en shadow-plus bakväxel för att spänna upp det hela.

Behöver jag även byta till en tiodelad kedja?
Kan jag behålla min niodelade kassett och växelreglage?

Drivlinan jag har idag fungerar alldeles utmärkt och jag känner inget behov av en tionde växel, eller någon större längtan av att spendera pengar i onödan. Så less is more från min horisont.

enligt raceface ska deras bredsmala klinga funka med 9/10/11-delat så ja, det borde funka..

borde, detta korta vackra ord som är orsaken till så många fuckups. :)

EDIT: jävlar vad luddigt det blev. ja, det borde funka med 9-delad kedja och shadow+ där bak.

Senast ändrad:
Förutom klinga skulle jag bara byta till en tiodelad kedja och vara noga med kedjelängden (inte för lång med andra ord). Av egen erafenhet vet jag att detta har funkat fint med klingor från både absoluteBLACK och Works Components dock har det i dessa fall suttit Sram bakväxlar av olika varianter på cyklarna och inte Shimano.

Visst är rekommendationen även shadow-plus/Type-2 men det går ju alltid byta senare menar jag.

//Porath

tiodelad växel och niodelat reglage/kassett funkar inte ihop rakt av.

Googla typ zee + 9-speed för att hitta allehanda fullösningar. Jag kör 9-del Sram-reglage, 9-del xt-kassett och zee-bakväxel, med en klingskruv som distans vid wireinfästingen för att fixa rätt utväxling.

Det funkar helt ok. Det är lite halvkinkigt att ställa in den exakt rätt, antagligen blir det lite mindre marginaler på wirespänningen för att den ska gå rent över hela kassetten, men det är gott nog så länge

Jag har en "bionicon c.guide v.02" och frågan är om den skulle räcka för att få till kedjespänningen? Jag kör med 32 som största bak så det blir ju inte jättemycket slack. Det vore ju smidigt att slippa krångla med 10-delad bakväxel.

Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har en "bionicon c.guide v.02" och frågan är
> om den skulle räcka för att få till
> kedjespänningen? Jag kör med 32 som största bak
> så det blir ju inte jättemycket slack. Det vore
> ju smidigt att slippa krångla med 10-delad
> bakväxel.

Det är väl bara att köpa en tjock-smal klinga och prova :)

theBrand skrev:
> Det är väl bara att köpa en tjock-smal klinga
> och prova :)

+1

Jag har kört samma set up som Marran med 9 delat kedja (vilket jag mistänker han har) men utan distans och det fungerade utmärkt!
/E

För mig har det funkat bra med smal/bred klinga och gammaldags bakväxel, alltså utan shadow+. Ingen styrare alls.

Eller du vill byta växeln ändå?

Byter helst så lite som möjligt. Ny klinga skickades för några timmar sedan så jag testar och ser hur det funkar ihop med befintliga prylar.

För den som går i liknande funderingar kan jag rapportera att smal/bred klinga + bionicon c.guide v.02 + gammal slapp niodelad bakväxel fungerar utmärkt.

såg att du redan svarat, men jag har kört hela året på xx1 fram och slapp xx-bakväxel och det har funkat hur bra som helst. och till helgen när det blev en singelspeedcykel av den, ville jag inte kapa finkedjan utan köpte en ny på jula för 7-8 delat för 49kr och xx1-klinjan höll kvar den också...

Aron skrev:
> För den som går i liknande funderingar kan jag
> rapportera att smal/bred klinga + bionicon c.guide
> v.02 + gammal slapp niodelad bakväxel fungerar
> utmärkt.

Fint! Kedja för 9-delat kvar också?

Race Face n/w + gammal 9-delad SRAM grupp funkar fint till hyfsat stökig XC. Testa och se innan du byter bakväxeln.

Jag testade först att köra samma kedjelängd, men då hoppade den av i dom stökigaste partierna. Kortade kedjan två länkar och sen har den suttit kvar :)

Jag har även köpt ett nytt tiodelat reglage, kassett och kedja men inte hunnit montera ännu. Googling(?!) säger att det ska funka med min nuvarande 9-delade bakväxel, men det återstå att se...

