Känn din kropp...

Muerto

Ny medlem
Känn din kropp...
Igår gjorde jag en tur som höll på att ta en ände med förskräckelse.

Började hemma och cyklade ca 1,5 mil asfalt lite lätt uppförsbacke hela vägen med lite mer på slutet och snittade ungefär 30 km/h. Sen pausade jag och åt vid min slutdestination för att sedan cykla hem igen det var då jag pressade mig för hårt.

Kände mig stark och pressade på i 40 knyck i första uppförsbacken och fortsatte så i samma tempo när det gick neråt igen. Tävlade med alla jag såg, försökte köra om hela tiden och pressade hårdare och hårdare. Sista delen av turen var ryckigmed många korsningar och traffikljus vid vilka jag också tävlade inte bara med andra cyklister utan även med bilarna vem som skulle vara först till nästa ljus. Denna del gick också i lätt uppförsbacke.

När jag sedan kom hem kände jag mig helt ok lite trött och andfådd bara. Så jag tog en fika och gick och lade mig en stund. Efter ungefär 3-4 minuter fick jag den värsta magknipen jag någonsin haft, kunde knappt röra på mig.

Farsan trodde det var blindtarmen så vi tog en taxi upp till akuten där dom inte blev kloka på vad som var fel först. Smärtan satt på fel ställe för att vara blindtarmen. Efter flera blodprov EKG etc. kom dom fram till att det var tarmen (någon av dom men inte blindisen) som hade slutat arbeta och börjat svälla upp. Därav smärtan. Efter 3 timmar på sjukhuset började så smärtan släppa och jag kunde sova en stund då jag var ganska trött vid det här laget. Det hade börjat ungefär 16.30 och vi åkte till sjukhuset vid 19.00.

När jag vaknade var smärtan borta men när dom tog bort droppslangen (som inte hade använts) ur ådran tuppade jag av pga blodtrycksfall och gjorde så en gång till när dom fick upp mig på en säng. Efter en kort stund kände jag mig bra igen men när jag reste mig upp föll jag ihop igen.

Typ tio över tolv var jag i stånd att ta en taxi hem (då kunde jag stå upp...).

Roligare sätt finns ju att tillbringa en lördagkväll på!

Det var enligt läkaren inte helt uteslutet att det var cykelturen som orsakade det hela i kombination med vätskebrist.

Så mitt råd är att man lär känna sin kropp och om man är lite otränad kanske man ska ta det lite lugnt även om benen känns pigga. Det är inte bara dom som arbetar när man cyklar.

Edit: Tryckfelsnisse hade smugit sig in...

Senast redigerad av en moderator:
Känn din kropp...
Jäklar! Körde du mycket hårdare än normalt? Jag brukar ta ut mig ganska hårt i Hellas, men det brukar resultera i att jag är andfådd några minuter men sedan släpper det.

Krya på dig!

Känn din kropp...
Så mycket hårdare än normalt var det inte men under längre tid än normalt var det...

Edit: Är helt återställd nu men kommer inte cykla på ett tag, ska ju lacka om hojen och passar på att göra det nu!

Känn din kropp...
Trist att sånt här händer. Men jag råder dig att äta ordentligt efter träningen. Inte mitt i!
Kroppen kräver mer än fika efter träning. Därför äter jag alltid lite tonfisk/kyckling sallad om jag tagit ut mig extra hårt. Sen vila på det =)

Lycka till nästa gång!

Känn din kropp...
Vad var det för fika du tog? Drack du kaffe eller te? Allt med tein eller kaffein är ganska laxerande och på en tom mage och ansträngd mage kan det ha ganska hemska konsekvenser. Du kan i så fall ha fått akut magkatarr t.ex. och det gör apont vet jag av egen erfarenhet...

Känn din kropp...
Det väl aldrig det vätskedrivande ämnet koffein du menar? Ville bara vara säker.

Ett mycket effektivt sätt att fixa uttorkning.

Tillbaka
Topp