Kan man laga ett nållager själv?

lagrave

Aktiv medlem
Jag har ett nållager (framdämpningen, Headshok) i min Cannondale som läcker. Kan man laga detta själv? Var ska man börja? Behöver man några specialverktyg?

Du menar glappar? Vilken modell, har ju gjort massor olika genom åren.

Vette tusan hur lätt det är att fixa. Googla på och se vad du kan hitta. Har en länk till dig, men du har kanske en helt annan lösning.

SmartSelect_20210515-175041_Chrome.jpg

Senast ändrad:
Nållagrena i en headshox eller lefty byter man ju sällan. Däremot behöver den ju service. Kräver lite specialverktyg, så som casletool osv. Olika beroende på vilken gaffel. Annat problem är ju att instruktioner kryllar det inte av då cannondale inte vill att man servar något själv. Inte ens din lokala lbs om de inte säljer cannondale, gör de det, så finns stor chans att de kan göra lilla servicen. Alltså oljebyte osv. Är det stora, tror jag de måste skicka den till service center. Sen finns det självklart de som gör det själv ändå (men hejdå till garantier om sådan finns kvar)

drcannondale och cannondale-expert brukar ha en del reservdelar annars.

Du menar glappar? Vilken modell, har ju gjort massor olika genom åren.

Vette tusan hur lätt det är att fixa. Googla på och se vad du kan hitta. Har en länk till dig, men du har kanske en helt annan lösning.

Visa bilaga 489091
Glappar? Den dämpar inte längre och det är olja på ramen som läckt ut.

Bara dubbelkollar så vi pratar samma språk.
Dämpning = motstånd till rörelse?
Det är väl två delar egentligen. Först är det fjädring, men för att man inte ska hålla på och gunga fram så dämpas väl fjädringen. Fjädring är egentligen en pendelrörelse. Om du "drar upp" en pendel, dvs drar iväg den från sitt viloläge och släpper den så kommer den ju hålla på och gunga fram och tillbaka länge (i all evighet om det inte fanns förluster pga luftmotstånd mm). Du vill väl inte att fjädring ska bete sig så, utan den ska sluta pendla ganska snabbt. Det är väl dämpningens uppgift att få fjädringen att sluta pendla.

I mitt fall så har s.a.s fjädringen säckat ihop (inte 100 % men påtagligt). Fjädringen är väl hydraulisk? Och om oljan läcker ut så finns det ingen hydraulik kvar som kan fjädra? Och fjädrar det inte längre finns ingen anledning att dämpa?

Fjädringen brukar antingen vara en luftkudde eller en stålfjäder. Det viktiga är iaf att det är komprimerbart, en egenskap som oftast är högst oönskad i all form av hydraulik?

Om något läcker så tror jag det är luftkammaren, men om det är något som begränsar den från att extenda helt om du t.ex. ställer dig på hjulet och drar styret uppåt, då är det nog något mekaniskt som gått sönder.

Tillbaka
Topp