Varanen skrev:
>
> Jag har även köpt ett nytt tiodelat reglage,
> kassett och kedja men inte hunnit montera ännu.
> Googling(?!) säger att det ska funka med min
> nuvarande 9-delade bakväxel, men det återstå
> att se...

Motsatt kombintaion, 10-delad sram bakväxel med 9-delat reglage och kassett funkar inte i alla fall, så jag hade inte haft några höga förhoppningar

marran skrev:
>
> Motsatt kombintaion, 10-delad sram bakväxel med
> 9-delat reglage och kassett funkar inte i alla
> fall, så jag hade inte haft några höga
> förhoppningar

OK, vad var det som inte ville? Kan vara intressant att veta när jag börjar fippla med det.

Kan man beställa ett alla-på-Happy-håll-tummarna? =D

marran skrev:
> Varanen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Jag har även köpt ett nytt tiodelat reglage,
> > kassett och kedja men inte hunnit montera
> ännu.
> > Googling(?!) säger att det ska funka med min
> > nuvarande 9-delade bakväxel, men det återstå
> > att se...
>
> Motsatt kombintaion, 10-delad sram bakväxel med
> 9-delat reglage och kassett funkar inte i alla
> fall, så jag hade inte haft några höga
> förhoppningar

Jag testade just 10-delade shimanoreglage med 10-delad kassett och 9-delad växel. Det funkar inte alls.

Det är olika wireutväxling på 9- och 10-delat, så indexeringen går inte att få till över hela kassetten. Antingen lirar de höga eller de låga växlarna så att säga

Jag skulle nog påstå att det inte funkar nån jävla stans på kassetten! Hade ingen aning om detta, trodde att en bakväxel var en bakväxel så som det "alltid" har varit...

marran skrev:
> Det är olika wireutväxling på 9- och 10-delat,
> så indexeringen går inte att få till över hela
> kassetten. Antingen lirar de höga eller de låga
> växlarna så att säga

Nu minns jag såklart inte var jag tidigare läste att det skulle funka, men en ny sökning bekräftar det Marran skriver

http://www.bikerumor.com/2011/10/19/question-can-i-use-9-speed-derailleurs-with-10-speed-shifters/

Blir till att köpa en bakväxel alltså...

Jag dödade min bakväxel under helgens rally (sram x5 9-del) och tänker nu ersätta den med en Shimano Shadow+ 10-delade med DynaSys eftersom kabeldragningen ska vara tillräckligt nära varandra mellan Sram 9-delad och Shimano DynaSys för 10-delat.

jofahjalm skrev:
> Jag dödade min bakväxel under helgens rally
> (sram x5 9-del) och tänker nu ersätta den med en
> Shimano Shadow+ 10-delade med DynaSys eftersom
> kabeldragningen ska vara tillräckligt nära
> varandra mellan Sram 9-delad och Shimano DynaSys
> för 10-delat.

Jag kan bekräfta att det funkar, det gjorde det för mig med X0 reglage och Zee bakväxel.

Schysst! Många verkar få det att funka utan någon distans också. Det verkar som jättemånga kör ju Zee, men som jag har förstått borde det funka med alla DynaSys-växlarna

Kapar tråden lite...

Hur funkar det att köra short cage type2-bakväxel med vanlig singelklinga, utan narrow-wide fast fortfarande utan växlingsramper. Går det utan kedjestyrare?

jofahjalm skrev:
> Schysst! Många verkar få det att funka utan
> någon distans också. Det verkar som jättemånga
> kör ju Zee, men som jag har förstått borde det
> funka med alla DynaSys-växlarna

Jag körde utan distans och det gick bra. Alla Dynasys mtb bakväxlar är lika när det gäller kabeldragning.

Lulle skrev:
> Kapar tråden lite...
>
> Hur funkar det att köra short cage
> type2-bakväxel med vanlig singelklinga, utan
> narrow-wide fast fortfarande utan växlingsramper.
> Går det utan kedjestyrare?

