Kanarieholmarna

Earlslick

Aktiv medlem
Kanarieholmarna
Har blivit övertalad av frugan att åka till kanarieholmarna i ca 4veckor nästa december.
Stora frågan är vilken ö som vi skall till, hon har faktiskt gått med på att ta med cykelbarheten i beräkningarna, så frågan är:
Vilken av öarna är bäst att åka till om man vill ut och rulla asfalt under december?

Kanarieholmarna
Jag var på Grand Canaria för två år sedan. Mycket fin cykling där både MTB och racer. men det är lite månlandskap där jag var (södra delen)

I nästa vecka skall jag till Teneriffa så i början av februari kan jag ge en rapport om läget där.

/Jerka

Kanarieholmarna
Jag har också varit på Gran Canaria och cyklat, mycket fina vägar med nylagd asfalt. Finns många olika vägar att åka. En bra karta är att rekomendera. Det fanns väl med lite alternativ i tidningen Cykla för ett tag sedan. Ska du vara där i 4:a veckor så behövs det lite att välja på.

Bilagor

• Bild(13).jpg
    Bild(13).jpg
    19.2 KB · Besök: 36
Kanarieholmarna
Teneriffa är blåsigare och kargare än Gran Canaria som bjuder på mer variation. Teneriffa hinner du tröttna på på 4 veckor. Gran Canaria är nog roligare.

Kanarieholmarna
Gran Canaria är mest utvecklat för cykling. Jag var där över nyår och det var mycket cyklister, fina vägar och lite trafik (förutom i Playa del Ingles som var snudd på livsfarligt att cykla i).

En månad på Gran Canaria med en cykel låter som rena himmelriket. Men se till att vara väl förbered på klättring för det är väldigt kuperat.

Om du hyr cykel eller behöver köpa reservdelar kan jag rekomendera Free Motion i Playa del Ingles. De har bra service och fina hojar. De har även guidade turer som man kan följa med på om man vill ha lite sällskap.

Kanarieholmarna
Var på Gran Canaria bor man "bäst" om man åker dit med barnfamilj och även tänkt cykla? Dvs ett ställe utan hålligång-diskon men med sjysst strand, barnpool och nära till en cykeluthyrare och bra vägar?

Kanarieholmarna
Arguineguin är ett av de barnvänligaste ställena. Men det är en bit därifrån med taxi till Playa Del Ingles där cykeluthyrarna håller till. Jag skulle rekomendera San Augustin eller Mas Palomas. De ligger lagom nära Playa Del Ingles. Dvs tillräckligt långt bort för att det ska vara lugnt men nära nog för att man kan åka taxi dit för fem Euro.

Om du åker på vinterhalvåret och har små barn så satsa på ett hotel med uppvärmd barnpol, annars kan det bli för kallt i vattnet.

Kanarieholmarna
Det var nog faktiskt San Augustin jag menade också, fast Arguinegin lär vara bra det med... Själv har jag bott i Playa Ingles och Puertorico som bägge var utmärkta i cykelmått sett :-) T

Tillbaka
Topp