Kan vi reda ut det här med fin & fulram

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> Bang skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag är 180 [...] Önskar helst 52.5-53.5 i
> toprör
>
> Oj.

Ojoj. Säkert att Bang inte menar 62.5-63.5?

JT skrev:
> Bang skrev:
> -----
> > Jag är 180 [...] Önskar helst 52.5-53.5 i
> toprör
>
> Oj.

Inte för att jag vet ngt om geometrier och vad som passar men det låter litet.

Vasseguuuu!

UTRÖSTADE:

Omgång 1: Rodley Noah
Omgång 2: De Rosa Idol
Omgång 3: Velonia RD01

-------------------------
Här kommer kandidaterna.

Veckans Expert: Ted_B

Specialized Tarmac Pro SL
9096-15_TMSL_Pro_CbnRed_d.jpg

Scott Addict R2

scottaddictr22010.jpg

Carrera Valeno

veleno_1.jpg

Pearl Grace SL

pearl_grace2.jpg

Bianchi 928 Carbon SL

Y0B01.jpg

Reglerna lyder:

Sön - Sön kommer två cyklar att röstas ut under två perioder: Sön-ons samt Ons-sön.
Rästningen avslutats klockan 12 på söndag samt på onsdag.

Jag har rätt att slänga in en Utmanare vid tre tillfällen. I Finalen kommer en hemlig Joker att dyka upp.

Torsdag vecka 46 presenteras finalfältet och röstningen avslutas Söndagen den 22 nov klockan 19.
I finalfältet är det era röster som räknas. För att få rätt att delta i finalomröstningen Måste du ha röstat i Minst fyra omröstningar.

I samband med presentation av kandidater kommer även en "expert" att utses. Denna persons röst blir värd 3p. För att kunna bli uttagen som "expert" måste du röstat i den senaste omrötningen.

Min röst är vär 3p första omröstningen och stiger med en röst inför varje omröstning.

Med reservation för REGELÄNDRING under denna period.

Ni skall alltså rösta på den cykel ni vill ska bort. Lagd röst ligger.

För att få rösta i den sista omgången MÅSTE ni ha röstat i Minst 3 omröstningar.

Varsågod. Röstningen har öppnat!

Fjärde utröstningen

Personer som röstat: Patrick E, bollen, JT, Johan A, schture, cujo, evo, Jensen, andematt, oskar, kaijan, Ted_B, Zodah, Tobias_C, marran, rising, supreeme, skier, kking, bigmollo, castrello, ronin, McOla, mzi, appel, TobiasC, hm, båtbensbudet, Anders G, poppe, slors

Listan:
----------

Carrera Veleno: 16 ***Expertens Röst***
Bianchi 928 Carbon SL: 6
Pearl Grace SL: 5
Scott Addict R2: 5
Specialized Tarmac Pro SL: 1

Onsdag efter 12 åker fjärde cykeln ut.

Bang har 2/3 Jokrar kvar.
Personer som röstat: Zodah, Schture, Marran, Appel, Jensen, Glitch, TobiasC, Bollen Lejon, JT, Castrello, Cujo, evo, andematt, Johan A, HM, kking, rising, oskar, *mikael*, skier, Freddie L, Mapach, Miss Lycka, båtbensbudet, Bang, Mattel, Ted_b, Anders G,
Personer som röstat: Marran, Bollen, Castrello, rising, mzi (via pm), evo, Johan A, Miss lycka, zodah, skier, Jensen, Bugge, Tobias C, cujo, schuture, Slors, hm, supreeme, kking, JT, Oskar, poppe, andematt, ted_B, bang
Tredje utröstningen
Personer som röstat: Bigmollo, schuture, JT, Rising, cujo, McOla, andematt, kking, Johan A, Supreeme, Marran, poppe, slors, zodah, oskar, båtbensbudet, Mr Lindwall, evo, Ted_B, Jensen, skier, castrello, bang

Senast redigerad av en moderator:
54 måste jag ja 90-stam eller typ 80 :(

52 är för litet eller så måste jag ha minst ha 120 stam

53 verkar vara bra eller en kompromiss på 52.5 eller 53.5 ;)

Alltså du måste ha jättlånga ben och kort rygg. Jag är 1.79-1.80 med 86 i grenmått och har 57 cm i överrör och 10 cm styrstam (fast jag erkänner att överröret kunde gott ha varit 55-56 i stället).

Bang skrev:
> 54 måste jag ja 90-stam eller typ 80 :(
>
> 52 är för litet eller så måste jag ha minst ha
> 120 stam
>
> 53 verkar vara bra eller en kompromiss på 52.5
> eller 53.5 ;)

Förutsatt vi att fortfarande pratar topprör:

Är det någon speciell anledning till att du kör med small eller extra-small ram, trots att du är 180 lång?

Det känns lite skumt med hoppen i styrtapp, då 54+8=62 och 52+12=64...? Så extrema tappar borde du inte behöva 90-120 för man "alltid" kunna hålla sig inom då det extremt sällan skiljer 4cm eller mer i ETT (kompenserat för sadelrörsvinkel) mellan två storlekar.

