Kan man köra Quarq vevparti i Hollowtech II?

Tegheim83

Aktiv medlem
Jag har idag ett Hollowtech II-vevlager ihop med ett Shimano-vevparti och Stagesvev.

Jag är nyfiken och skulle vilja köra Quarq istället.
Finns det några SRAM-vevparti som passar i Hollowtech II, eller kan jag byta vevlager så det passar ihop?

Tegheim83 sa:
Jag har idag ett Hollowtech II-vevlager ihop med ett Shimano-vevparti och Stagesvev.

Finns det några SRAM-vevparti som passar i Hollowtech II, eller kan jag byta vevlager så det passar ihop?

Ett SRAM GXP-vevparti har 22mm på ena sidan och 24mm på andra sidan. Ett hollowtech II-vevlager är anpassat för 24mm på båda sidorna.

Du kan köpa en adapter som ökar diametern på ena sidan vevpartiet från 22mm till 24mm så att du i praktiken får samma diameter på hela vevaxeln:
https://www.bike24.com/p2127720.html?q=gxp+adapter

Bäst är väl att byta vevlager samtidigt som du byter vevparti som Sixten föreslår. Det finns även GXP-lager att få tag på om du inte vill köra DUB.

bellasoda sa:
Bäst är väl att byta vevlager samtidigt som du byter vevparti som Sixten föreslår. Det finns även GXP-lager att få tag på om du inte vill köra DUB.

Vad är skillnaden på GXP och DUB?
Passar båda i en ram gjord för HT2?

bellasoda sa:
Tegheim83 sa:

Ett SRAM GXP-vevparti har 22mm på ena sidan och 24mm på andra sidan. Ett hollowtech II-vevlager är anpassat för 24mm på båda sidorna.

Du kan köpa en adapter som ökar diametern på ena sidan vevpartiet från 22mm till 24mm så att du i praktiken får samma diameter på hela vevaxeln:
https://www.bike24.com/p2127720.html?q=gxp+adapter

Personligen skulle jag vara försiktig med denna axeladapter då GXP och HT2 har helt olika konstruktioner, HT2 har "flytande" axel som sedan regleras med förspänning med den lilla plastbulten i vevpartiet, GXP är konstruerat för stum montering i den vekarare 22mm änden av axeln att försöka "fixa till" detta med en adapter öppnar för risken att det går fel eftersom det är detta lager som tar upp den största kraften i en GXP konstruktion, ett lager av rätt modell kostar från 300Sek så det är knappast ens ekonomisk smart att inte byta lager.

Annars är det ju som Sixten redan sagt DUB som är SRAM's nya axelstandard och skall man ändå köpa en ny quarq är det nog den som är att föredra av flera skäl.

Tegheim83 sa:
bellasoda sa:

Din ram har väl antagligen BSA eller någon form av pressfit. HT2 är ingen ramstandard.

Börja med att kolla upp vilken standard din ram har och bestäm dig för vilket vevparti du vill köra, därefter kan du skaffa ett matchande vevlager.

Eller så berättar du vad du har för cykelmodell så kan säkert någon vänlig själ ge dig produktlänkar till både lämplig quarq och vevlager. ;-)

bellasoda sa:
Tegheim83 sa:
bellasoda sa:

Din ram har väl antagligen BSA eller någon form av pressfit. HT2 är ingen ramstandard.

Börja med att kolla upp vilken standard din ram har och bestäm dig för vilket vevparti du vill köra, därefter kan du skaffa ett matchande vevlager.

Eller så berättar du vad du har för cykelmodell så kan säkert någon vänlig själ ge dig produktlänkar till både lämplig quarq och vevlager. ;-)

Jag har en Scott Spark 920 2015.

Original är enligt spec: Shimano SM-BB71-41A, Shell 41x89.5mm

Tillbaka
Topp