Kan man ha roligt på en biffig cykel?

• Trådstartare Trådstartare tkb
  • Start datum Start datum

tkb

Ny medlem
Jag funderar lite på att börja leta på allvar efter någon rolig begagnad cykel. Eftersom det inte alltid går att hitta precis exakt vad man helst vill ha på begagnatmarknaden så undrar jag hur långt jag kan sträcka mig beträffade typ av cykel. Grundkravet är att det ska vara fulldämpat. I grund och botten skulle jag nog klara mig ganska ok med nåt fulldämpat XC-stukat även om lite biffigare hoj skulle vara skoj.

Kanske ska säga att jag vill gärna kunna åka i Hellasgårdens omnejd med vad jag nu eventuellt köper mig. Vet själv att det går att komma fram ganska skapligt med en XC hårdsvans där om man har rätt teknik, men jag föreställer mig att det skulle vara mer optimalt med nåt AM-stukat att åka på. Var lite inne på att köpa en Marin Wolf Ridge förut, vilket iofs säkert skulle vara ganska bra.

Hur som helst, om jag nu ska leta begagnat i stället så kommer jag i synnerhet titta på fina hojar med 5-6" dämpning och någon form av SPV, ProPedal etc. Men hur är det att gå på en freeride-hoj istället? Verkar ju som en och annan här på forumet så ofta som möjligt predikar Bullitens förträfflighet i alla tänkbara sammanhang. Är fina hojar, men kanske lite dyrt. Å andra sidan om man köper beg. från Tyskland eller nåt så kanske det är inom räckhåll för mig. Bulliten kan väl inte vara den enda mer freeride-inriktade hojen man kan ha skoj på i XC/AM-spåren? Så skulle jag kunna börja titta på 7"-dämpade freeridehojar också kanske?

Sen finns ju också en och annan "extreme freeride"-hoj. Själv så tycker jag att det börjar likna för mycket DH när man tittar på denna kategorie. Att man kör en dubbel med bashguard framtill tycker jag verkar helt ok för min körning, men att köra enkelklinga och kedjestyrare känns väldigt mycket DH. Fast å andra sidan så har dessa cyklar vissa ballhetspoänger i mina ögon :) Som ett exempel kan jag nämna Kona Stinky Supreme. Är ju i princip samma som Stab:en så vitt jag kan se. Verkar som dessa hojar typiskt har 8" fjädringsväg.

Min fråga är alltså ungefär hur brett spektrum av hojkategorier jag kan söka bland. Jag är ganska klar på att jag börjar titta på fulldämpade XC-hojar och att det jag helst vill ha är AM. Men hur långt kan jag sträcka mig på "andra sidan" av idealet och fortfarande ha roligt på stigarna? Finns det t.ex. nån som kör en 20+ kg 8" med, dubbelkrona, enkelklinga och kedjestyrare i spåren kring Hellasgården? Hur pass pedaleffektiv kan en sån där hoj maximalt bli med SPV-dämpning? Går det att åka uppför en backe med en sån überbiffig maskin?

Kom på att jag vill tillägga att jag inte strävar mot att bli den mest macho personen som åker på en alldeles för extrem cyekl. Det är mest en fråga om att det ploppar upp en del riktigt tuffa hojar på beg. marknaden till fyndpriser ibland. Och jag gillar fyndpriser :)

Senast redigerad av en moderator:
"Finns det t.ex. nån som kör en 20+ kg 8" med, dubbelkrona, enkelklinga och kedjestyrare i spåren kring Hellasgården?"

Kneekap kör en SC super 8 och hadde en monster T , kör nu med en Mz 66:a och kedjestyrare med 42t?
En dh rigg alltså...
Om jag inte är felunderrättad.
Och han är snabb i skogen...

Har kört med min cannondale gemini 900 där och med lättare däck(inte gazza2,6) och 2 klingor 24-36
isf kedjestyrare och 38t blir det jäkligt skojjigt. =D
Enda negativa är att transportsträckorna är tunga.

