Kan snabbspännare lossna vid terrängkörning?

Lervälling

Ny medlem
Kanske fånig fråga men eftersom jag gillar fart, nedförsbackar och riktigt små stigar, så har jag fått för mig att dragen mutter vid framhjulsnavet är tryggare än snabbspännare som jag såg biltema bytt till i år på sin 29"are jag just packat upp.
Vad säger ni med erfarenhet?

Ja, snabbspännare kan lossna. Men det kan allt annat också om man gör fel. Har aldrig råkat ut för att en snabbspännare lossnat.

Som Plumse, det kan hända men förekommer extremt sällan.
Dock bör man kolla lite då och då att allt sitter.

Tror nog inte man ska tro att en skruv/mutter är bättre än en excenter...
...stigningsvinkeln är iofs lite mindre på skruv/mutter men friktionsvinkeln mycket större så i slutändan så ger en (bra) excenter högre förspänningskraft.

Dåliga snabbspännare kan lossna lite då och då, eller ofta om de väl börjat. Bra, dvs Shimanos och säkert ett par till, gör det inte.

Lervälling sa:
Kanske fånig fråga men eftersom jag gillar fart, nedförsbackar och riktigt små stigar, så har jag fått för mig att dragen mutter vid framhjulsnavet är tryggare än snabbspännare som jag såg biltema bytt till i år på sin 29"are jag just packat upp.
Vad säger ni med erfarenhet?

Att du hade haft betydligt roligare på en cykel som inte varit ifrån biltema...

Inte något som inträffar om de är stängda korrekt. Däremot så har mycket annat skakat loss för mig, flaskhållare, sadel, klinga.

Så apropos det så kan du gärna kontroll-dra allt som går att skruva på på din nya cykel. Fin-cykel som fulcykel, bäst att kolla.

Quick release har jag haft sedan jag började skogscykla vid -91 och har det fortfarande på mina 2 mtb och min racer. De har hittills aldrig lossat. Mycket annat har lossat under färd, men inte hjulen...

Tack för svaren. Känner att jag får lita på snabbspännena. Största oron är väl att vegetationen skulle lossa spännarmen om man brötar in i något buskage men det blir väl till att titta ner på framhjulsnavet efter ett sådant besök. Förra biltemacykeln höll för något hundratal tuffaturer innan en sten krossade bakhjulsupphängningen. Cykelfan kostar bara 3 000 kr så det blev till att köpa likadan. Nu får jag skivbromsar både fram och bak . Blev lite fundersam när jag såg det stod "Made in Cambodja" men där har de ju cyklat ända sedan stenåldern... För många år sedan körde jag med ett gäng där många hade dyra cyklar. Snabbast var en kille som körde på en odämpad gammal damcykel.

Se bara till att snabbspännena är ordentligt dragna. Ser dagligen snabbspännen man kan öppna med lillfingret, det är inte säkert. Det ska krävas kraft för att öppna och stänga.

Kold sa:
Se bara till att snabbspännena är ordentligt dragna. Ser dagligen snabbspännen man kan öppna med lillfingret, det är inte säkert. Det ska krävas kraft för att öppna och stänga.

Och att inte pinnen för att öppna sticker framåt i färdriktningen, då kan buskage eller dylikt öppna den.

Jag har haft QR som lossnat (hjulet ramlar inte av, blir bara löst).
Det var den här modellen av QR (utvändig excenter):

QR2.jpg

Bytte till Shimano-typen (invändig excenter):

QR1.jpg

Det funkade mycket bättre.
Det är olika konstruktion på själva excentern, har sett förklaring på nätet men hittar inte den nu.

Kul att du är nöjd med Biltemacykeln.

Nästa gång du skall byta, fundera på att lägga ytterligare en tusenlapp. Det ger ett rejält hopp upp. Sen kan du även fråga lite här; möjligheten är stor att finna något som är väldigt mycket roligare att cykla på - inte minst begagnat.

Exempel: Jag har tex haft en tidigare variant av denna cykel; Felt Nine 80. Bra geometri och trots väldigt enkla komponenter kul i skogen. Den är mest av XC-karaktär.

http://www.wiggle.se/felt-nine-80-2017-mountain-bike/

Tillverkning förlagd i Kambodja är mest för att ge extremt låga kostnader.

QR:en som följde med min focus låste aldrig ordentliigt så hjulet satte sig snett efter en tur i skogen.
Bytte till mavic-hjul och deras QR har aldrig varit ngt problem

Tillbaka
Topp