Kan man lufta en Avid-broms utan blödningskit?

Mats_K

Ny medlem
Gjorde en miss är jag bytte klossar på min Avid Elixir R från -09. Pistongen kom för långt ut och det läckte lite olja (max ett par ml, så det var inte mycket). Sedan går det inte att få tryck mot bromsskivan hur mycket jag än pumpar med handtaget. Så jag misstänker att det kom in lite luft i systemet, kan det stämma?

Så då är frågan, kan man lufta på något sätt utan att ha tillgång till ett Avid blödningskit? Kommer inte hinna passera en affär innan helgens turer, annars hade jag skaffat ett...

/Mats

Nej, om du inte lyckas få upp bubblorna till handtaget och lyckas fylla på lite olja och få ut luften.

Hmm, har inte inte ens skaffat olja ännu. Får bli HT imorgon och beställa ett kit till nästa vecka. Tack!

/Mats

Har luftat en massa Hope, Hayes, Shimano och några märken till. Men har bara kollat på en luftning av Avid en gång. Tänkte först att det där var riktigt krångligt men insåg ändå att deras kit är riktigt bra, klart svårare / krångligare än andra märken men ändå riktigt smart.

Tack valle, det var mycket generöst! Tyvärr såg jag inte ditt meddelande föränn igår em, ett par timmar innan jag skulle ut i skogen. Nu är det ett kit beställt från crc, hoppas det dimper ner på fredag.

Ser ut att bli superväder till helgen igen!

/Mats

Tillbaka
Topp