Det är jäkligt kul att bomba nerför dom tekniska partierna i hög fart. =P

Skjut "ballhetsfaktorn" lite åt sidan och ladda inte på med FÖR mycket krut , för när är det massa
jobb att få släpa cykeln uppåt , och då känns det inte riktigt värt det...

Skulle jag köpa en "hellas cykel" så skulle jag kolla på en lätt(under 15kg) fs med 5-6" fram och bak.

Varför bullit är så bra är en ganska lätt ram (strax under 4 kilo) och 5th element dämparen som
höjjer den gamla ramkonstruktionen vesäntligt, samtidigt är bullit fri från märkvärdiga länkage och
har en superfin geometri. Liknande ramar är Yeti as-x och den tyska ramen...ehh...ja den säljs av
street-tools.com iallafall.

bullit har bevisat att 7 tum inte är för mycket för enduro/trail/stigåkning i icke vertikal teärrng:)

Med tanke på alla här på forumet som lägger ner hela lönen och själen på sina cyklar så tyder jag så här:

Du ska ge fan i att köra omkring och ha roligt på en billig cykel;-)

ha det
Jan

edit...fel på ögenen eller på skärmen:-)

Klart du kan ha skoj på en biffig hoj, så länge du orkar

swerider skrev:
-------------------------------------------------------
> Kneekap kör en SC super 8 och hadde en monster T ,
> kör nu med en Mz 66:a och kedjestyrare med 42t?
> En dh rigg alltså...
> Om jag inte är felunderrättad.
> Och han är snabb i skogen...

Hugaligen! 42t också. Knäskålen måste vara stark i benen :) Jag som trots allt brukar använda min 22t ibland.

Men vad är största problemet med en überbiffcykel på t.ex. en plan transportsträcka? Gungar en 8"-cykel förfärligt? Borde inte SPV ta udden av det värsta trampgunget? Vikten är ju så klart kännbar. Men 5 kg extra cykel att släpa på borde väl inte vara så förfärligt mycket värre än att vara lite lätt överviktig? Ok om man har bautabreda fälgar med monsterdäck på, men det måste man ju kanske inte ha. Finns väl inget som hindrar att man sätter på ett par skapligt lätta hjul med någorlunda trampbara däck om man nu vet att man inte ska tokbomba nån dh-slinga nånstans? Att ha enkelklinga fram verkar lite jobbigt iofs. Men samtidigt tilltalar det ju den del av mig som ibland tycker att man rent av skulle köra singlespeed. Enkelklinga fram så har man ju kommit halvvägs :) Och går väl i normala fall att skruva dit en framväxel och köra dubbel om man känner att man behöver lillklingan.

Föreställer mig att en jättebiffig hoj är lite bökig att tekniktrixa med. Är väl inte direkt så man bunnyhoppar över saker med en hoj på 20 kg och jättemycket fjädringsväg antar jag. Däremot kanske man aldrig har det behovet om man har seriös dämpning. Bara att ta fart och sikta så far man över..?

Jaja... Jag vet att jag inte borde köpa nån sån här hoj och jag kommer nog inte göra det heller. Men vill gärna höra vad ni säger som har provat att köra stigcykling på en riktigt maffig hoj. Blir ju lite sugen ibland när man ser lustiga objekt... Och jag vill som sagt kunna söka efter roliga objekt i ett så brett segment som möjligt utan att göra bort mig totalt. Eftersom jag vet vad dämpningen på en crosshoj (mx alltså :)) kan göra så känns det ju rätt att satsa på så seriös stötdämpning man bara kan få även på trampcykeln. Å andra sidan så finns det ju lite mer effekt för dämpningen att stjäla på en crosshoj. Skulle nog bli tungt att ta en cross, skruva på trampor och sen dumpa allt onödigt :)

Ja, man kan ha hur skoj som helst på en biffig cykel. Visst finns det gränser för hur tung som är för tung, men allting är individuellt beroende på hur stark och teknisk du själv är. Jag kör runt med en 17kg tung Bullit och flänger runt med den som en vanlig XC cykel i rätt bra tempo, men vikten är inget jag märker av förutom på extrema(+6 timmar) långturer då man ändå är trött. Så någonstans däromkring, 17kg, enkelkronad gaffel, då är det fortfarande riktigt kul! :-)

Ju tyngre cykel desto jobbigare blir det att köra fort i skogen, men det som kan vara värst är att om du kör för hårt med en sådan best är att det sliter på knäna/benen rätt hårt. Har läst om en del som ådragit sig knäskador efter att de kört med riktigt tunga bestar i skogen, förslitningskador m.m. Så jag kommer nog inte att lägga mer vikt på min Bullit, förutom när den ska användas nerför.

/Leo

Jag ställer motfrågan, kan man ha kul på en klen cykel? haha

Min bullit väger 1.6 kilo mer än Leos och den är superlätt att whippa,vrida runt i luften,speeda,hoppa
och bunnyhoppa med. Precis som Leo säger så får man såklart ha lite styrka i kroppen. Jag bunnyhoppar
43cm med min 18.6 kilo tunga bullit. Rätt teknik så funkar det fint. Inte för den saken skulle rekomenderar jag er att cykla på en DH specifik cykel runt nåt långlopp i sommar men ni förstår nog vad jag menar:)

Visst, det går att cykla på vad som helst i Hellas, och ju fler man cyklar med desto lättare kommer det att gå att hänga med i tempot. Man kan cykla på downhillcykel eller enhjuling, i GB-clown-mönstrad helkroppslycra eller jeans och bomulls-t-shirt. Det går alltihopa.

Frågan är vad som är BRA med att ha en stor heldämpad cykel där. Runt någon halvprocent av det svåraste är roligare för det går att köra på storbergcykel men inte på klen hardtail. Övriga 99.5% blir bara tråkigare på storbergcykeln eftersom utmaningen bara försvinner och allt man gör är trampar vatten och asar kolossen vidare och längtar efter nästa tresekundersdownhill.

Köp inte för stor cykel.

Du har redan tilltalats av tanken på singlespeed. Kanske lika bra att gå direkt på?

Singlespeed är i princip en vacker tanke, men är nog inget jag kommer satsa på i verkligheten. Finns ju uppenbara fördelar med enkla saker. Det mest fantastiska man kan ha lär ju vara en Rohloff Speedhub, dock. Men det känns lite dyrt. Men jag är ju ute för att fynda på beg. marknaden så en vacker dag kanske... :)

Hmmm. Fast jag är inte ute efter nån teknisk utmaning egentligen. Visst är det ballt med trialkillar som hoppar mellan räcken på bakhjulet och gör andra konstiga manövrar, men jag vill bara sikta in mig och trampa på. Min ideala bild är att bränna lika raka fina spår som man kan göra med enduro (mc-enduro alltså). Tyvärr kommer jag nog inte riktigt få samma driv ur mina stackars ben. Nu cyklar jag på en simpel SCOTT HT och det är ju roligt men jag vill inte studsa och trixa för minsta små ojämnheter. Framför allt har jag fått nog av att studsa egentligen. Jag vill fara rakt över helst utan att ens märka alla de där små rötterna och stenarna som sticker fram överallt. Om det sen går att hoppa ut från hustak med cykeln också ser jag som en bonus :)

Frågan är bara just hur pass jättejobbigt det egentligen blir med en 20 kg-cykel. Jag har i princip ingen aning. Svårt att föreställa sig för mig. Och jag är medveten om att det antagligen går att få ut det mesta av vad jag efterfrågar från en AM hoj med kanske 5-6" dämp. Ballhetsfaktor talar dock för biffigare don. Men även om jag totalt bortser från ballhetsfaktorn så vill jag gärna veta om det är helt idiotiskt att köpa en långslagig och tung cykel om jag skulle råka hitta en superdeal nån vacker dag. Känns nästan viktigare för mig att jag får känna att jag gjort en genuint bra affär på cykeln än att jag har köpt en genuint lämplig cykel för mitt bruk. Men jag vill ju ändå inte köpa en totalt olämplig cykel. Typ en antik damcykel kanske inte är aktuellt, liksom en fullfjädrad super-über-monster-dh-rigg antagligen också är dumt. Men en sån där biffo-freeride..?