Bergsmannen skrev:
> Vet du egentligen vad du får när du köper
> någon av dessa hojjar? eller är det viktigare
> att happy-mobben tycker att den är rätt?

Jo på en höft. Jag läser ju om ramarna och deas egenskaper och kikar på vad andra tycker osv. Visst är det lite skillnad på kanske köregenskaper och styvhet men mycket hänger också på helheten å inte bara ramen. Hjul, styrstam å styre gör ju sitt också.

Det där med 52, 53 å 54 e ju faktiskt olika beroende på tillverkare. Canyon's 52 har jag för mig e 53.5.

Sedan kan faktist 54 vara typ upp till 55.4 men oftas kanske runt 54.5-55

Men jag har bara haft 52 EN gång å hade först 100, sedan bytte jag till 120 å det blev bättre.

Nu har jag köpt en 110 stam å hoppas passa ihop den med en 53 ;)

Senast redigerad av en moderator:
Nu är det dags att någon vågar säga att kejsaren är naken! Pearl ska bort!
(utan att känna Bang känns det som om Pearlen är för clean för honom, han ska ha mer bling bling (ok, rätt mycket bling bling över lightweight hjulen... (vad har Bang köpt för hjul egentligen?)))

Jo, oavsett vilken cykel det blir av ovanstående modeller så känner jag redan nu att det kommer bli bra. Egentligen spelar det inte så stor roll vad siffror och tabeller säger om jag inte tycker det känns bra eller rätt.

Det där med hjulen blir något att bita i senare ;) Men hjulen blir väl något av en kompromiss kanske?

Jag ska i allafall få tag i ett par 202:or å sedan lutar dte åt ett hjulbygge med 50-60mm's profil å med power tap baknav då jag ska ha Garmin edge 500 till denna cykel. sedan blir det Super record som redan e klart samt kolfiberdetaljer och cnc-frästa bromsar på 198g/par.

Men Zipp 404, Campa Bora Ultra two eller One, Reynolds 60mm eller kinafälgar med tunenav...får ju se vad jag har å färgmatcha med likssom :)

Bort med Scott! Inga Pyamsränder på framgafflar tack. Fast det är smådetaljer som jag stör mig mest på. Sedan tycker jag proportionerna på ramen inte lirar.

Nej enklare än så. Först Bang på sina nya cykel med klungan i släptåg på en trevlig runda. När rundan är avverkad bjuder du på öl och pizza. Sen kan man få betala en femma och bli fotad med din cykeln och en tia med dig och cykeln ;-)

Bang skrev:
> Happy-Virgin-Ride ;) Å hur ska det gå till då?
> Man får betala 5kr så håller jag i ett rep å
> går med er i en cirkel :)

Visst kan du få ligga på rulle ibland, det är ju viktigt att "klungan" får se dig och din nya cykel från alla vinklar. Sen riskar du pizza/öl men kan gå jämnt upp eller plus med fotograferingen. Håll med om att det är en bra idé?

:-)

Bang skrev:
> Haha! Jag kommer bli så kränkt. Kan jag inte få
> ligga på rulle istället :)

Min röst: Scott

Går ju liksom inte att ha en tråd om exotiska cyklar på 30 sidor och köpa en scott. Säkert mkt bra cykel men den måste bort :D

Ja det är bäst att vänta till våren. Alternativet är ju annars att du sitter på exempelvis LB eller Sorbonne med din nya cykel på en trainer och trampar 2-3h samtidigt som "klungan" njuter av god öl :-)

Min röst är värd 6 röster denna omgång ;)

Ville bara påminna er om det. Ingen press, ingen press alls...

;)

...fast Veleno lär väl försvinna om inte Bianchi-hatar-klubben väljer att ha sammanstrålning ikväll.

But it's all good.

Precis. Och så kör vi lite allsång, "we shall overcome" och "for he's a jolly good fellow" är obligatoriska, och sen kör vi bara spontansång i takt med att ölen rinner ner...kan inte bli mycket bättre :-)

Bang skrev:
> Haha!
>
>
> "Välkommen till Bang's ny-cykel release.
>
> Dresscode: Valfritt + trainer."

Bort med Pearl, den är lite mer stilren än de andra och passar inte in i sällskapet... Och då den dessutom som tidigare nämnts verkar vara en ram med flera olika namn på går den bort bara pga det.

Jag har röstat i alla omgångar men Bang har bara tagit med mig på listan i den andra och tredje omröstningen. Jag känner mig kränkt.

slors skrev:
> Jag har röstat i alla omgångar men Bang har bara
> tagit med mig på listan i den andra och tredje
> omröstningen. Jag känner mig kränkt.

Krängt heter det!

Oskar skrev:
> slors skrev:
> -----
> > Jag har röstat i alla omgångar men Bang har
> bara
> > tagit med mig på listan i den andra och tredje
> > omröstningen. Jag känner mig kränkt.
>
>
> Krängt heter det!

Aah, hade glömt bort att aktivera mitt automatiska happyfelstavningsprogram. Lovar att skärpa mig.

Det är nog bäst att du kollar igenom alla röstningar igen annars riskerar du att bli kontaktad av ombud :-)

Bang skrev:
> Sorry Slors! Korrar det nu!

Tillbaka
Topp