Kan vi reda ut det här med fin & fulram

Det är fortfarande inte klart. Nya importören för corratec är nere och förhandlar i dag, jag tror han är tillbaks på måndag. Garanterat "FinTyskt" pris lär det bli. Återkommer om det.

Bang skrev:
-------------------------------------------------------
> Näh.
>
> Jag saknar ram å hjul

Jag har bara ramen och hjulen till mitt vinterprojekt än så länge.
Saknar allt det andra...

DeLiQ skrev:
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Näh.
> >
> > Jag saknar ram å hjul
>
>
> Jag har bara ramen och hjulen till mitt
> vinterprojekt än så länge.
> Saknar allt det andra...

Jag saknar hela cykeln.

Men jag är inte kräsen, jag tar vad sponsorn ger mig.

;-)

mr Lindwall skrev:
> Hejs?
>
> Hur går det Bang? Vad blev det?
> Hittade föresten en ganska intressant sak hos
> Corratec. Där kan man beställa en ram handmade
> by Mauro Sannino. Du får en ram anpassad för
> dina mått och även åkstil + att du själv får
> designa lacken. går att få med pärlor och annat
> krimskrams om man så vill. Kanske något för
> Micke som tycker plastramar saknar själ!
> Soul=bling bling ;).

Corratecs cyklar börjar se riktigt bra ut! När de började med sina "Handmade by Mauro Sannino" var det muffade kolfiberramar och gräsliga färger som gällde.
Jag kör dock vidare på min Sannino modell äldre, inte så mkt bling bling:
Sannino.JPG ht=544

Har vi efter 12 sidor med inlägg lyckats enas om definitionen på en fulram? (kan man enas på Happy?)
Är det en ram som inte "utveklats" av märket självt? Dvs, när någon ändrar färg och logotype på en redan befintlig ram eller använt en annan tillverkares gamla formar?
Eller är det helt godtyckligt?
Någonstans där ute måste det finnas ETT rätt svar! Jag har inte sovit sedan tråden skapades...

rising skrev:
> Ägaren om sin finram: "jo, den är superfin"
> Ägaren om sin fulram: "jo, den är väldigt prisvärd"

Klockrent! Tack, nu går jag och lägger mig.

"Opera was Pinarello's budget brand that Pinarello openly admitted were built in Taiwan as opposed to regular Pinarellos that were secretly built in Taiwan."

opera.png ht=436

decathlonFC900B-Twin.png ht=332

rising skrev:
> Ägaren om sin finram: "jo, den är superfin"
> Ägaren om sin fulram: "jo, den är väldigt
> prisvärd"

Tack! Kan vi stänga tråden nu?

Alla som bryr sig om utseendet på ramen är fjollor. För oss riktiga cyklister är prestanda i fokus!

Over and out din gamle scout

"Opera was Pinarello's budget brand that Pinarello openly admitted were built in Taiwan as opposed to regular Pinarellos that were secretly built in Taiwan."

Och där har vi den definitiva definitionen på en ful-ram :)

toke skrev:
> evo skrev:
> > Fy fan vad Opera vad snygg!

Uuurgh, jag skrev Opera, Opera!. Brrr! :)

rising skrev:
> Fast vill ni fortsätta så kan ni lägga in lite
> gubbracers. Vad finns det för alternativ till
> Roubaix, Synapse osv?

Fel tråd!
Vi följer Bang till slutet ;).

För att detta ska gå lite smidigare kanske jag ska trådkapa denna tråd och utlysa konkreta förslag från er sida. Sedan väljer jag ut mina favoriter bland era utvalda och lägger till mina favoriter. Sedan röstar vi bort en för varje vecka tulls vi har en vinnare ;) vad tror ni?

mr Lindwall skrev:
> rising skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fast vill ni fortsätta så kan ni lägga in
> lite
> > gubbracers. Vad finns det för alternativ till
> > Roubaix, Synapse osv?
>
> Fel tråd!
> Vi följer Bang till slutet ;).

Hmm, tja, det kanske har spårat ur lite. Men kul är det!
Ehh kom på en sak. Det är inte så att du tänkte ha en cykel redan till våren 2010! Det finns en viss risk med tanke på kreativiteten här att det kan dra ut en del på tiden ;). En deadline bör nog fastställas.

Det är ju snart november och den första november presenterar jag fem finalister som vi röstar ut varje söndag. Så i början av dec ska jag ja lagt en beställning. Alla har varsin röst och en ny röst inför varje vecka ;) soUnds good?