Känns som jag skriver samma saker hela tiden. Ni får säga till mig om jag blir för tjatig :)

Om man försonas med nackdelarna med att köra überrigg i skogen och trampar på och är allmänt happy trots att det går tungt borde man ju iaf få schysst träning. Så länge man inte överanstränger sig och pajar käna som Leo snackar om då...

Jag trampar runt på en Kona Coiler som väger 17kg (5kg mer än Scotten) och det är 5kg roligare. MINST!
Som du säger är det bara att brôta på över stock och sten. Utmaningen finns där också, men på lite andra platser än vad du är van vid med din HT. Man får liksom möjligheten att testa nya grejor HT'n inte håller för.
Ta en titt på Coilern, Bullit eller kanske en Dawg eller Dawg Matic. Busiga cyklar allesammans som tål att lekas med. Scott Nitrous 10, 20 och 30 verkar roliga också =)

som sagt, man lär sig åka på de man har. Jag bunnyhoppar upp på små parksittbänkar utan som helst problem med dubbelkrona, 7 tum slag bak å fram å 18.6 kilo tung cykel.
Men såklart ska du inte köpa en tung cykel för vanlig skogsåka, de är onödigt, jag hade såklart önskat att min hoj vägde ett par kilo mindre vilket faktiskt är möjligt att banta bort.

Sen är det inte bara vikten som spelar in utan också hur dämpare och gaffel lirar och hur ramen är
kontruerad, en lätt hoj med massa gungande är värre än en lite tyngre utan gung (med mindre gung).

Tjena!

SOm skrivet ovan, jag kör på en Super8 med 8,5" slag, en Marzocchi 66rc fram, och Gazza 3,0" samt en 42 klinga i fram.. DEt är inte ultimat men funkar bra för mig, dock ska jag bygga lättare hjul och sätta på ett par Big Betty istället, samt en 38 klinga.. Då kommer hojen kommar ner i c:a 19 kg (den väger 22,5 just nu)
Mitt råd är att leta i segmentet runt 6" mer behöver du inte, jag köpte min hoj för att jag lskat den ramen i 5 års tid och jag vill dundra ner för Åreskuten och inte brosmas upp av att hojen inte räcker till...
Lycka till..

6 tum räcker gott och väl för åreskutan med kneecap! Jag körde hardtail där uppe 2002 och
bara de var superkul! Jag var inte speciellt begränsad av min hardtail för de jag gjorde på den
va precis de jag själv klarade av att köra.

vem var de föresten nu som skröt? (nej, jag ska inte dra upp de där med skrytmånsar å sånna som stör sig)

Jag klurade fram ett sätt att besvara frågan: "Kan man ha roligt på en tung cykel". Jag satte en blyklump i flaskhållaren på min Scott och tejpade massa packtejp runt tills det blev stadigt. Vips så är min Scott HT uppe i 18,5 kg likt en riktig freeridehoj :)

Kan inte påstå att jag märkte jättemycket av den förändringen. Mest var det att cykeln kändes påtagligt tyngre att slänga upp på axeln när man ska bära. Nu förstår jag att det här kanske inte är det bästa sättet att få ett grepp om hur det känns att köra en genuin freeridehoj. Stötdämpningen gör säkert framfärden ännu jobbigare på plana underlag iaf och så är det antagligen en väldigt stor skillnad beroende på hur mycket av vikten som sitter i tyngre hjul föreställer jag mig.

Mina hjul är ju fortfarande ganska lätta. Det enda som jag gjorde tyngre är egentligen ramen. Men min slutsats är iaf att jag ska nog klara att släpa runt på 18,5 kg om det behövs. Egentligen inte så mycket skillnad för en allmänt happy nöjesåkare som inte jagar sekunder. Kände bara skillnad när jag tänkte på det. Men som sagt, tunga hjul och breda däck lär bli jobbigare oavsett vikt. Och där har jag ingen erfarenhet alls. Finns väl iofs inget som hindrar att man har lite olika däck att välja mellan även på en tung hoj iofs.

Tillbaka
Topp