Kan man laga en skadad bromsslang i plast?

Miche

Aktiv medlem
Hejsan!

Kan man laga en skadad bromsslang i plast? Tänkte om kletade på lim och därefter massa krympslang runt skadan. Den största risken som jag kan se är att kympslang fjädrar och därmed sämre bromsverkan.

Varför laga en skadad bromsslang? Det är för att jag hinner ej få tag på en ny innan helgen. Var inne på att köpa en ny bakbroms men måste ha en Rohloff specifik skiva och det hinner jag ej heller att få innan helgen.

Någon som har erfarenheter om sådana lagningar eller som kan ge tipps på hur man bäst lagar en bromsslang?

Tack på förhand och mvh:

Trycket i slangen/mot kolven överstiger förmodligen tätningsmöjligheten på slangen. Oavsett metod. Men får du det bara tätt kan det nog funka högst temporärt (spjälka med något hårt mot lagningen och tejpa med oelastisk vävtejp läs:tesas smala, dyraste tape), var beredd på bromsbortfall i varje bromsning, under hela bromstiden.... Lycka till!

Skulle nog byta slang jag. Kanske lite fegt men känns som det blir jobbigt om man får punka vid helt fel tillfälle.

Nej gick inte speciellt bra. Funkade i början med sedan började det att läcka. Jag tog virade hårt, tätt och jämnt med ståltråd över hålet så att det täckte slangen ca 5 cm i dubbel lager. Därefter fettade jag in det med lödfett och lödde på med tenn. Över det smörjde jag in med kontaktlim (hade ingen silikon hemma) varefter jag krängde på med dubbla krympslangar och värmde så att de krympte.

Det funkade i början med kraftigt försvagad bromsverkan med sedan började det att läcka. Det var värt et försök iaf. Kör nu endast med frambroms och för att se det positivt så lär jag mig att använda frambromser på ett mycket bättre och effektivare sätt.

Cool, det var min gissning, ruggigt tryck i slangen förmodligen. Och väldigt lite vätska så det minsta lilla läckage kommer att sumpa bromsverkan. Bra sätt att lära sig frambromsa bra, men personligen hadde jag nog satsat på bakbroms oxå, lite jobbigt i nerförsbacken annars :-)

Tillbaka
Topp