Kapa bromslang, återanvända "anslutningar" Shimano

ze93

Aktiv medlem
Hallå,

Kan man återanvända nippeln (olive) på Zee-bromsarna (BR-M640) om man skulle kapa slangarna eller måste man skaffa nya direkt?
Har för mig jag återanvände de sist jag höll på men det var 4 år sedan på ett par Code-bromsar.

Ser nämligen ut som bike-discount har slut på bakbromsen och beställer man från england blir ju bromshandtagen fel (höger fram och vänster bak) så då lär man lossa och byta plats oavsett.

Tack på förhand
/Johan

Om du bara ska byta plats på handtagen behöver du inte korta slangar / ta bort oliven, du lossar bara och byter bara plats på slangarna. I värsta fall behöver du lufta. Om du ska kapa slangarna behöver du en ny oliv och pin (är rätt säker på att den inte går att återanvända, då den kläms in i slangen).

Att återanvända en oliv är direkt olämpligt då den deformeras och klämmer om slangen vid montering.

Edit: Förtydligande, jag menar alltså om man klipper slangen och försöker återanv en redan deformerad oliv.
Inte om man lossar slangen & sedan återansluter den.

Senast ändrad:
Jag har för mig att det brukar följa med en oliv + rör med nya bromsar.
Jag köpte reserv oliv på XXL för 25kr

Brukar följa med, ja.

Att skruva tillbaka slangen med samma oliv har inte orsakat mig några problem än. Den deformeras ju andra gången också. Att kapa 2 cm slang blir lite opraktiskt om man av någon anledning behöver lossa slangen ytterligare gånger senare.

Tackar för svar. Kapar jag inte alls låter jag det sitta kvar. Det har, som några skriver, också funkat för mig förut. Tycker bara det brukar bli lite väl mycket slang om man kör på originallängden och tänkte att lossar man slangarna kan man lika väl kapa de direkt.

Blir nog att skicka efter bromsar och följer det med extra så ordnar jag det direkt annars får jag väl köra med lite överlängd på slangarna ett tag.

Kan passa på att fråga vilka andra onlinehandlare (tyskland?) som är billiga och bra, bike24 exempelvis?. Har varit ganska inaktiv ett tag och har tidigare mest handlat på bike-discount (zee bakbromsar slut) och CRC (inte jättebillga på shimano va?) tidigare.

ze93 sa:
Kan passa på att fråga vilka andra onlinehandlare (tyskland?) som är billiga och bra, bike24 exempelvis?.

Jag har handlat ett antal gånger från bike24, inga problem. Nyttjade deras prisgaranti en gång när en konkurrent var billigare på ett par däck. Funkade till och med efter fullbordat köp fast det inte riktigt står så i villkoren.

Kanon! Rosbikes verkar vara ett vettigt alternativ. Kan man snart slippa halvstrulande code-bromsar :)

Jag återanvände en oliv på brorsans cykel. Funkade jättebra i fem minuter, sen sköt jag slangen. Mindre bra med andra ord...

Tillbaka
Topp