Känner hon av 2,5 grader gaffelvinkel?

joni6519

Medlem
Sitter och tittar på en budget FS till min fru som ska ersätta den gamla riktigt budget HTn jag släpat runt henne på.
När hon är med kör vi mest snällare stigar (typ blått och rött i Högbo för de som är bevandrade där)

Hur som helst. Har nu hittat två cyklar i ungefär samma prisklass. Geometrierna är väldigt lika. Skiljer några mm på kedjestag och reach. Men cykel 1 har 2,5 grader flackare gaffelvinkel 66,9 och 2 cm lägre BB. Även 0,8 grader flackare stolpe.

Cykel 2 kommer generellt med bättre komponenter och dessutom med dropper samt är billigare trots rea på cykel 1.
Men gaffelvinkeln är på 69,5 vilket gör hjulbasen ca 5 cm kortare.

Gick själv och köpte en Genius 710 i våras och älskar det långa och flacka men kan inte bestämma mig för om det är tillräckligt för att motivera mer pengar för mindre grejer i detta fall. Just nu lutar det mer åt cykel 2. Vad tror ni?

Finns styrlager med vinkel upp till 2 grader för att få flackare gaffelvinkel. Kostar ca 500 kr nytt på nätet.

Lars.E sa:
AX3L sa:
Märker hon det? Utan någon som helst tvekan! Och garanterat bara till det positiva.

Jag kan inte garantera att hon gillar en så brant gaffelvinkel. Jag hade inte gillat den, men du känner kanske henne väl?

Brant? Jag menade att den flacka skulle vara bara till det positiva, för att förtydliga. Rent allmänt tycker jag att 69°+ generellt är onödigt för alla som inte uttryckligen vill ha en rapp XC-hoj (kör typ bara grusväg eller motsvarande, tävlar i XC osv). Men som så mycket annat på happy är det bara en åsikt.

AX3L sa:
Lars.E sa:
AX3L sa:
Märker hon det? Utan någon som helst tvekan! Och garanterat bara till det positiva.

Jag kan inte garantera att hon gillar en så brant gaffelvinkel. Jag hade inte gillat den, men du känner kanske henne väl?

Brant? Jag menade att den flacka skulle vara bara till det positiva, för att förtydliga. Rent allmänt tycker jag att 69°+ generellt är onödigt för alla som inte uttryckligen vill ha en rapp XC-hoj (kör typ bara grusväg eller motsvarande, tävlar i XC osv). Men som så mycket annat på happy är det bara en åsikt.

Då har vi samma åsikt. Flackare = bättre i detta fall.
Jag tolkade det som att den tilltänkta cykeln hade 69,5 grader och den med 66,9 hade för dåliga komponenter för att vara riktigt intressant.

Ok lutar alltså mot cykel 1 här trots att komponenterna blir lite sämre och avsaknad av dropper?

Cykeln hon kör idag är en GT Karokam comp från 2014 med 70,4 i vinkel så det mesta blir ju bättre. Vet inte riktigt om hon kan definiera vad det är som gör att det känns bra eller dåligt. Ibland lånade hon min Canyon Nerve och gillade den bättre trots Storlek L (hon kör small normalt)

Ville inte ange märken först eftersom finns så mycket preferenser men de jag tittat på är Canyon Neuron 5.0 och en Scott spark 730 där sparken är flackare

Häng inte upp dig så mycket vid komponenter är väl mina fem cent. Kör man inte jättemycket funkar det mesta numera ärligt talat. Vill man så uppgraderar man med en enkel klinga fram á 350 kr och i övrigt byter man när saker går sönder. Med undantag ev för dropper, där jag nästan tycker att du bör inkludera en billig brandx á 1kkr i priset på cykeln. Geometri, kinematik osv är annars betydligt viktigare.

För att svara på grundfrågan: Hon märker kanske inte så skillnad när det är platt, men när det börjar luta utför eller bli stökigt kommer med största sannolikhet även en nybörjare märka skillnad.

Ok tack för svar!

Har tittat lite på Rock Machine Blizzard 50-27+ som ligger i prisklassen nu när de har rea men den börjar kännas ganska mastig med angiven vikt på 15,8 kg.
Sen finns det ju ganska mycket om man börjar passera 20k men meningen var att jag skulle försöka hålla mig neråt 15-16.
Från början hade jag tänkt göra ett bygge å blanda lite nya och gamla grejer men det var visat sig svårt att hitta något att börja med som är i small och är i lagom pris.

Om vi snackar geo-siffror så kan 2.5 grader ge sjukt stor skillnad. Det blir liksom en kaskad av detaljer som ändras även om alla andra vinklar och detaljer är identiska.

Ändra styrvinkel och du påverkar bl.a:
Hjulbas (redan nämnt), trail (en hel vetenskap i sig), front center, reach, stack... och alla dessa mått kan på egen hand ge olika karaktär på hojen.

Kan en provtur ordnas?

Alltså i alla välmening till alla som propsar på den flackare Sparken (vilken är en jättefin cykel) och den jag själv skulle ha valt om dom två, men allt beror ju på hur TS tjej cyklar? Är hon nyfiken på att utvecklas och köra aggressivt så är den flackare vägen att gå, om det bara handlar om "att trampa stig" kan en brantare gaffelvinkel faktiskt t.o.m. vara roligare då den inte behöver så mycket fart för att kännas livlig. Men som tidigare påpekats brant 69 grader blir lätt sketchy o närvös om det börjar gå lite fort i nedförsbackarna...

Vad ligger budget på? Om vi snackar 16-18000kr finns ju ganska mycket annat att kika på, ex. dessa:
Trek Fuel Ex: https://www.alltricks.com/F-11947-v...fuel_ex_7_29___2017_suspension_bike_10s_black visserligen 29" men rullar bara bättre :)
Cannondale Habit 5: https://www.bunnyhop.de/en/bikes/mountainbike/cannondale-habit-5-20184?action_ms=1 Allsidig men kanske lite väl lågt spec'ad... Finns som minst i stl M...
Cannondale Habit 4: https://www.bunnyhop.de/en/bikes/mountainbike/cannondale-habit-4-2018?action_ms=1 Bätter spec men så klart dyrare... Finns bara i stl M...
Focus Spine Evo Donna 2016: https://www.bunnyhop.de/en/bikes/mountainbike/focus-spine-evo-donna-20163 Bästa valet enl. min mening!
Focus Spine Evo Donna 2017: https://www.bunnyhop.de/en/bikes/mountainbike/focus-spine-evo-donna-20173 samma som 2016-modellen men inte lika prisvärd...
Scott Contessa Spark+ 2017: https://www.bunnyhop.de/en/bikes/mountainbike/scott-contessa-spark-720-plus-20173 kanske lite dyr, men ger ju oslagbar trygghet för en nybörgare iom plus-däcken :)

Tycker man ska både väga in vad/hur man cyklar samt även sina svagheter och titta på geometri efter det.
Geometri och cykelns egenskaper påverkar så mycket mer än komponenterna på cykeln.
Sett folk som är rätt hyfsade som cyklar xc/trail men deras största svaghet och rädsla är nedförsbackar, och sen köper dom en Superior xc hoj med 71 graders gaffelvinkel, bara för att det var så bra komponenter. Många cykelhandlare har ju inte koll på geometrin (förutom storlek) heller när nybörjare ska handla cykel, utan det verkar bara handla om komponenter (xt bakväxel)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp