Kan man see och lätt följa trailfork trails i Garmin?

jocke_tuffing

Aktiv medlem
Hej,

Någon som kan bekräfta om man kan ladda ner en trailforks-karta härifrån https://www.trailforks.com/tools/garminmaps/ till sin Garmin?
Sweden då tänker jag.

Och om man gör det... får man upp trails (inte genom att importera nåt mer och just trails, inte routes) på cykeldatorn?
Någon som har en screenshot i så fall?
Det vore ju jäkligt smidigt. För ofta vill man ju göra sin route fritt under cykling så att säga genom att följa trails.

Nu vet jag inte om det blir samma sak, men min 1030+ har TF-appen förinstallerad, borde väl bli samma sak för det enda som händer är att den synkar ibland mot TF. Men resultatet borde vara det samma för det är en separat kartfil.

Det fungerar väldigt bra skulle jag säga. Perfekt om man är ute och hojjar och undrar vilken stig som är vilken 😊

Ser ut såhär iaf:
20250212_210638.webp

Senast ändrad:
Nu vet jag inte om det blir samma sak, men min 1040+ har TF-appen förinstallerad, borde väl bli samma sak för det enda som händer är att den synkar ibland mot TF. Men resultatet borde vara det samma för det är en separat kartfil.

Det fungerar väldigt bra skulle jag säga. Perfekt om man är ute och hojjar och undrar vilken stig som är vilken 😊

Ser ut såhär iaf:
Visa bilaga 751988
Ser ju jättebra ut.

Måste bara fråga för att vara helt säker. När du är ute å hojjar ser du din position på den där kartan? Också när du har tryckt på start, om det finns en sån funktion?

Måste bara fråga för att vara helt säker. När du är ute å hojjar ser du din position på den där kartan? Också när du har tryckt på start, om det finns en sån funktion?
ja, det gör man som standard, nu där igårkväll satt jag inne och bläddrade bara fram ett random bra ställe att visa :) hade jag tryckt på den där fyrkanten med prick längst upp hade den centrerat på min aktuella position.
Start-knappen på framsidan används för att starta/stoppa loggning. Normalt har man loggning på men om du stannar och fikar kanske du vill stänga av den en stund. Men oavsett om du loggar eller inte så har du din position där.

Lite allmän komplettering: man kan ha auto-pause på eller av.
@OrjanX gör overlays för hela Sverige regelbundet, med dessa visas stignätet, de kommer med olika typsnitt, men Garmin fattar inte så man kan inte göra rutter i det systemet, då lär man behöva TF-appen.

Blir man nöjd med en Garmin Edge 540 tro? Eller är den för liten och dålig för att köra efter karta?
En något mindre dator passar rätt bra med min cykel.

Man vill nog ha minst 840 om man ska köra med karta. Kolla Edge Explore 2 också, stor skärm men billig då den saknar avancerade träningsfunktioner.

Jag har gått från en Explore (1) till en 840, och den mindre skärmen är en nackdel när jag försöker navigera efter kartan i skogen, å andra sidan väger den förbättrade positionsnogrannheten upp det. Har glömt bort om 540 har samma multibandsförmåga som 840, så kan inte svara på om den fördelen faller bort, jämfört med 540 är det skönt att kunna swipa på skärmen.
Bäst för skärmläsning: 1040/1050, men de är ju dyra och stora.
840 är ungefär som en krympt 1040.
Explore 2 är lite sämre på allt men mitt emellan i storlek och mycket billigare.

Man får värdera sin prioriteringar.

Bäst för skärmläsning: 1040/1050, men de är ju dyra och stora.
1050 har ju en tydligare AMOLED-skärm med nästan tre ggr så många pixlar
så 1050 är bättre än 1040 för just navigering och kartvisning.

Men 1050 är även en hel del dyrare, över 2.400SEK mer enl prisjakt.nu!

Ray har förstås skrivit en hel del om båda, bla

Är Trailforks installerad på alla Garmin datorer? Eller behöver man köpa nån speciell modell, om man vill ha det?

Är Trailforks installerad på alla Garmin datorer? Eller behöver man köpa nån speciell modell, om man vill ha det?

Edge Models With Preloaded TrailForks Maps​

• Edge® 530 Mountain Bike Bundle
  • Edge® 540 | Edge® 540 Solar
  • Edge® 830 Mountain Bike Bundle
  • Edge® 840 | Edge® 840 Solar
  • Edge® 1030 Plus
  • Edge® 1040 | Edge® 1040 Solar
  • Edge® 1050
Övriga modeller (t ex Edge Explore 2) kan hämta kartor härifrån:

Man är ju sugen på 1050 alltså.
Hehe, ja, den vore inte dum va.

Måste tillägga en sak här angående modellerna.

Jag började med en 510. Det var ju ok, men kom snabbt fram till att jag gillar att utforska, och då vill man ju gärna ha karta.
Så då blev det en 1000. Det var ju ett lyft alltså! Hade den länge... så kom 1030, tyckte inte den verkade värd att uppgradera till, så det gjorde jag inte utan höll mig. Men, när 1030+ kom, då blev det väldigt intressant faktiskt. Den var en avsevärt förbättrad 1030 som helt plötsligt kändes värd att uppgradera till. Köpte den typ när den kom.

Än idag tycker jag 1030+ står sig bra, iaf om man inte bryr sig så mycket om alla andra finesser utan mest kartan. Då kanske en Explore hade varit bättre men det är ändå lite mer integration med de dyrare 10xx-modellerna. Jag tycker min 1030+ har fungerat ypperligt under alla år och det är fortfarande väldigt bra batteritid. Är mer nöjd nu än jag var med 1000 för den var ändå lite seg att jobba med.

Så det jag skulle säga egentligen var att om du funderar på någon av de som funnits ett tag, kanske hoppa över 1030 iaf och satsa på en 1030+ eller någon nyare.

Vill bara flika in att jag navigerade Trailforks stigar med Garmin 1030 ett 10-tal gånger och försökte verkligen ge den en chans, men herrjösses vad det sög... Trailforks på en helt vanlig billigast möjliga mobiltelefon är ju sjukt mycket bättre och enklare. Om mobilen bara har tillräckligt med batteri, vilken de sällan har tyvärr...

Senast ändrad:
Hej!

Garmins Edge-enheter är (som jag ser det) ett bra stöd för minnet. De hjälper en att snabbare lära sig att hitta i ett område. Vill man inte ha sin telefon på styret så är de till hjälp för att se var man är; att man slipper slita upp luren i ett. Skärmarna (åtminstone fram till 1040, har inte upplevt den nya 1050 ännu) har för dålig upplösning för att t.ex. tydliggöra stignamn (min ålder 56 spelar nog in är). 1040:an är klart snabbare än äldre modeller när man vill skrålla och zooma jmf med tidigare enheter, men snabb som en mobil är den fortfarande inte.

I stigtäta områden, så som Hellas eller Änggårdsbergen är det svårt hur som helst att hinna uppfatta alla alternativ och olika avtag man kan göra. Med mojängen på styret hinner man snabbare fatta om man kört fel och kan vända om.

Något jag märkt när jag cyklat med andra är hur de uppfattar hjälpen som en Garmin ger. Det är om de orienterar kartan med norr uppåt eller låter den rotera efter åkriktningen (detta suger också mer batteri). För det första alternativet får du rotera kartan i huvudet, och hyggligt hålla koll på norr. Förstås kan du se åkpilens riktning under färd.

Det andra fallet kan tyckas mer naturligt; att framåt är uppåt. Men det som kan hända är när du saktar ned och stannar är att kartan vrider sig runt helt godtyckligt. Det pga GNSS-signalens (GPS) brus/upplösning. Det hela blir då ganska förvirrat om vad som är (nyss var) framåt. Kanske är nyare enheter med fullt Galileo L2-band (multiband) bättre här.

För aktuella Trailforks kartoverlayer vänligen kolla FB-gruppen Trailforks Sverige (ett klistrat inlägg överst där). Overlayerna är inte routningsbara, utan endast en grafisk representation av det svenska stignätet.

Om man stannar för att navigera är karta orienterad mot norr och stor skärm förstås oslagbart, men för mig är den största poängen med att ha en Garmin på styret att slippa stanna. Kommer en stigförgrening och man är osäker kastar man ett snabbt öga neråt och sedan tjugo meter senare för att bekräfta att det blev rätt.

Är det nån som kan förklara skillnaden mellan Garmin 530 och 830? Skärmstrl ska vara lika enligt specen. Men det är ju så mycket annat som jag inte orkar hålla reda på under en jämförelse 🤔
Eller vilken dator ska man ha om man vill ha Trailforks, pulsband, navigering och att den ska vara kompatibel med Shimano steps?

Är det nån som kan förklara skillnaden mellan Garmin 530 och 830? Skärmstrl ska vara lika enligt specen. Men det är ju så mycket annat som jag inte orkar hålla reda på under en jämförelse 🤔
Eller vilken dator ska man ha om man vill ha Trailforks, pulsband, navigering och att den ska vara kompatibel med Shimano steps?
530 knappar
830 touch

540 knappar
840 knappar+touch

5/8-30 micro-usb
5/8-40 usb-c

Är det bättre att köpa Edge 2 datorn istället för 5 eller 8 serien? Edge har ju 3" skärm och de andra 2.6". Är övriga funktioner typ lika?

Edge 2 om du prioriterar navigation på lite större färgskärm och inte behöver träningsfunktionerna.
Tack! 👍 De träningsfunktionerna jag redan har på Suuntoklockan tycker jag räcker. Puls och hur långt man kört kan ju vara intressant att se på datorn. Men det borde väl funka med ett Garmin dual band jag redan har?

Edge 2 om du prioriterar navigation på lite större färgskärm och inte behöver träningsfunktionerna.
Var i samma båt, och jag köpte nyss Edge 1040 (4800:- efter att 1050 nyss släpptes). Jag tyckte att nackdelen med Explorer var att den inte har Trailforks integration. Här får man ju TF för hela världen i priset. Har dock inte testat ännu, men mitt primära behov är att slippa ta upp mobilen hela tiden för att se var jag är.

Tillbaka
Topp