Det går om du accepterar att tappa kedjan då och då...! :)
Jag har kört med den set up för och tappade kedjan inte så ofta men ibland. Nu att jag har bytt till n/w har jag tappade kedjan en enda gång när en liten gren hamnade mellan driven och kedjan. Kedjestyrare är säkert mycket säkrare än n/w klinga. Kolla här om du vill fördjupa dig i ämnet: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2198220/2210903#msg-2210903

På DHn kör jag hela drivlinan 10-delad utom kassetten som är 8-delad. Det funkar jättedåligt om man försöker växla men jag kör den mest som SS tills jag hittar en billig 10-delad rejserkassett att smälla på istället :)

/M

jofahjalm skrev:
> Schysst! Många verkar få det att funka utan
> någon distans också. Det verkar som jättemånga
> kör ju Zee, men som jag har förstått borde det
> funka med alla DynaSys-växlarna

På min dh kör jag utan distans, men där har jag en slaktad 10d-kassett med bara 5 drev dt funkar ok. På 4x-moppen kör jag distans, fick det inte riktigt att lira annars. En vanlig (kort) klingbult funkar bra som distans visade det sig

Idiotfråga, men jag har ingen koll... grannen har en 9-delad 105 grupp, märker att bakhjulet är trasigt... funkar det att antingen köra m 10-delad kassett eller flytta över den 9-delade?

emmer sa:
Ja
(Flytta över alltså)

Ok, som jag misstänkte.
Nåja, jag hade ett rs30 bakhjul med 10-delad kassett liggandes, hon fick testa... och hon tyckte det funkade alldeles utmärkt. Så nu har hon dragit till Vätternrundan. Erbjöd att skifta kassett åt henne, men hon tyckte inte att det behövdes. Det funkade t o m bättre än med hennes 9-delade, sa hon.

Vi får hålla tummarna att inte hennes runda blir kaos...

thomalin sa:
emmer sa:
Ja
(Flytta över alltså)

Ok, som jag misstänkte.
Nåja, jag hade ett rs30 bakhjul med 10-delad kassett liggandes, hon fick testa... och hon tyckte det funkade alldeles utmärkt. Så nu har hon dragit till Vätternrundan. Erbjöd att skifta kassett åt henne, men hon tyckte inte att det behövdes. Det funkade t o m bättre än med hennes 9-delade, sa hon.

Det gick alldeles utmärkt!

thomalin sa:
thomalin sa:
emmer sa:
Ja
(Flytta över alltså)
Ok, som jag misstänkte.
Det gick alldeles utmärkt!
Endel internet-cyklar och endel cyklar i verkligheten.
Beröm åt de senare :-)

Med perfekt justering på mittenväxeln hamnar man väl ca 1,2 mm fel på näst lägsta och högsta. Låter som att det kan fungera även på Internet.

det är fel tänkt. tiodelad kedja kommer tendera att fastna på niodelade kassettens bredare kuggar. det kan hända att det inte är värre än att det går att dra runt, men trögväxlat lär det bli.

det är fel tänkt. tiodelad kedja kommer tendera att fastna på niodelade kassettens bredare kuggar. det kan hända att det inte är värre än att det går att dra runt, men trögväxlat lär det bli.

Tjena!

Fel, men den fastnar inte lika lätt på kassettens växlingsramper så växlingar blir inte riktigt lika mjuka. Det problemet finns även fram, men där är det inte lika märkbart.
Innermåttet är precis samma på tiodelade och niodelade kedjor.

Sen frågade han ju inte om kedjan gick att byta, utan klingorna fram.

Edit: Aha missade Jontes inlägg. Fel tänkt är det ändå inte men niodelade kedja kommer fungera bättre.

Tjena!

Fel, men den fastnar inte lika lätt på kassettens växlingsramper så växlingar blir inte riktigt lika mjuka. Det problemet finns även fram, men där är det inte lika märkbart.
Innermåttet är precis samma på tiodelade och niodelade kedjor.

Sen frågade han ju inte om kedjan gick att byta, utan klingorna fram.

Edit: Aha missade Jontes inlägg. Fel tänkt är det ändå inte men niodelade kedja kommer fungera bättre.

Och är väl lite billigare.

Tillbaka
Topp