Kan man laga en kolfiberram?

Mdanne

Medlem
Tjena!

Var i helgen med om en bilolycka där en en person körde på mig, gick bra för mig, gick dåligt för cykeln. Det blev spruckna fälgar och en spricka i bakre triangel på min Canyon Grizl. Sämst ju! Man vill ju bara ut och cykla.

Har någon tips om företag/personer i Stockholms området (kan ta mig ut en bit å) som kan göra kolfiberlagningar? Som jag ser det så är just denna spricka inte ett super komplicerat brott på ramen.

Tacksam för alla svar och tips!

Bilagor

• 20240827_081928.jpg
    20240827_081928.jpg
    287.6 KB · Besök: 336
Tjena!

Var i helgen med om en bilolycka där en en person körde på mig, gick bra för mig, gick dåligt för cykeln. Det blev spruckna fälgar och en spricka i bakre triangel på min Canyon Grizl. Sämst ju! Man vill ju bara ut och cykla.

Har någon tips om företag/personer i Stockholms området (kan ta mig ut en bit å) som kan göra kolfiberlagningar? Som jag ser det så är just denna spricka inte ett super komplicerat brott på ramen.

Tacksam för alla svar och tips!
Har du kikat på detta?

Standardsvaret här är Experimental Prototype, som drivs av @Kid1000 här på forumet.
Jag skulle dock i första hand försöka få en ny ram+hjul på bilistens försäkring.
Han verkar kunna sina grejer! Ska höra av mig till honom ? men som du säger så väntar jag också på svar på cykelpåkörarens trafikförsäkring för att se vad det täcker. Inte dock supersugen på att vänta flera veckor på svar från dem :/ vet inte om man vågar skicka iväg ramen på lagning och så dummar det sig med att man har lagat den från försäkringsbolaget menmen

Han verkar kunna sina grejer! Ska höra av mig till honom ? men som du säger så väntar jag också på svar på cykelpåkörarens trafikförsäkring för att se vad det täcker. Inte dock supersugen på att vänta flera veckor på svar från dem :/ vet inte om man vågar skicka iväg ramen på lagning och så dummar det sig med att man har lagat den från försäkringsbolaget menmen
Försäkringsvolagen brukar vilja att man är inne till en cykelverkstad och gör en skadebesiktning att grejerna är trasiga, ev värdering om du inte har kvitto också. Så du skulle kunna göra det innan du lagar ramen

Han verkar inte reparera så mycket själv längre men kanske kan tipsa om någon.
Disclaimer: Har ingen egen erfarenhet av hans jobb, bara köpt epoxy/fiber av honom.

Disclaimer: Har ingen egen erfarenhet av hans jobb, bara köpt epoxy/fiber av honom.
Han lagade överröret på min racer för 15 år sedan och jag använder den hojen ganska ofta fortfarande, så min erfarenhet är att han gör bra jobb.

Han fixade ett sadelstag på min först CX, liknande TS skada, med utmärkt resultat för 10+ år sedan. Dock har han slutat göra cykelreparationer, eftersom han vill göra roligare saker.

Vi har haft uppe liknande frågor tidigare, här på Happy! För att kunna svara krävs svar på 5 punkter.

1. Hur se ansvarsfrågan ut?
2. Finns vittnen till olyckan?
3. Har du en Hemförsäkring, som ev skulle kunna täcka skadan?
4. Är Bilisten villig att diskutera ersättningskrav?
5. Vidare, hur långt är du beredd att driva frågan?

Nåväl! Som vid alla sammanstötningar mellan Bil/Cyklist, visar sig bilister ofta vara rena djävla skithögar! Tyvärr!
Detta grundat på egen erfarenhet!

Hsh Skador på på kolfiberramar, är mkt komplicerade. Detta beroende på att fibrerna ligger i olika riktningar, kring sprickbildningen.
Vill inte generellt avråda från rep. Men om nypålagd väv skapar spänningar i mat utanför själva skadan, kan hojen bli en tickande bomb!

Ang skadade kolfiberfälgar = SKROT!!!

Tack allihopa! Mycket matnyttigt info, ska se vad cykelpåköraren har att säga om försäkringsbeslut från hans sida först nu innan jag djupdyker i något annat! Konstigt att det inte finns så många kolfiber-experter tänkte att det måste gå brott hela tiden på folks ramarar, kanske ett hål i branchen man borde kolla upp ?

Inte för att han har något val, det går på hans försäkring.
Men har du ingen reservcykel så får man väga in vad det kan vara värt att få lagat den för att korta ner ledtid så man kan få cyklat.

Om man inte bara köper nåt begagnat, reservhoj bör man ha ändå imho.

Velomek i Katrineholm är bäst. Otroligt duktig och bra priser. Kolla hans Facebooksida så ser du bilder på alla arbeten han utfört. Vissa ramar kommer in i 3 delar... och vissa ser helt omöjliga ut men han lyckas ändå fixa allt.

Tror inte hans sagt nej till något jobb ännu. Var visserligen 2 år sedan jag pratade med han senast :) Han gör många ramar varje år!

Med tanke på alla svar som hyllar velomek här har jag absolut ingen anledning att tveka på kvaliteten men just det här är väl snarast något negativt snarare än något positivt?!
Nej. För han lyckas ju laga precis allt ? Alltså inte sagt nej för att han ej har kompetens att laga/fixa.

Han lägger upp före- och efter bilder på allt. När en ram kommer in i bitar, kedjestagen styckade och ramen i andra handen och han lyckas pyssla ihop allt ? Otroligt!

Eller en fälgram där hela växelörat och infästningen för bakaxel är helt borta och han tillverkar nytt.

Velomek i Katrineholm är bäst. Otroligt duktig och bra priser. Kolla hans Facebooksida så ser du bilder på alla arbeten han utfört. Vissa ramar kommer in i 3 delar... och vissa ser helt omöjliga ut men han lyckas ändå fixa allt.

Tror inte hans sagt nej till något jobb ännu. Var visserligen 2 år sedan jag pratade med han senast :) Han gör många ramar varje år!
Har du provat alla?

Jag lagar mina egna och kompisars ramar. Brukar vara en förlustaffär, men ibland får jag nåt gott vin eller annat smarrigt :)

För ett riktigt gott vin kan jag lappa ihop din också :)

Finns i Järfälla

Tillbaka
Topp