Så det e bara att posta på ;) en flaska vin kanske man kan slänga in som vinst för det vinnande bidraget om det inte blir någon jag valt själv då ;)

Senast redigerad av en moderator:
schture skrev:
> Några till att fundera på.
>
>
>
>
>
>
>
>
>
>

simplonen va ju grymt snygg.
simplon_blue.png ht=337

Bang: så mycket för att köpa vad man själv vill ha, o inte vad andra vill ha :D

Bang skrev:
> Det är ju snart november och den första november
> presenterar jag fem finalister som vi röstar ut
> varje söndag. Så i början av dec ska jag ja
> lagt en beställning. Alla har varsin röst och en
> ny röst inför varje vecka ;) soUnds good?
>
> Så det e bara att posta på ;) en flaska vin
> kanske man kan slänga in som vinst för det
> vinnande bidraget om det inte blir någon jag valt
> själv då ;)

Varför rösta?

Var det inte så för länge sedan - 12 sidor sen närmare bestämt - att du var petig i fråga om ram för att geometrin skulle vara exakt på ett visst sätt? Men sen visade det sig att du var osäker på vad du ska ha för geometri, samt basala saker som hur sadelrörsvinkeln påverkar reachen etc. Och sen verkade det som om du ville ha något unikt... men sen vill du att vi ska rösta om vad du ska köpa?

Jag vill inte verka besserwisser, men jag har lite svårt att hänga med i tråden. För den här tråden måste väl vara något slags rekord - 12 sidor som handlar om vilken ram en person ska köpa.

Och knappt ett enda Tour-test från HåkanC (vad jag minns) - vart är Happy på väg rikigt?

Jag vill fortfarande ha en cykel och en cykel inte så många andra har. Det där med att vara petig är andras påfund då det snackades reach, geometri, unikhet röstning mm. Jag läste och sög in informationen.

Jag har sagt att jag vill ha en unik cykel och en som inte så många andra har. Sedan vet jag också på en höft vilken geometri och ramstorlek jag vill ha å det var sedan dag ett.

Håkan har bidragt han också :) Men eftersom många ramar som visas här inte bara går under ett namn blir det också svårt att testa grejerna i Tour. Hur skulle det se ut om Tour gjorde ett test på 5 cyklar där ramen kommer från samma fabrik men med olika loggor?

Det var ju lite därför jag startade denna tråd så jag inte skulle behöva köpa "grisen i säcken" då jag tycker att marginalen på vissa ramar e för höga. Varför betala 5000 extra när du kan köpa samma ram utan lack med liknnde garantier i samma land utan den stora mellanskillnaden. Vissa ramar kan man inte köpa någon annanstans och då får man helt enkelt betala vad det kostar. Det är jag helt med på, men att slänga pengarna i sjön tycker jag verkar onödigt.

Så jag försöker bara få klarhet i vad som är vad och var grejerna tillverkas så kan jag göra en bra affär. Resten är "Happy" :)

Bang skrev:
> Jag kan inte hitta var man kan köpa den där
> simplon. Det e ruggigt liks OEM-ramar samt cc egna

ingen av de du visade har ju fyrkantiga rör så som simplonen, kolla http://www.simplon.com/rennraeder-triathlon/rennraeder/serum.html

justus här på happy hade ju en mtb från dem, så han vet säkert vart man kan köpa ramarna. eller så kollar du http://www.simplon.com/index.php?id=113

och nog tyckte jag allt att jag läste att du haft typ 11 hojar o ingen av dem hade varit helt rätt i geometri. så då undrar jag hur du kan veta från dag ett, vad du skulle ha för geometri? :D har du vetat vad du ska ha, men köpt annat ändå? :D

Jo jag kikade där på deras hemsida men när man klickar på återförsäljare får man upp typ 40 butiker i tyskland fördelade på små ikoner ihopplottrad på en karta. Enligt en artikel verkar det inte gå att köpa cyklarna eller ramarna lösa då det är custom grejer...men jag har säkert fel där som vanligt.

Nu börjar det likna något!
Synd att den bara finns som slopad, klassisk geo är ju så mkt snyggare. Synd också att Neo Pro inte har lika snygga färger i år, men den kanske går att specialbeställa med fjolårets färger?

Fast jag tror du vill ha en sån här, fast med klassisk horisontell geo (custom ingår i priset £900):

elite1(1).jpg

elite4(1).jpg

Garanterat oful, handbyggd på beställning i England av italienska rör.

Tillbaka
Topp