Kan man korta slaget på Fox X2 bakdämpare?

Guaruska

Aktiv medlem
Hejsan.
Letar efter en dämpare med måtten 205 x 60 och har hittat en som har måttet 205 x 67,5. Kan jag korta ner slaget till 60 på den med längre slag? Á la gaffel med nån spacer inuti exempelvis. Dämparen jag hittat är en Fox X2 Kashima.

Nu har jag dålig koll på hur en X2 ser ut invändigt,men spontant bör det gå rent tekniskt.
Gjorde samma fast tvärtom på min Super Deluxe,ökade slaget från 47,5 till 55mm.
Där satt en distans på kolvstången,mellan dämparröret och "huset" där fästörat sitter.(där man normalt sätter en token)
Dock kräver en sådan manöver att man tar isär,plockar bort kolven och täthuvudet för att ta bort eller sätta dit en distans med efterföljande fyllning av olja och gas....

Ja, det går fint. Fox använder plastbrickor i luftburken bakom bottomout brickorna. FOX egna brickor kräver att man skuvar av dämparfästet från kolvstången vilket är lite klurigt utan riktiga shaftclamps.
Det är dock relavivt enkelt att tillverka en egen plastbricka av tex. en skärbräda av lämplig tjocklek. Hålsåg underlättar. Skär sedan ut en öppning i brickan lite mindre än kolvstången så den klämmer fast sig själv.

Kunskaper och verktyg som krävs är samma som för luftburkservice. Istället för Fox egen svindyra X2 haknyckel kan man köpa park tools och skydda luftburken med tex. toapappersrulle och lite tejp. Ett oljefilternyckel med gummirem (strapwrench) och ett skruvstäd underlättar också.

Ja, det går fint. Fox använder plastbrickor i luftburken bakom bottomout brickorna. FOX egna brickor kräver att man skuvar av dämparfästet från kolvstången vilket är lite klurigt utan riktiga shaftclamps.
Det är dock relavivt enkelt att tillverka en egen plastbricka av tex. en skärbräda av lämplig tjocklek. Hålsåg underlättar. Skär sedan ut en öppning i brickan lite mindre än kolvstången så den klämmer fast sig själv.

Kunskaper och verktyg som krävs är samma som för luftburkservice. Istället för Fox egen svindyra X2 haknyckel kan man köpa park tools och skydda luftburken med tex. toapappersrulle och lite tejp. Ett oljefilternyckel med gummirem (strapwrench) och ett skruvstäd underlättar också.
Tack för svar o beskrivning. Grymt. Då slår jag till på den. Nice nick förresten. Håller på att lära mig smith. Feeble har jag bara lyckats switch frontside feeble to fakie, av nån konstig anledning.

Jag läste i nåra forum på engelska att när man förkortar/förlänger så använder man inte samma förhållande längre, vilket för mig skulle innebära att jag inte bör korta slaget med fullt 7,5mm. Stämmer detta eller förstod jag fel?

Jag läste i nåra forum på engelska att när man förkortar/förlänger så använder man inte samma förhållande längre, vilket för mig skulle innebära att jag inte bör korta slaget med fullt 7,5mm. Stämmer detta eller förstod jag fel?
Det gäller om du ändrar inbyggnadsmått (eye-to-eye) till något annat eller kör samma inbyggnadsmått men annan slaglängd. Här bygger du om något så du får lika som du redan har, då händer inget konstigt.

Du kan ju pröva att montera dämparen som den är först och se om något slår i. "Long shocking" är ju en grej som ibland funkar fint, ibland inte alls och ibland bara i vissa ramstorlekar eller däck upp till en viss storlek. Räkna med att saker flexar vid bottning så du vill nog ha lite marginal eller köra fullt med tokens så du inte kan bottna ur om det är nära.

Tillbaka
Topp